Vill bli Jockey, Men HUR?

C

Carismagirl

Jag vill så gärna bli jockey, jag är 16år, väger 46kg och är 160 lång.. blir inte så mycket större.
Men jag vet inte riktigt hur jag ska gå till väga?
Behöver verkligen hjälp..

Sv: Vill bli Jockey, Men HUR?

Va roligt!:)

Ett tips är att gå BRS i England. En utbildning i skola först 9 veckor och sen hos en tränare i ca 9 månader, mer eller mindre. Man ska ha genomfört en del saker hos tränaren innan man är "godkänd" och får sin NVQ som det kallas.
Sverige skickar varje år ett x antal elever dit och man är mellan 16-22 år och utbildningen är helt gratis.
Jag har själv gått den och stortrivdes, det var verkligen lärorikt. Inte bara det att man fick rida och lära sig saker från grunden utan att också få uppleva sporten i England där den är så mycket större än här. Språkträning fick man ju på köpet också:p.

Gå in på www.galoppsport.se och maila Helena Gärtner om du är intresserad att veta mer.

Som Camilla sa så är BRS jättebra! Där har även jag gått. Men om du vill prova på i sverige så finns det provapå kurser på strömsholm.
Info finns på deras sida.

// Jessica

Men är det "bara" att bli jockey efter den utbildningen? Givetvis förstår jag att det krävs erfarenhet, erfarenhet och erfarenhet innan man får börja tävla men med tanke på vad som står på hemsidan så verkar det vara "lättare" att bli jockey än t.ex. dressyryttare om man jämför vägen mot målet? Det finns ju inte direkt några kurser som anordnas i dressyr för at tman ska bli en godkänd dressyrryttare.

Det kanske bara är jag som tänker helt fel här eftersom att jag är så pass okunnig om galoppvärlden men det skulle vara kul och få det utrett eftersom jag känner ett sug att gå en sådan kurs för att utveckla mig själv som ryttare samt utöka mina hästkunskaper.

Hej,om du vill får du gärna komma och praktisera hos oss,så får du en inblick i hur det är med galopp.Är du riktigt intresserad och har vilja att lära dig så kan du utvecklas mycket och få många chanser här hos oss.www.rider .nu:bump:
Ring till Marie Lustig på 0435-53307 eller 0435-53300:rofl:

Här finns även elevbostäder där du kan bo.

delvis kl

Nej du blir inte jockey efter dessa kurser, men du får en inblick i hur galoppsporten fungerar och framförallt du får kontakter och kunskap.

För att bli jockey behöver du ha licens, oavsett om du är amatör ryttare, lärling eller jockey. Du behöver ha en tränare som hjälper dej, iaf i början.

Ta en eller flera kurser, hjälptill i ett stall och försök lära dej så mycket som möjligt. Om du blir tillrekligt duktig så finns det många bra tränare som kan hjälpa till att fixa en lärlings licens.

Hur insatt Ts är i galoppsporten spelar stor roll!

Jo det var väl så jag tänkte att det fungerade, det låter så himla enkelt med alla dessa kurser men så är det ju självfallet inte.

Men Twister går det jättebra, jättelätt att lasta (har varit hos min dressyrtränare för tömkörningslektioner), tränat lös cavaletti och lite smått hoppning. Är supernöjd med honom hittills och jag hoppas att det fortsätter i samma vägspår!

Okej, vad bra :D
Får väl se när jag kommer till skott då..

Ville bara tillägga på det som seemw_sweet skrev att det är relativt lätt att bli jockey. Det är en rätt stor brist på personal i vår sport och vi behöver få in mer människor så är man tillräckligt intresserad och engagerad finns det en hel del tränare som gärna tar hand om en och hjälper en på vägen.
Sen beror allting givetvis på erfarenheter också. de flesta börjar med att hjälpa till i stallen så mycket de kan, lov och fritid, innan skola/jobb osv. Går på tävlingarna och lär sig så mycket de kan. Sen brukar det rulla på därifrån, de som stannar i sporten skriver kontrakt med en tränare att bli lärling ( som jag har gjort ) eller så blir de amatörryttare. Det viktigaste är dock att intresset är stort för det kräver så mycket tid och engagemang från en själv för att lyckas inom galoppen. Det är ibland 7 dagars arbete men älskar man det så är det värt det.

Tänkte på en annan sak, såg att du bor i sthlm. Vill du så kan du få följa med mig till Täby Galopp och rida på vår mekaniska häst någon gång. Jag brukar träna där och har haft med mig praktikanter och lärt dem lite saker, det brukar vara uppskattat. Skriv ett Pm isf :).

Roligt att höra att det går bra! Skulle vara kul att se lite bilder på honom som ridhäst!

Nej, jag bor i Höga Kusten.. 50mil norr om sthlm, men ja ska flytta till Linköping till hösten.. ;)

Liknande trådar

Trav Hej Trav-Buke! Verkar lite dött på travsidan men hoppas det hänger några här fortfarande. Vad ska man tänka på när man köper hjul till...
Svar
3
· Visningar
429
Senast: Pegasus63
·
Hundträning Hej. Jag funderar på vad ni har för passitivitetstips? Min hund går upp i varv och tar extremt lång tid på sig att varva ner på nya...
Svar
12
· Visningar
633
Senast: Grazing
·
Övr. Barn Vi har kollat lite lätt på ett hus, det ligger lite utanför, men skolbussen går där och hämtar upp elever som bor ännu längre bort, men...
2
Svar
31
· Visningar
1 681
Senast: Lejanna
·
Hästvård Vi har en nätt B-ponny (Welsh) som ska ridas in snart. Tjejen som ska hjälpa till att rida in henne är 15år ( ca 167cm lång , men väger...
Svar
2
· Visningar
297
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka