Vill ha tipps på hundfoder till schäfer

Sv: Vill ha tipps på hundfoder till schäfer

Jag håller med, det låter inte alls normalt att hunden halvt svälter sig. Kanske problem med mage/strupe? Eller stress, ts: Är hunden mycket stressad?

Min kille har också varit tunn, men han rör på sig mycket och har gjort av med väldigt mycket. Han äter ju oftast inte på morgonen (om man inte går en längre promenad) men på kvällen kan han sätta i sig 1,5 liter...
Han har dessutom också varit hos veterinären ett par gånger då han haft "växtvärk" (kommer inte på ordet nu trots att det skrevs i en tråd för inte längesen...) och de vettar vi mött har alla sagt att han är bra i hullet, mot det tunnare hållet men absolut inte underviktig. Så han har ju aldrig svultit sig själv..

Nu har jag ju dock bytt foder till High-Energy då jag tycker det är enklare med ett högprotein och energifoder så slipper man tänka på att han måste ha i sig de där 1,5 literna... Han tycker dessutom torrfoder är lite tråkigt med detta gillar han skarpt! Så det kan verkligen rekomenderas! Men tycker ändå han ska kollas upp ordentligt.

Han har fått hem High-Energy nu.
Han äter inte det . bara luktar på det o går .
Så det va inte bra. Provar nu även att ge fett på.
jäkla jobbiga hund

Precis! panosteit var det.

Til ts: Men testa gömma maten i aktiveringleksak? Min kille åt då med god aptit trots att det var tidigt på dagen OCH han hade precis ätit 5 dl frukost... Om han inte äter det som ramlar ut så pilla i dem direkt igen. Min grabb tyckte det blev väldigt kul. Äter man inte = det försvinner direkt!

Men hunden måste ju äta någon gång?
Har ni testat att ha maten framme endast 30 min och sen ta bort den utan att blanda en massa gotte i? Så han lär sig att det är endast denna maten som serveras och äter han inte så får han vänta till nästa kväll.

Ett annat alternativ är ju att testa ha maten framme hela tiden, om han gillar att gå och småäta.

Eller kanske han blir "mätt" om det är för mkt i skålen, alltså när han ser det. Testat att lägga i endast några kulor?

Men hunden måste ju äta någon gång?
Har ni testat att ha maten framme endast 30 min och sen ta bort den utan att blanda en massa gotte i? Så han lär sig att det är endast denna maten som serveras och äter han inte så får han vänta till nästa kväll.

Ett annat alternativ är ju att testa ha maten framme hela tiden, om han gillar att gå och småäta.

Eller kanske han blir "mätt" om det är för mkt i skålen, alltså när han ser det. Testat att lägga i endast några kulor?

Jo då han äter 4-5 dl om dagen i bland

Precis! panosteit var det.

Til ts: Men testa gömma maten i aktiveringleksak? Min kille åt då med god aptit trots att det var tidigt på dagen OCH han hade precis ätit 5 dl frukost... Om han inte äter det som ramlar ut så pilla i dem direkt igen. Min grabb tyckte det blev väldigt kul. Äter man inte = det försvinner direkt!

han bryr sig bara om leksaken, inte godis , inte viktigt . Men alla leksaker är gör roliga

han är kollad , han ser fin ut i munnen , halsen mm

Han åt fryst mat som valp , men åt inte ens då

Har mag- eller tarmbesvär uteslutits (du skriver visserligen mm, men det är lika bra att fråga)?

Vissa hundar mår illa om de blir på fastande mage och vill inte äta därför och hamnar i en ond cirkel. Jag antar dock att ni precis som linnsan skriver har provat att bara ge smakportioner, men istället ge ofta. Små smakrika portioner som inte ger mättnad triggar aptiten. Men ibland hjälper inte ens det, jag har själv haft en hund som under hela sitt tolvåriga liv endast åt på kvällen varje till varannan dag. Hopplöst.

Kan ni ha i olja eller annat fett i maten för att höja energitätheten hos det han får i sig? Toppa maten med fett kötthack och laxolja?

*kl*

Har du testat att ge lite extra b-vitamin? Min hade var kräsen innan men efter tillskott av b-vitamin så fick han tillbaka aptiten och äter som han ska. Jag köpte BJäst i hälsokosten. Kostar runt 50-60 kr för en liten burk.

Hmm klurigt!

Men det har verklign kollats upp så att han inte har problem med mage/strupe?
Det känns ju som att ngt inte står riktigt rätt till...

Liknande trådar

Hundhälsa Har läst runt lite och det verkar som det vanligaste är att man byter från valpfoder till vuxenfoder kring året, eller "när hunden vuxit...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
6 967
Senast: Dentaku
·
Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 359
Senast: Castellini
·
Hundhälsa Min kastrerade hane (Shetland sheepdog, 6 år) är (såklart) extremt matglad. Han väger ca 14 kg och bör nog gå ner 2-3 kilo (han är av...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 286
Senast: Stinaelin
·
Övr. Hund Jag har en omplaceringshund (staffe/blandras) som tros vara 12-14 år gammal. Han är adopterad från Irland och jag vet inget om hans...
2
Svar
30
· Visningar
7 509
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka