Vill ha feedback!

Superselma

Trådstartare
Hej!

Idag tränade jag och min häst för tränare för första gången på 2 år. En ny tränare. Vill mest skriva av mig och veta om tränarens ridsätt verkligen är den bästa för oss.

Tränaren vill att jag ska rida mer med händerna vilket jag verkligen har försökt sluta med läänge. Jag blir för hård och drar lätt alldels för mycket i munnen. :cry:

Tänaren vill att jag hela tiden ska ta ordentligt med inner handen så halva bettet syns på andra sidan. När hon väl går i form vill jag ju ge eftergift och sedan hålla henne stadig med händerna. Tränaren vill att jag när min häst går i bra form, ska fortsätta nöta med innerhanden ut och in ut och in. Det blir lixom oärligt och min häst blir förvirrad och dimper med huvudet upp och ned.

Ett tag i passet kom tränaren fram under skritten och tog tag i tyglarna och riktigt sågade fram och tillbaka... jag bara satt där som en idiot, kände mig som en nybörjare som inte kan få min häst på tyglen. Vilket jag visst kan men inte med den metoden!

Meningen är ju att man ska rida med benen och vara stadig på handen. Enligt tränaren ska bettet vara rörligt i hästens mun hela tiden. Var aldrig stilla med handen, inte ens i en halt! :confused:

En häst ska ju i princip kunna bära sig själv på långa tyglar utan att vi sliter i hästen fram och tillbaka?!

Min häst är underbar och är så snäll som ställer upp på allt jag ber om men hon är också den typ av häst som behöver stabilitet och kontinuitet. :love:

Vad tycker ni??? HJÄLP

Sv: Vill ha feedback!

Nja...jag blir skeptisk.

Känns det fel för dig..ÄR det fel!

Låter verkligen som att du behöver byta tränare.
Funkar det inte för dig och häst så gäller det att byta.
Och denna verkade inte bra någonstans, jag skulle inte rida för denna någon mer gång om det är så uppenbart att allt går ut på att såga hästen i munnen enligt instruktören.

Ja.. jag vet. Dom i stallet tyckte jag skulle rida en gång till nästa vecka och om det känns likadant igen så ska jag inte rida för henne mer.

Känns lixom inte så kul att komma hem från stallet och känna att man varit taskig mot sin häst som bara försöker göra vad vi ryttare signalerar men som hästarna inte godkänner...

Alltså..om du känner det är fel..så skippa att rida en gång till. Är du redan 'avog' innan så ger lektionen ändå inget. OM det nu skulle vara så att du hade tyckte den varit bra. Det blir liksom dubbla minus om du förstår hur jag menar.

Vad svarade din instruktör på när du frågade "VARFÖR SKA JAG GÖRA SÅ? - Vad ska jag få fram för 'svar från hästen' genom att göra så?" för jag antar att du frågade honom/henne det på plats.

Om inte ens egen instruktör kan förklara det, är det dags för länge sen att byta instruktör.

Ja, klart jag frågade och svaret var att min häst kommer bli mer stabil senare och vi behöver bara träna och ge det tid.

Men saken är den att jag har ridit och haft häst i så många år att när hästen går i perfekt form ska man berömma sin häst genom eftergift och en stadig hand. Om sedan hästen tappar lite efter några varv kan man behöva plocka upp lite igen. Inte ska man väl sitta och dra i höger och vänster tygel en hel lektion?

När jag rider på "mitt" sätt går min häst jättebra ju.

Hon ville att jag hela tiden ska vara rörlig på handen, benen ska bara hänga i dressyr, bettet ska vara rörligt i hästens mun.

jaa.. men jag är så van vid att man lyder och gör som tränarna säger utan att säga emot. Ville bara kolla så jag inte var helt ute och cyklar. Men det känns bra nu, jag ska inte rida för henne mer och TACK för hjälpen alla bukare!

Usch såna tränare ger jag inte mycket för. Genom att vara hård i handen och göra illa hästen i munnen vet väl varenda unge att man kan lirka ner huvet på hästen. Det är inget vettigt sätt att forma hästen.. Dessutom ser det så jäkla nybörjaraktigt ut om man ser bettet gnida fram och tillbaka i hästmunnen. Visst tror jag på en lite rörlig hand, men den handlar snarare om att krama lite eller vara lite rörlig i fingrarna, inte så grovt att bettet åker fram och tillbaka i munnen.

Och eftergift är ju det viktigaste i hela ridningen för att få en nöjd och medgörlig häst. Jag skulle inte betala ett öre till till en tränare med så låg nivå. :crazy:

INGEN som på något sätt går emot hästens funktionella rörelser borde få kalla sig tränare.

Om din tränare verkligen beter sig så som du beskriver, (Vilket man kan uppleva om man är osäker, rädd, ledsen, etc) så mår du och hästen nog bättre av att se efter en ny tränare med metoder som passar er bättre.

Korrigeringar behövs men att rycka, slita och dra känns....som brist på kunskap om hästen.

Om något KÄNNS fel för dig att utföra och om det inte går ut på att postivt uppmuntra hästen, dig, er, så gör det inte!

Lycka till!

Jag skulle aldrig rida för en tränare om det inte kändes bra.

Om jag tycker att h*n eller han använder dåliga metoder eller att jag inte förstår vad h*n menar vad jag ska göra. Något som jag alltid lägger stor vikt i när jag ridit för någon är hästens sinnesstämning efter träningen. En häst ska vara glad, positiv och alert efter träning. Ridningen går ju bla ut på att stärka hästens självkänsla och förtroende. Och om hästen inte tycker att det är roligt att rida för den tränaren finns det ingen anledning för oss att göra det. Oavsätt hur duktig han eller hon är/sägs vara.

Jag skulle aldrig rida för en tränare om det inte kändes bra.

Om jag tycker att h*n eller han använder dåliga metoder eller att jag inte förstår vad h*n menar vad jag ska göra. Något som jag alltid lägger stor vikt i när jag ridit för någon är hästens sinnesstämning efter träningen. En häst ska vara glad, positiv och alert efter träning. Ridningen går ju bla ut på att stärka hästens självkänsla och förtroende. Och om hästen inte tycker att det är roligt att rida för den tränaren finns det ingen anledning för oss att göra det. Oavsätt hur duktig han eller hon är/sägs vara.

Jag kunde inte ha sagt det bättre själv. :bow:

Känns det fel så är det fel. För dig eller för hästen eller båda.
Ang. bettet rörligt i munnen strävar jag alltid efter att ha så mjukt och stilla stöd i hästens mun som möjligt! Det har funkat för de hästar jag har ridit, kanske inte för alla. Men det borde ju ändå vara bekvämast tycker jag.

Ja, jag menar visst ska man vara följsam och inte hålla blixter hårt stilla i munnen, men en stilla, stabil hand är väl vad hästar behöver.

Tänk själva att ha bett i munnen och så sliter man och har sig.. usch.. hoppas att hon går att rida idag.. hon kanske är jättehård i munnen... tänk om vi är tillbaka till ruta ett... ska bara rida ut lugnt.

Jag kräver inte mycket mer än lydnad när jag rider ut. Hon behöver inte gå i form om hon inte gör det av sig självt (vilket hon trivs med att göra av sig självt). Och dressyren i paddocken fungerar jättebra ändå.

Man blir knäckt av att rida för en tränare man inte är överens med. Den här hårda ridningen tycker jag låter helt fel. Mitt råd är att antingen försöka prata med tränaren (men det brukar inte vara lätt), eller byta. Både du och hästen kommer må dåligt annars.

Kramar - och lycka till. Håller tummarna!

tycker som alla andra sagt här... Träna inte för någon om det inte känns helt hundra... Har en kompis i stallet som tränar för en person som bara har hästen på en volt i 45 min. Aldrig rakt spår eller snett igenom eller nåt.. Bara en volt... Det kan väl inte vara bra för hästen att gå på en volt 45 min i sträck???

Förlåt om jag kapade lite.

Kram Malla

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 089
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 124
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 081
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 350

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka