vill ha hjälp från alla dressyr folk!

F

Fjanton

Hejsan!
Jag tränar hoppning med mitt halvblio, men eftersom dressyren är så viktig blir jag alldeles frustrerad när det inte går i dressyren. I hoppningen går detv kanon. I Dressyren däremot går det upp och ner. Just nu är vi i en svacka. Han och jag är inte samspelta så som vi är i hoppningen. han blir tung i handen och att få han i hög form är inget tal om. Han behöver nämnligen arbeta mer i högform för att sätta bakbenen under sig mer. Han går mest för tillfället och har huvudet rakt ut om ni förstår. Detta gör att det blir en ond cirkel, jag är nämnligen lite av en perfektionist som vill att det skall kännas bra när jag rider. Det gör det dock inte nu och då får jag så dåligt tålamod och blir lite irreterad och det utspelar sig på min ridning som ni förstår. Mitt tålamod när det gäller hoppningen är mkt bra. Dressyren är väl inte min grej men den är ju så himla viktig. Nu vill jag gärna ha hjäp för det känns helt kasst varje gång jag ridit nuförtiden (i dressyren alltså).

Sv: vill ha hjälp från alla dressyr folk!

Ta hjälp av en skicklig - gärna dressyrinriktad tränare. Det går inte att säga vad som felar när man varken sett dig eller hästen, du beskriver inte ens ett konkret problem utan verkar mest missnöjd med mycket.
Ang tung i handen, rider du på samma bett i hopp och dressyr? Samma sadel? Vad rider du för övningar? Mycket volter? Mycket tempoväxlingar och övergångar? Mycket sidvärts, skolor? Långa/korta pass? Ofta i paddock/manege eller mycket i skogen?

Och varför ska huvudet upp? Hur är hästen byggd? Högställd? Lågställd? Lågt eller högt ansatt hals? Lång eller kort hals? Tung eller lätt i typen?
Att böja in näsan med högt huvud ger långt ifrån en bra arnetsform. Om hästen bara går med huvudet rakt fram så är den förmodligen långt ifrån redo för högre samlingsgrad. Huvudets placering är inte samma som hästens samling, skit i huvudet - engagera bakben och rygg!!

Vilken nivå tränar/tävlar ni hoppning på? Hur ofta rider ni för tränare i hopp och dressyr?
Att få hästen i form handlar om lösgjordhet, lydighet och liksidig stretching samt muskelmassa. Svarar hästen bra framåt och bakåt för SMÅ hjälper? Direkt, inte efter tre skänklingar eller åtta halvhalter... Behöver du gasa eller bromsa mest hela tiden? Lätt att ställa och böja? Lika lätt i bägge sidor? Flyttar sig mjukt undan för skänkel? Annars kan du börja där. Om allt detta klaffar så br hästen arbeta i rött form under förutsättning att du sitter korrekt och inte stör den.

Men sänh kraven, bli glad över små framsteg och om tålamodet är dåligt - rid inte så långa pass. 15-20 minuter dressyr plus skritt i skogen på lång tygel före och efter är ofta fullt tillräckligt, om du blir irroterad kommer det ändå inte att fungera så varför göra er bägge två stressade och besvikna?
Tränare... tränare... tränare...

Hur lägger du upp dressyrpassen?
Vilka rörelser/övningar rider du?

Min uppfattning (obs att det bara är min högst personliga uppfattning:D) är att det är vanligt bland ryttare som inte är så dressyrintresserade att rida ganska enformiga dressyrpass.
Ofta läggs fokus enbart vid formen, man travar/galopperar runt runt och försöker få hästen att jobba rätt, när det egentligen skulle gå mkt lättare och bli roligare för både ryttare och häst om man tog hjälp av olika övningar.

Jag värmer alltid upp på lite halvlång tygel, låter hästen vara lite längre och rider mjukgörande rörelser, flyttar, böjer och formar på ganska enkel nivå.
När jag kommit igång lite tänker jag på att rida varierat, det ska hända något hela tiden.
Att bara mala på runt fyrkantspåret/på volten varv efter varv kan göra den mest arbetsglada hästen uttråkad.
Träna mkt övergångar och tempoväxlingar för att få med rumpan på hästen, snabba kvicka övergångar med lätt framdel.
Ge lång tygel och skritta någon minut när hästen känns bra och gör rätt.

Nu har jag svamlat ens tund och vet inte om min text blivit sammanhängande öht..
Men ta gärna hjälp av en dressyrtränare någon gång ibland också, som kan se vad just du och din häst ska göra för att utvecklas:)

Ta hjälp av en skicklig - gärna dressyrinriktad tränare. Det går inte att säga vad som felar när man varken sett dig eller hästen, du beskriver inte ens ett konkret problem utan verkar mest missnöjd med mycket.
Ang tung i handen, rider du på samma bett i hopp och dressyr? Samma sadel? Vad rider du för övningar? Mycket volter? Mycket tempoväxlingar och övergångar? Mycket sidvärts, skolor? Långa/korta pass? Ofta i paddock/manege eller mycket i skogen?

Och varför ska huvudet upp? Hur är hästen byggd? Högställd? Lågställd? Lågt eller högt ansatt hals? Lång eller kort hals? Tung eller lätt i typen?
Att böja in näsan med högt huvud ger långt ifrån en bra arnetsform. Om hästen bara går med huvudet rakt fram så är den förmodligen långt ifrån redo för högre samlingsgrad. Huvudets placering är inte samma som hästens samling, skit i huvudet - engagera bakben och rygg!!

Vilken nivå tränar/tävlar ni hoppning på? Hur ofta rider ni för tränare i hopp och dressyr?
Att få hästen i form handlar om lösgjordhet, lydighet och liksidig stretching samt muskelmassa. Svarar hästen bra framåt och bakåt för SMÅ hjälper? Direkt, inte efter tre skänklingar eller åtta halvhalter... Behöver du gasa eller bromsa mest hela tiden? Lätt att ställa och böja? Lika lätt i bägge sidor? Flyttar sig mjukt undan för skänkel? Annars kan du börja där. Om allt detta klaffar så br hästen arbeta i rött form under förutsättning att du sitter korrekt och inte stör den.

Men sänh kraven, bli glad över små framsteg och om tålamodet är dåligt - rid inte så långa pass. 15-20 minuter dressyr plus skritt i skogen på lång tygel före och efter är ofta fullt tillräckligt, om du blir irroterad kommer det ändå inte att fungera så varför göra er bägge två stressade och besvikna?
Tränare... tränare... tränare...

Precis:bow: :bow: :bow: Och en jättebra övning om man vill få in baken(be om mer samling är att rida öppna på diagonalen. Om hästen är stel i kroppen eller kanske inte är uppmärksam på dig skulle jag föreslå att du jobbar den från marken innan du sitter upp:bow:

Men i övrigt har Polly_Mulle sagt allt jag vill säga:D :angel:

Lycka till!!

SÄNK KRAVEN!!! det låter som du har bestämt redan innan hur han ska gå på dressyrpassen: GÖR INTE DET!! sitt upp känn efter hur han känns för dagen och rid utifrån det!! även om han gick bättre "i går" och i "förrgår" så strunta i det och känn efter hur han känns "idag" och jobba utifrån det!! Varje pass som slutar "bättre" än de börjar är lyckade pass även om det gått bättre vid tidigare ridpass!!
Dagsformen måste avgöra "dagens" krav och den vet du inte förrän du suttit upp!!!

Du har med stor sannolikhet kommit in i en ond cirkel och förmodligen blir det för mycket ridning "med hjärnan" = du tänker ut hur du vill att det SKA vara och känner inte efter vad hästen klarar av den dagen (been there done that;) )

LYCKA TILL jag är säker på att det snart ordnar sig!!!

Du har fått många bra tips redan :)

Men viktigast av allt tycker jag är att du skaffar dig en bra tränare!!!
Ovärderligt både i framgång och motgång.

Svar till alla: Tack för alla svar:bow: Jag har redan en jätteduktig dressyr tränare/hopptränare som jag rider för 1 gång i veckan. Det är inte det som är problemet utan det är själva känslan. Det känns alltså kasst fast det ser inte så ut. Kanske var otydlig med att skriva det. Hästen har hoppat 125 och med mig 1,10. Fått många berämelser för fin gång. Men det är det att känslan känns fel. Det känns som att han går på bogarna. Jag koncentrerar mig verkligen inte bara på halsen.ALDRIG för jag hatar när folk gör det.Utan att få honom avslappnad så att formen blir perfekt. Han har gått och går (utan att jag tycker det känns bra ) i en perfekt form så det är inte det att han inte är redo för det. Han är välutbildad i dressyren och kan nästan alla rörelser.

Ngt som är värt att tänka på är att vi ryttare ofta letar efter en viss känsla när vi tycker att det känns bra, den känslan är inte sällan felaktig. Vi strävar efter att det ska kännas bekvämt och lätt men när vi tycker att det känns så så är det ofta obekvämt för hästen. När vi tycker att vi rider som idioter och det mest känns jobbigt, skumpigt och obekvämt och svetten rinner, då är hästen ofta framme för hjälperna i ett friskt tempo och den trivs. Säger din tränare att det är bra så är det nog det. Det känns aldrig som det ser ut. Har själv fått kämpa med det här, satt och letade efter en "bra känsla" och ville att det skulle se så fint och prydligt ut, men när jag tyckte mig hitta den känslan och tyckte allt var frid och fröjd så såg det tungt och jobbigt ut, både för mig och hästen. Nu rider jag "som en galning" och det ser angerat och prydligt och enkelt ut! Tänk så här: Känns det för bekvämt så är det förmodligen det. Du kan prova att filma för att se om det är detta som är ditt problem och framförallt: lita på din tränare om h*n säger att det ser bra ut.

Bra bra, fortsätt träna :)

Jag är oxå av en perfektionist, blir galen, arg, ledsen på mig själv när det går dåligt. Men jag lovar dig, du kommer att komma ur den här svackan! Du måste bara orka och komma ur den här onda cirkeln.
Gör lite lösgörande övningar, skänkelvikning, volter aa you know :D
Ha honom inte i så hög form i början av passet, utan försök att lägga ner honom, "stretcha kroppen" sen EFTER det kan du börja lyfta upp honom. När du rider, försök att vara engargerad MEN samtidigt inte ha för höga krav på dig själv. Se hela ridningen på ett posetivt sätt, när du sätter dig i sadeln ska du tänka "ja! va underbart, vilken känsla! istället för "jag lämnar inte den här sadeln förnst du gör precis som jag säger"..

Allt kommer bli kalas bra, bara du sänker kraven på dig själv, lovar dig :)

Bra bra, fortsätt träna :)

Jag är oxå av en perfektionist, blir galen, arg, ledsen på mig själv när det går dåligt. Men jag lovar dig, du kommer att komma ur den här svackan! Du måste bara orka och komma ur den här onda cirkeln.
Gör lite lösgörande övningar, skänkelvikning, volter aa you know :D
Ha honom inte i så hög form i början av passet, utan försök att lägga ner honom, "stretcha kroppen" sen EFTER det kan du börja lyfta upp honom. När du rider, försök att vara engargerad MEN samtidigt inte ha för höga krav på dig själv. Se hela ridningen på ett posetivt sätt, när du sätter dig i sadeln ska du tänka "ja! va underbart, vilken känsla! istället för "jag lämnar inte den här sadeln förnst du gör precis som jag säger"..

Allt kommer bli kalas bra, bara du sänker kraven på dig själv, lovar dig :)

Men hallå:eek: Man lyfter väl inte upp hästen i en högre form:confused: Den höf´ga formen kommer ju av samlande rörelser och drivning med innerskänkeln och en förhållande yttertygel därefter!! Man samlar ju liksom upp energin och får mer och mer bärighet och uppförsbacke:D

Ville bara säga att det gick KANON bra igår när jag red. Jag började att rida fram ute för att få honom uppmärksam, sen så red jag i manegen. Vi arbeteade varierat och det gick super, är så glad:) .
Tack för all hjälp:bow: och ni får gärna komma med ännu mera tips
om ni vill.

Ville bara säga att det gick KANON bra igår när jag red. Jag började att rida fram ute för att få honom uppmärksam, sen så red jag i manegen. Vi arbeteade varierat och det gick super, är så glad:) .
Tack för all hjälp:bow: och ni får gärna komma med ännu mera tips
om ni vill.

Åh vad roligt:banana: Ja, att börja med att rida lite ute gör att man slappnar av och inte tänker att "nu ska det gå bra"!! Det gick kanonbra för mig idag också och jag red på samma sätt som du, fast lite på ridbanan(i hagen) och sen ut och sedan lite i hagen igen:bow:

Men hallå:eek: Man lyfter väl inte upp hästen i en högre form:confused: Den höf´ga formen kommer ju av samlande rörelser och drivning med innerskänkeln och en förhållande yttertygel därefter!! Man samlar ju liksom upp energin och får mer och mer bärighet och uppförsbacke:D

okej,så du börjar korta din häst på direkten? utan ngn uppvärmning ?
du fattade nog inte riktigt hur/vad jag menade ;) för att få energin som du fångar upp med hjälp av just drivning med innerskänkeln och en förhållande yttertygel, måste ju du ju ha en lösjord pålle :P
jag e jätte dålig på å förklara XD men aaa.. lycka till ialla fall^^

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 137
A
Hästmänniskan Hejsan! Skulle vilja bolla lite tankar och funderingar med likasinnade här på forumet! Bakgrund! Jag själv 28 årig elit ryttare...
10 11 12
Svar
229
· Visningar
38 053
Senast: Lobelia
·
E
Hästmänniskan Jag har ett problem som under de senaste veckorna skapat mycket magont. Mycket text att ta sig igenom, tack ni som läser. Blev absolut...
2
Svar
23
· Visningar
4 239

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Västeråsträffstråden
  • Vad gör vi? Del CCVIII

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat