Vill bli hans ledare! hur gör jag?

T

Tola

Idag köpte jag min första häst. Jag har haft möjlighet att rida denna hästen ca 4-5 månader innan jag bestämde mig för att köpa honom. Han är en ovanligt stor fjording (dvs att han är väldigt stark) på 16 år.
Han visade förut tecken på att han inte ville gå in i stallet när man skulle ut och rida, inte för att han blir skrämd utav något utan han gör det mest för djävulstyg. MEN idag när jag och min kompis skulle ut och rida så skulle jag gå in med honom, han vill inte och viker av upp mot trädgården. Jag hade inget att säga till om, men när han lugnat ner sig och vi skulle gå mot stallet igen slet han sig lös och sprang ifrån mig!..
Jag vet att dom förra ägarna har låtit han göra som han vill och han är väl van vid att få göra som han vill, men jag vill ju bli hans ledare!
Hur ska jag göra?!

Sv: Vill bli hans ledare! hur gör jag?

Jag vet att många här är mycket bättre än jag på det här, men ett tips är att alltid se till att hästen går bakom dig när du leder den, då är du i den "starkaste" positionen. Visa att det är du som är ledaren genom att aldrig låta hästen "gå på dig" utan lov, inte butta på dig med huvudet ex.

Om du står framför hästen, vänd mot honom, gå mot honom med bestämda steg och uprätt kropp, då ska han backa. Om han inte gör det, så får du förstärka signalen, ex med att höja handen, gunga på grimskaftet osv.

När han har förstått detta räcker det säkert med att du bara vänder dig mot honom, tar ett steg framåt... så backar han. Det ska alltid vara minst 1m mellan er, om du inte gett honom lov att komma fram.

Tänk på sådana saker oxå när han står i boxen, eller stallgången m.m. Om du borstar honom och han tar ett steg åt sidan mot dig, STÅ KVAR och flytta bort honom, du ska inte flytta dig. Det är ett sätt för hästen att visa att han bestämmer.

Detta är "småsaker" att tänka på för att visa att det är du som är ledaren mellan er.

Någon annan kanske har bättre förslag.

Ett litet tips vi fick när vi hade kurs på ridskolan angående transportlastning bör kunna funka lika bra i detta sammanhang.

För dom hade haft otroliga problem med lastningen på deras grövre d-ponny, men väldigt mycket egna ideer.

Det första var att aldrig stressa och låta det ta den tid det tar medans man utför övningar.

Och iochmed att hästen vägrade gå in i transporten och bara backade bort hela tiden. Så jobbade dom på att aldrig dra fram hästen, utan du ska gå med hästen. Så den inte får för sig att backa för att motsrtäva dig för att du försöker dra in den i stallet. Det andra var att iochmed att dom skulle visa att dom bestämmer så höll dom på med mycket att det vra dom som bestämmde. Så höll dom på att backa bort från tranporten några steg, ta ett par steg framåt, backa ett par steg å fram ett par steg å så vidare hela tiden för att hästen skulle lära sig att dom bestämmde och den skulle följa med i vad dom ville att hästen skulle göra.

Tack för tipsen!

Men hur menar du med att jag är i starkaste positionen när jag går framför? för jag blir ju bara svagare fysiskt sätt. För om man säger att han väljer att sticka precis vid ingången så har jag ju bara armarna att dra tillbaka honom med, men om jag går bredvid så kan jag ju försöka sätta stopp med hela kroppen (i den mån som går).

Tack!

Testa kan man alltid göra är öppen för alla förslag! :)

delvis knapplån

antagligen så är vissa "olater" redan ganska befästa (som att slita sig) samt att hästen förmodligen är väl medveten om hur stark den är.

att då leda den bakom sig kan ju bli ganska problematiskt och antagligen ganska farligt med. inget jag kan rekommendera någon att göra med någon häst pga. risken att hästen blir skrämd och "springer över" den som leder. går hästen bakom så har man ju ingen direkt kontroll. om någon äns kommit på tanken i dom stall jag jobbat att leda hästen bakom sig så man varken ser den elle kan kontrollera ev. problem så hade inte den anställningen blivit gammal.

därimot att "be" hästen flytta sig vänligt men bestämt är ju en god början. en bra "ledare" blir man genom att vara rättvis och bestämd, men samtidigt vänlig och ödmjuk så fort hästen förstår och gör rätt. alltid konsekvent. så har iaf. jag fått lära mig ;)

kanske använda träns när hästen ska ledas ?

föresten - när du känner att han börjar spänna sig (innan han drar) så kör in armbågn i halsen så han viker nacken åt ditt håll. då blir du automatiskt starkare att hålla honom.

Senast ändrad av en moderator:

Du har så rätt! Han är väl medveten om att han är stark, det syns på honom när han fylls av djävulstyg och han använder alltid sin styrka när han inte får som han vill.
Därför vill jag ju gärna få honom att förstå att jag vill ju bara hans bästa. Jag vill att han ska lita på mej. För hur som hellst skapar det ju farliga situationer när han gör på sitt egna vis.

Ur hästens synpunkt är man "högst" om man går framför, minst om man går vid bogen och mittemellan om man går bakom.

Om du har en häst som går på en kan man iallafall försöka gå framför hästen men gå baklänges så du hela tiden ser vad hästen tänker göra, om hästen går för nära ja då får man hoppa, tjoa vifta med armarna eller något annat som gör att hästen stannar upp och håller sig kvar på sin plats.

Du har så rätt! Han är väl medveten om att han är stark, det syns på honom när han fylls av djävulstyg och han använder alltid sin styrka när han inte får som han vill.
Därför vill jag ju gärna få honom att förstå att jag vill ju bara hans bästa. Jag vill att han ska lita på mej. För hur som hellst skapar det ju farliga situationer när han gör på sitt egna vis.

Jag tror inte på att hästar gör något bara för att djävlas med oss. Med det menar jag, kanske utan att kunna förklara hur jag menar, att du har fel utgångspunkt. Grejen med att gå framför hästen rakt in i stallet är att göra det på ett övertygande sätt så att hästen verkligen följer med dig. Det gäller att tala om för den att den ska följa dig. Det kan du nog inte om du utgår från att den kommer att sätta sig på tvären.
Om man väljer att gå framför den ska man veta vad man gör för det kan vara farligt så som ngn annan redan har skrivit.
Jag hade köpt en repgrimma och tränat olika ledarskapsövningar med hästen.

Senast ändrad:

Sätt på ett träns och träna på att "gå fot", dvs stanna, gå, backa, svänga, flytta. Sätt av speciella tider/dagar då det är det ni tränar på. När grunderna sitter så kan man börja lägga in det i det dagliga, dvs till och från hagen osv. Se till att du är konsekvent med var gränserna går och vilka kommandon som gäller. Fram tills att det sitter skulle jag rekomendera att du leder honom i träns och kanske tom har ett dressyrspö med för att parrera utflykter i sidled och undvika att springer över dig.

Idag köpte jag min första häst. Jag har haft möjlighet att rida denna hästen ca 4-5 månader innan jag bestämde mig för att köpa honom. Han är en ovanligt stor fjording (dvs att han är väldigt stark) på 16 år.
Han visade förut tecken på att han inte ville gå in i stallet när man skulle ut och rida, inte för att han blir skrämd utav något utan han gör det mest för djävulstyg. MEN idag när jag och min kompis skulle ut och rida så skulle jag gå in med honom, han vill inte och viker av upp mot trädgården. Jag hade inget att säga till om, men när han lugnat ner sig och vi skulle gå mot stallet igen slet han sig lös och sprang ifrån mig!..
Jag vet att dom förra ägarna har låtit han göra som han vill och han är väl van vid att få göra som han vill, men jag vill ju bli hans ledare!
Hur ska jag göra?!

Jag har oxå en jättestark fjording som fyller 18 i år. Jag har haft henne i snart ett år. I början stack hon bara hela tiden när jag skulle leda henne, då började jag leda henne i träns, och efter sådär 2-3 månade hade hon fattat vem som bestämde och nu går jag ut och går med henne lös, dvs håller endast i pannluggen utan grimma eller nåt. Hon får oxå stå lös i trädgården och beta, vi ahr inget staket eller så, men hon följer efter mej som en hund :)

Djävulstyg kanske var fel ordval då, men om man säger såhär. Det syns på honom när han kommer avvika från de planerna som jag har för honom. Han älskar att beta, och trädgården i (detta fallet) var mer lockande än att ut och rida..
Han har inte gjort på detta sättet på länge nu, innan kunde han vara hopplös på att göra så, men vadför efter såhär lång tid bara börja igen?

Repgrimma har jag tänkt införskaffa.

Senast ändrad av en moderator:

Vad har du använt för träns på henne?

ett helt vanligt träns med ett vanligt bett i brukar funka fint ;) ser du att pålle tänker "avvika" så sätt in armbågen i halsen så han "viker" halsen/huvudet mot dig. där blir inte hästen lika stark.

Du har fått många goda råd redan i tråden.
Jag vill bara påpeka att en stor häst inte automatiskt är detsamma som en stark häst. Jag har själv två kallblodstravarston på ca 700 kg och en fjord/kallblodstravarvalack på 800 - de är som små lamm i all hantering.

Lycka till med din häst!

Immer

Jag vill bara påpeka att en stor häst inte automatiskt är detsamma som en stark häst.

Immer

Jag håller med dig. Det handlar om hantering inte om hur stor hästen är. Det är klart att man gärna uppfattar stora hästar som starkare och det är klart att de är det om de sätter till alla sina krafter. Men även en liten häst är starkare än i alla fall vad jag är.Vårt lilla russ tex hade jag inte haft mkt chans mot om han verkligen hade fått för sig att gå åt ett annat håll.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 307
Senast: Juli0a
·
Hundhälsa Har en unghund på snart ett år som jag tyckt haft stabil och bra mentalitet. Van med barn, lek och lite högljutt. Visserligen tränat men...
Svar
2
· Visningar
626
Senast: Harrysen
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 723
Senast: Blyger
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 904
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama