Vill ej backa och har svårt för att gå nerför

Nikki o Fabian

Trådstartare
Det blev lite text det här, men jag skulle vara jätte tacksam om ni orkade läsa och sen komma med era tankar och funderingar.

Känns som denna tråd ska ligga här eller på dressyr, beroende på vad man kan tänkas tycka om våra problem. Jag börjar med att se vad ni tror om detta.

Fabian har alltid så länge jag har haft honom, snart 4 år, haft svårt för att gå i nedförsbackar. Från början tog han i stort sett ett steg i taget och då behövde det inte vara branta backar han gjorde så i.
Jag pushade på honom framåt och visst har det blivit bättre, men han går fortfarande försiktigt och sakta nerför.

Igår när jag tömkörde i nedförsbacken som är rätt brant såg det ut som att han inte vill vinkla in bakbenen under sej så han såg ut som han ville hålla benen raka. Det blev bättre efter ett tag men han går fortfarande inte som dom flesta andra hästar gör.

Sen red jag dressyr på banan för ovanlighetens skull idag och visst han gör det man ber honom om, men jag tror han arbetar fel, jag känner lixom inte att ryggen kommer upp som den ska och han har svårt att utföra skänkelvikningar, han gör dom men det går segt, i traven går det inte, jag kan inte driva fram honom till det.
Han känns inte allert och smidig. Han är fin i munnen och inte hård eller tung men han ser ändå framtung ut, antagligen för att han inte kommer in med bakbenen som han ska och inte får upp ryggen pga det.

Sen ska vi backa, det går segt och när han backar åker skallen upp och han trycker ifrån framifrån, vill inte sätta under sej helt enkelt.
Jag kan pressa ner huvudet på honom, så det är inte i munnen eller halsen felet sitter, men det är ju inte rätt taktik precis för man vinner inget på den. Han ska rygga i form utan krångel helt enkelt, men jag lyckas inte.
Han drar sej för att backa när jag står på marken oxå.

Kan ju tillägga att jag "kan" rida. Jag vet hur en häst ska ridas och jag har fått betyg i ridning, MVG, och för att få MVG krävs ju en viss kunskap.
Så jag tror inte längre på att hästen är ung(för nu är han ändå 8 år) och att jag inte kan, utan tror det hänger på nått som inte står rätt till i hans kropp.

Kanske kom han kotledsinflation för att det sitter nått knas bak, som han avbelastat?

Sv: Vill ej backa och har svårt för att gå nerför

Jag antar att du pratat med veterinär, vad säger h*n?

ja det låter ju faktiskt som om något inte är ok..ta du ut en veterinär som kollar upp din häst eller ring till en ATG klinik men jag tycker att du börjar hemma med veterinären..lycka till

Nej jag har inte pratat med någon veterinär ang detta. Sist han var hos veterinären på kliniken var i augusti-06 och då friskförklardes han från kotledsinflamationen.
Det är väl först nu han verkligen är igång som innan han blev halt.

Tanken som jag har är att ta ut en kiropraktor som ska få känna igenom honom och se om han behöver behandling för att nått är snett eller liknande.

Fick lite film från dagens pass. Ska se om jag får upp dom på nätet.

Om han inte jobbar rätt med bakdelen och går in och bär och ryggen inte kommer upp så överbelastas ju framdelen och frambenen får ta mkt stryk.
Har en häst i stallet som går jätteförsiktigt utför pga "onda" framben. Nu är han visserligen gammal men som en liknelse, där vet vi att det sitter i frambenen.
Jag är ingen expert men det kan vara värt att kolla upp frampartiet, du skriver ju också att han ser framtung ut.

Du ber ju inte direkt o ryggning med din sits... Du lutar dig väldigt mycket framåt samtidigt som han förväntas rygga, snacka om dubbla budskap!

Förutom det så måste jag hålla med i vad andra skrivit ovan, han borde kollas ordentligt på ATG-klinik. Även om han friskfärklarades i höstas så har mycket hunnit hända sedan dess. Du skriver att han nu är tillbaka i samma form som innan hältan, kanske är det för mycket, han kanske inte håller för den ridningen och har åter fått problem.

Har en häst som också är mycket försiktig utför, går sakta och fot om fot, passar gärna. Han har problem med snett bäcken, vet kan inte säga om det har ett samband men mest troligt så hänger det ihop.
En equiterapeut är nog ingen dum idé som KOMPLEMENT till veterinärbesöket. Skulle tro att han har andra bekymmer om han är sned någonstans. Dessutom så blir det en extra belastning fram om han nu inte bär vikt på bakkärran och då har du säkert problem kota/knä fram om han dragits med detta länge.

*delvis knapplån*

Jag är inte alls överens med dig om sitsen och ryggningen. Hur utför du en ryggning? Nu är ts övertydlig i sin hjälpgivning och jag tror inte det är så att hästen inte förstår vad som förväntas, jag tror att det är så att hästen inte vill utföra ryggningen.

Hästen ser extremt stel ut i hela bakbenet, faktiskt bägge bak, vid första intrycket så nästan stapplar han fram. Har du provat att böja högt respektive lågt för att se om hästen reagerar/hur han reagerar?

Hade absolut åkt in och fått det kollat och hänvisat till de problem du upplever i ridningen. Jag hade i första hand åkt till veterinär och fått en bedömning, i andra hand (efter behandling eller vid UA hos veterinären) gått till kiropraktor. Finns det en inflammation i någon led vill jag gärna ha den behandlad innan kiropraktorn kommer så det finns goda förutsättningar att häva en rörelsestörning.

Man ska inte luta sig framåt när man ryggar, precis som simpan skrev.
Har du tagit hjälp av en tränare?

Tycker du bör kolla på kliniken för säkerhetsskull, och om det inte är något så kan det vara bra att skaffa en tränare om du inte har en.

Jag är inte säker, då min dador visa filmer ganska ryckigt, men i ena skritten så ser det ut som den är väldigt stel när den "drar bak" h.b

(Föresten, det är inte svårt att få MVG i ridning.. ;) )

Nej, luta sig framåt är ju lite övertydligt. Men helt klart är det känslan som ska till för att rygga. Gunga gungan bakåt.

Jag blir väldigt nyfiken på hur "alla andra" har lärt sig ryggning....

Man ska inte luta sig framåt när man ryggar, precis som simpan skrev.

Tycker du bör kolla på kliniken för säkerhetsskull, och om det inte är något så kan det vara bra att skaffa en tränare om du inte har en.

Jag är inte säker, då min dador visa filmer ganska ryckigt, men i ena skritten så ser det ut som den är väldigt stel när den "drar bak" h.b

(Föresten, det är inte svårt att få MVG i ridning.. ;) )

Nej det kanske det inte är, det var inte det som var poängen heller, utan att man har följt betygskriterierna som ingår där, och har man MVG så vet man hur man ska få en häst att jobba rätt. Skrev det pga att folk skulle förstå att problemet kanske inte bara hänger på mej, för det skulle ju kunna vara jag som hindrar honom från att utföra det jag vill pga min okunskap.

Varför jag lutar mej framåt är för att jag får ta i för att få honom att rygga, man ska ju egentligen bara behöva lägga skänkeln lite bakåt så ska han rygga, han kan komandot så antingen är han lat eller så har han ont.

Vad menar du med "drar höger bak"? skrittar o inte lyfter???

*delvis knapplån*

Jag är inte alls överens med dig om sitsen och ryggningen. Hur utför du en ryggning? Nu är ts övertydlig i sin hjälpgivning och jag tror inte det är så att hästen inte förstår vad som förväntas, jag tror att det är så att hästen inte vill utföra ryggningen.

Hästen ser extremt stel ut i hela bakbenet, faktiskt bägge bak, vid första intrycket så nästan stapplar han fram. Har du provat att böja högt respektive lågt för att se om hästen reagerar/hur han reagerar?

Hade absolut åkt in och fått det kollat och hänvisat till de problem du upplever i ridningen. Jag hade i första hand åkt till veterinär och fått en bedömning, i andra hand (efter behandling eller vid UA hos veterinären) gått till kiropraktor. Finns det en inflammation i någon led vill jag gärna ha den behandlad innan kiropraktorn kommer så det finns goda förutsättningar att häva en rörelsestörning.

Han är böjd på kliniken under hält utredningen men visade inget. Dock vet jag inte om vet böjde både högt o lågt.
Jag själv har ingen kunskap om böjning så jag tänker inte testa själv.

Om han inte jobbar rätt med bakdelen och går in och bär och ryggen inte kommer upp så överbelastas ju framdelen och frambenen får ta mkt stryk.
Har en häst i stallet som går jätteförsiktigt utför pga "onda" framben. Nu är han visserligen gammal men som en liknelse, där vet vi att det sitter i frambenen.
Jag är ingen expert men det kan vara värt att kolla upp frampartiet, du skriver ju också att han ser framtung ut.

Fabian är byggd framtung.
Han var 4 år när jag fick honom och han var då ännu mer försiktig i nedförsbackar än vad han är nu. Vi har en brant nedförsbacke vi måste gå nedför om vi ska rida ut o den tar han sakta och alltid på ett visst ställe i backen slänger han med huvudet, nästan som han ska busa/bocka. I slutet av backen brukar han gå bättre och sen under andra backar på turen så går det oxå bättre och snabbare, som om att han måste mjukas upp.
Sen vet ju jag att han har pålagringar i båda fram, inte stora men dom finns. Om han fick pålagringar pga kotledsinflamationen eller om han fick kotledsinflamation pga pålagringarna vet vi inte.

Har ridit för tränare på Fabbe två eller tre ggr, sen blev han halt ju och åkte in på kliniken.

Så jag kommer inte rida några fler lektioner på honom, då veterinären inte rekomenderade att han ska gå på volter osv, han tyckte att han skulle gå som körhäst.
Och han körs oxå mest eller rids ut i skogen, nått pass i månaden tar jag lite träning på volten ca 15-20 min för att kolla av att allt funkar och för att få lite samanhängande rörelser i övningarna, ute blir det ju så att man får annpassa sej efter det underlag man går på.

Han känns otroligt pigg o framåt ute, bättre än någonsin, men jag är rädd att han ska bli halt igen och "letar" nästan efter fel.

Men jag tror dock inte att han fick kotledsinflamation pga träningen utan att han nog avbelastat något annat parti, för han är aldrig tränad hårt, utan mycket varriation med vagn o ryttare i skog o mark och lite ban/ridhusjobb.

Varför jag inte tagit ut någon kiropraktor på en gång är för att alla jag har pratat med (inklusive hans ägare som om ett år är färdigutbildad veterinär) tycker det är onödigt när han inte är halt.

Vid ryggning gör man samma hjälper som vid skritt hjälp men man tar i tygeln så att kommandot blir = skritt bakåt;)

Pålagringar och inflamation fram kan bero på att frambenen tar för mycket stryk då han inte orkar bära sig ordentligt. Klart han är försiktig i nerförsbacke om han har pålagringar fram- det känns säkert obehagligt och gör ont, stelt.

Visst vid ridning å blir det bättre efter en stund för att han värmt upp..

Spatt på båda bak?:confused: kanske.. Vinklarna i bakbenen ser inte riktigt riktiga ut..

Kanske den typen av häst inte håller för det du använt honom till...:crazy:

Råder dig till att boka klinik besök!

Ta med sadel och visa honom när du rider så att de ser hur han går med ryttare och berätta hur han är i skogen..

Råder dig till att boka klinik besök!

Ta med sadel och visa honom när du rider så att de ser hur han går med ryttare och berätta hur han är i skogen..

Jag har rirdit honom inför veterinären vid förra besöket när dom bedövat bort framkotorna.

Vid ryggning gör man samma hjälper som vid skritt hjälp men man tar i tygeln så att kommandot blir = skritt bakåt;)

Pålagringar och inflamation fram kan bero på att frambenen tar för mycket stryk då han inte orkar bära sig ordentligt. Klart han är försiktig i nerförsbacke om han har pålagringar fram- det känns säkert obehagligt och gör ont, stelt.

Visst vid ridning å blir det bättre efter en stund för att han värmt upp..

Spatt på båda bak?:confused: kanske.. Vinklarna i bakbenen ser inte riktigt riktiga ut..

Kanske den typen av häst inte håller för det du använt honom till...:crazy:

Fabbe är lärd att en tillbakadragen skänkel betyder gå bakåt.

Men har han haft pålagringar sen han var liten då???

Menar du att vinklarna inte ser ok ut i ryggning, skritt, trav eller bara som dom är?

Nej han kanske inte har kropp för att hålla för skogsridning lättare träning av dressyr och körning, vad vet jag.

Usch vad jobbigt detta är, jag vet verkligen inte vad jag ska göra, alla säger så olika.

Men det lutar ju åt att åka till kliniken för jag har ju sagt det förut att jag ska det, men alla har avrått mej till det för dom tycker att jag överdriver/töntar mej.

Om jag fattat det hela rätt så var det i höstas du visade honom för veterinär sist, det hinner hända MYCKET med en häst på ett halvår om man har otur. Känns han inte fräsch nu så varför chansa, åk till veterinären och kolla. Hittar de inget så vet du ju sedan och slipper fundera.
Han ser ju onekligen ovillig ut på videon, antingen hade han en dålig dag eller så är det något mer. Bättre att kolla upp honom med en gång än att gå och vänta och fundera....

Liknande trådar

Övr. Katt Som titeln säger. En människa i min närhet (d.v.s. inte jag obviously) vill att deras katt ska få en kull kattungar. Anledningen är helt...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
7 932
Senast: Badger
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
1 915
Senast: Mia_R
·
Hundträning Är det någon som har förslag på övningar eller tricks att träna på inomhus? Jag är nyligen ryggopererad och ska ta det lugnt nu några...
Svar
15
· Visningar
1 132
Senast: Nepenthe
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 118
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar