Vill ej gå framåt

B

Briljant

Hej!
Jag har en unghäst som är 4 år och riden i drygt ett år. Ibland när jag rider ut så kan hon lixom frysa på stället och vägra gå framåt. Jag rider alltid med sällskap och brukar lösa det med att nån annan får gå före, men det känns som att jag måste börja ta tag i det snart. Hon är inte rädd heller utan står där helt fastfrusen ocg bryr sig inte om vad jag gör. Det händer bara i skritt och när hon går först.
Någon som har nått råd?? :confused:
 
Sv: Vill ej gå framåt

Om hon absolut inte är rädd så är det väl bara något som hon har kommit på för att slippa gå längre:crazy:
Men jag säger inte att det absolut är så, det är bara en gissning:o
 
Sv: Vill ej gå framåt

Ja men så fort nån annan häst har gått så följer hon efter..
 
Sv: Vill ej gå framåt

hon kanske tror att hon är tvungen att gå ifrån hästen bakom?:confused:
kanske är därför hon inte vill fortsätta????
 
Sv: Vill ej gå framåt

kanske, men sen så när vi ska galoppera så är jag alltid först å då har hon inga som helst problem med att galoppera ifrån dom andra. men det e ju kanske roligare å galoppera :smirk:
 
Sv: Vill ej gå framåt

Gör hon likadant om ni är på bana/i ridhus? Ger du henne uppgifter hela tiden, eller lufsar ni mest på?
 
Sv: Vill ej gå framåt

nej när jag rider på banan så har hon aldrig gjort så.
när vi rider ut så brukar vi mest bara lufsa på, tror att hon kanske testar mig. gick ganska bra idag, hon stannade bara till engång och det var på vägen hem
 
Sv: Vill ej gå framåt

Har en 14åring som gör något liknanade :angel: Hon tittar oftast på något och "fastnar" med hela kroppen... Vet inte om hon blir helt uppslukad av saken i fråga. Ser det inte som något stort (men irriterande) problem. Hon är inte rädd utan bara tittar... Får sitta och lirka och skänkla ett tag. Det brukar funka att ta tag i ena tygeln och liksom dra loss henne från det oerhört spännande ;) Hon blir så om hon går före andra hästar eller går ensam. Men din kanske inte tittar på något speciellt utan bara står där? Svår situation...
 
Sv: Vill ej gå framåt

Har en 14åring som gör något liknanade :angel: Hon tittar oftast på något och "fastnar" med hela kroppen... Vet inte om hon blir helt uppslukad av saken i fråga. Ser det inte som något stort (men irriterande) problem. Hon är inte rädd utan bara tittar... Får sitta och lirka och skänkla ett tag. Det brukar funka att ta tag i ena tygeln och liksom dra loss henne från det oerhört spännande ;) Hon blir så om hon går före andra hästar eller går ensam. Men din kanske inte tittar på något speciellt utan bara står där? Svår situation...

om hon tittar på någonting så kan du ju låta henne titta färdigt. hon kan vara osäker och då är väl ändå de bästa att låta henne undersöka den grejen som e "läskig"?
 
Sv: Vill ej gå framåt

Har en 14åring som gör något liknanade :angel: Hon tittar oftast på något och "fastnar" med hela kroppen... Vet inte om hon blir helt uppslukad av saken i fråga. Ser det inte som något stort (men irriterande) problem. Hon är inte rädd utan bara tittar... Får sitta och lirka och skänkla ett tag. Det brukar funka att ta tag i ena tygeln och liksom dra loss henne från det oerhört spännande ;) Hon blir så om hon går före andra hästar eller går ensam. Men din kanske inte tittar på något speciellt utan bara står där? Svår situation...

ja det kan ju kanske vara så. Hon tittar sig mkt omkring. Men när hon väl stannar så upplever jag det som att hon blir sur när jag försöker gå på henne och hon står helt fastnaglad i marken. I början brydde jag mig inte heller så mkt, lät bara ngn annan gå före, men nu har d bara blivit mer å mer. tror att jag gjorde ett stort misstag i början med att låta nån annan häst gå före.
men ska prova det där med tygeln å försöka gå framåt fast åt sidan
 
Sv: Vill ej gå framåt

Skulle tro att det är testning eller att h*n har lite dåligt självförtroende. Om hästen kommer på nya vägar så kan dom bli tveksamma. Om hästen står länge så är det förmodligen testning eller om den backar. Stannar den till och fnyser så är det osäkerhet eller rädsla.

En av mina -04:or som är under inridning stannar och vägrar gå, pressar man på henne då så kan hon börja tramsa bakåt. Men bakåt ger ingen bjudning så det är bara framåt som gäller. på denna dam är det nog en kombination av osäkerhet och dumhet. Men för att få ett bra självförtroende så är det bara att utsättas för det som är obehagligt.

Försök att rida endel själv, så slipper hästen bli "beroende" av andra. Dom blir mycket starkare som idivid att inse att dom faktiskt överlever själva..
 
Sv: Vill ej gå framåt

om hon tittar på någonting så kan du ju låta henne titta färdigt. hon kan vara osäker och då är väl ändå de bästa att låta henne undersöka den grejen som e "läskig"?


Det skulle kunna vara så... men hon har bott på samma ställe och gått på samma vägar i flera år. Och hon är inte nervös utan bara glor rakt ut i tomma intet... tittar hon på något som är nytt eller konstigt låter jag henne såklart titta. Styr man bara bort hennes blick från vad det nu är så går hon... Och hon gör heller aldrig såhär i trav eller galopp. Skulle aldrig pressa henne om jag inte var säker på att hon inte var rädd...
Men med en unghäst som den här är det klart större risk för osäkerhet, så det gäller nog att vara försiktig med att lägga press.

Kanske kan låta hästen bakom komma nästan förbi o sen be den gå? Börja lite tidigare varje gång. Den andra ryttaren kanske kan göra halt igen när de är bredvid och se om bara det hjälper. Lirka lite helt enkelt... ingen aning om det funkar ;)
 
Sv: Vill ej gå framåt

Red idag och det gick faktiskt rätt bra. Hon stannade först ute i skogen och då lät jag henne stå still ett tag, men hon fick inte se sig omkring, utan stå och ha tråkigt utan att jag pressade henne för att gå fram och bad den andra backa så hon stod bakom. stod där väl i några minuter och sen när jag bad henne gå framåt så gick hon :bump:

Fast sen på vägen hem så ville hon inte alls. då började hon att backa också. Men sen gjorde vi samma sak som ute i skogen. Det tog ett tag men vi kom iaf fram till stallet till slut.
Fattar inte varför hon gör så när vi är på väg till stallet. Hon borde ju bli glad av att komma hem?
 
Sv: Vill ej gå framåt

Ja de flesta hästar brukar ju ha mer bråttom hemåt... Jätte svårt o säga så mycket när man inte SER var hon gör... har tyvärr inga bra idéer men önskar er lycka till iaf :crazy: Det går ju iaf lite åt rätt håll när det funkar en gång ;)
 
Sv: Vill ej gå framåt

Den har inte ont någonstans? Har ni kollat hovar, rygg och mun? Som 4åringar tappar dom tänder. Är hästen skodd? Grusigt underlag kan göra ont i oskodda hovar. Ryggont är jättevanligt på unga hästar. Dom börjar ridas och gärna rids i fel form eller felaktig sadel, eller träningsvärk i muskler.
 
Sv: Vill ej gå framåt

Den har inte ont någonstans? Har ni kollat hovar, rygg och mun? Som 4åringar tappar dom tänder. Är hästen skodd? Grusigt underlag kan göra ont i oskodda hovar. Ryggont är jättevanligt på unga hästar. Dom börjar ridas och gärna rids i fel form eller felaktig sadel, eller träningsvärk i muskler.

Nej, hon har inte ont någonstans vadjag vet iaf, kollar alltid ryggen efter att jag ridit å har aldrig märkt ngt. Hon är skodd men bara fram och tycker faktiskt att hon går lite försiktigt ibland på sten å så så hon kanske behöver bakskor också.
Jag tror inte att hon skulle ha ont ngnstans utan att hon bara är lite istadig å testar och så, men d skadar ju inte att kolla. Nästa gång hovvis kommer får hon kolla munnen också.
 
Sv: Vill ej gå framåt

Om hovis kollar munnen så är den nog i fel ände på hästen.. ;) :D

Kolla upp så den inte har ont och är det istadighet så är det bara framåt som gäller och då är alla medel tillåtna, låter du hästen hålla på så, kommer du tillslut inte komma från stallplanen. Ta annars hjälp av någon kunnig person som kanske kan rida hästen och se om den gör likadant.
 

Liknande trådar

Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 807
Senast: JohannaB
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 735
Senast: mamman
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 376
Senast: Solstig
·
Ridning Behöver bara skriva av mig lite. För några månader sen köpte vi ett litet C-ponny sto på 10 år. Hon kom nyligen från Irland. Hon har...
Svar
10
· Visningar
1 403
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp