Vill börja tävla!

E

Ebbs

Hejsan. Jag har en liten mini-dröm om att börja tävla på riktigt eller vad man ska säga.
Jag har alltid velat tävla, men varit för feg. Nu ska jag äntligen ställa upp i en klubbtävling.
Skulle gärna vilja veta vad som behövs för att tävla på annat än klubbtävlingarna, t.ex hur man gör med licens, vaccinationsintyg osv.
Vad behöver jag som ryttare för att tävla?
Vad behöver hästen?

Tack på förhand.

Sv: Vill börja tävla!

Det är en bunt saker man måste ha (jobbig!!)

TILL DIN HÄST/PONNY!
1 Först o främst måste din ponny/häst ha pass. Det är lag på att ALLA hästar ska ha det. Kontakta hästens rasförening och vetrinär.
2. Är det en ponny måste den även ha mätintyg. Det finns mätmän runt om i landet, du kan söka efter det på ridsport.se
3. Hästen/ponnyn behöver ej ha licens på lokala tävlingar men om du ska tävla regionalt och uppåt. Men eftersom du precis ska börja tävla så antar jag att du börjar med lokala tävlingar.
Denna licens gäller för livstid och kostar ca 900:-. Licensunderlag kan du fråga efter på din ridklubb.
4. Ponnyer måste vara chipmärkta. Detta gäller EJ hästar. Smartast är att göra detta i samband med registrering/pass. på svehast.se kan du hitta godkända chip och idmän.
5. Vaccinering mot hästinfluensa. Kontakta vetrinär

TILL RYTTAREN.
1. Medlemskap i en ridklubb.
2. Grönt kort. De brukar ha kurser/prov på klubbarna. Fråga på din klubb.
3. Ryttarlicens. Sån kan du beställa på internet på ridsport.se Men du MÅSTE ha grönt kort innan du skaffar den. Vet ej vad den kostar, men under 200kr, och den gäller det året du skaffar den. Måste skaffa ny varje år.

Det var nog allt vad jag kommer på! Du kan läsa mer om sånt här på Ridsport.se - gå in på sport/tävling. Där hittar du all viktig information.

En bra ide är också att köpa tävlingsreglementen. De finns också på ridsport.se att köpa.

Lycka till!!!

Gå grönt kort kurs, där får du lära dig allt sådant! :)

*lånar*
Måste bara fråga om det där att beställa ryttarlicensen på ridsport.se:crazy:
Så som jag fattade det kunde bara föreningen/klubben göra det?
Men man kan bestalla bara en till sig själv också eller? Hur gör man iå?:confused:

/Maja

Om du bara ska tävla på klubbtävling behöver du inte ha grönt kort eller licens, du måste bara vara medlem i den klubb du ska tävla på.
Hästen behöver inget pass för att få tävla och den behöver inte heller vara chipmärkt om det är klubbtävling det handlar om. Vaccinationsintyg och mätintyg brukar man inte behöva visa upp på klubbtävlingar (men hästen ska självklart vara vaccinerad) men det är lite olika från klubb till klubb men du kan ju alltid ta med.

Sen om du ska tävla från lokal och uppåt så gäller ovanstående. Pass ska som sagt alla hästar ha men du behöver inte ha det för att tävla ( om du inte hinner få det eller nå) då det inte står något om det i TR 2006.

Hoppas du fattar vad jag menat hehe

Docka:

Du kan beställa licens på ridsport.se. Gör du det så kommer din klubb få ett meddelande från ridsportförbundet och så måste klubben skicka tillbaka dit och säga att allt är okey (att du betalat medlemsavgift och så) och först efter det så kommer din licens registreras. Jag vet inte hur lång tid det tar, men jag tycker det verkar lite krångligt. Annars är det ju bara hämta licensunderlag och få påskrivet på klubben precis som vanligt.

Tack så jättemkt :D Jag fattade inte riktigt allt, men det ordnar sig nog. Hur var det er första gång när ni tävlade? Vad brukar ni göra inför tävling? Tack ännu en gång :bow:

Oooh..men då låter nog det gammla hederliga sättet bäst ändå...;)

Första gången jag tävlade...hummm
Jag minns det inte helt klart faktiskt. Det var på en fläckid B-ponny som hette Fighter. Han var helt galen och jag förstod nog inte mitt eget bästa...kanske e därför jag har förträngt det...:angel:

Du kan själv lösa det...
bara du har grönt kort och e medlem i en klubb

Du kan beställa din RYTTARlicens själv på internet (förutsatt att du är medlem i ridklubb o har grönt kort) men HÄSTLICENS/ponnylicens måste du beställa genom klubben (licensunderlag)

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 083
Senast: Bison
·
Fritid Jag är egentligen en lantis. Gillar inte städer, har historiskt sett varit rätt ”kulturellt ointresserad” och känner mig jättebortkommen...
2
Svar
28
· Visningar
788
Senast: Kirre
·
Träning Hej, Som rubriken lyder, har jag äntligen lyckats få mitt drömjobb i Spanien som ridlärare. Starting this saturday! Och för dig som...
Svar
1
· Visningar
673
Senast: Elo
·
R
Relationer Konstig rubrik kanske men jag ska förklara. Jag har iprincip alltid varit väldigt blyg och så. Och ända från jag var liten så um gicks...
2
Svar
35
· Visningar
2 339

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Valp 2025
  • Tips på mellanstor hund för barnfamilj

Hästrelaterat