Vill bara ha era åsikter!

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Tilda99
  • Startdatum Startdatum
T

Tilda99

Har ett engelskt fullblodssto som jag funderar på att betäcka. Inte just nu för hon är ute på foder och jag är gravid... Ja ni fattar.... Men senare.
Men vad tycker ni man ska betäcka med? Halvblod eller rent fullblod? Eller kanske någon annan ras som gör sig bra med fullblod?
Vad är det man ska tänka på när man ska låta betäcka?

Som alltid, tänk efter vad du ska ha avkomman till! :idea: Vad är du intresserad av, ska du behålla den och hur är hon själv. Börja i den änden så blir det kanske lite enklare. :)

Haller helt med Mia_R.
Men hade du tankt att salja avkomman maste du tanka pa vad som ar latt att salja.

Hade jag haft ett fullblods sto, som inte var amnad for galopptavlingar, hade jag betackt henne med en lite tyngre hingst.
Om ditt sto hoppar bra hade jag betackt henne med en hopphingst, om hon har mycket bra steg en dressyr hingst. Alltsa hade jag avlat med en hingst som hade samma talang som henne sjalv.

Dessutom far du ju fler chanser, om inte det forsta folet blev som du hade tankt dej, gar det ju faktiskt att betacka med nagonting annat.

Som ovanstående skrivit så beror det ju till stor del på DELS vad stoet själv har för goda egenskaper att föra vidare till en avkomma och dels vad avkomman sen ska användas till.
Jag har köpt ett fullblodssto som jag ska använda i avel och vid lite eftertanke insåg jag att jag kan använda henne inom många olika områden. Dels hoppning, dressyr, fälttävlan med fbl eller hbl-hingstar. Dels ridponnyer till samma användning, betäckt med ponnyhingstar. Dels westernhästar (0m jag nu skulle få för mig att vilja det - har för mig att man ibland kan vilja ha korsningar fbl-quarter, har jag fel?). Och även galoppörer - fast till just det kan jag inte använda mitt sto, tror jag, eftersom hon inte är reggad hos SGC utan hos ASVH pga att pappan bara var godkänd för halvblodsavel i Sverige.

Sv: Vill bara ha era åsikter!

Eftersom jag vet vilket sto det gäller så har jag några förslag :)
Hon är ju inte så stor så jag skulle nog betäcka med en ponnyingst i förhoppningen om att få fram en ridponny. Varför inte en kategori C welsh till exempel? Ska du sälja fölet så får du garanterat ut ett högre pris för ett ridponnyföl än en stor häst som blir liten.

En sak jag tänkte på bara - är hon frisk nu? Annars borde du försäkra dig om att hennes hälta inte är ärftlig på något sätt (t ex OCD) för då ska hon enligt min mening inte avlas på alls.

Lycka till :)

Zoya skrev:
Hon är ju inte så stor så jag skulle nog betäcka med en ponnyingst i förhoppningen om att få fram en ridponny. Varför inte en kategori C welsh till exempel? Ska du sälja fölet så får du garanterat ut ett högre pris för ett ridponnyföl än en stor häst som blir liten.

Jag haller inte riktigt med. Hur vet du nar du avlar pa ett sto over ponnymatt att folet inte kommer att vaxa over 148cm som fardigvuxen? For att vara saker pa att folet inte vaxer over ponny-mattet, maste du avla med en hingst som ar liten, och hur vet du da att du inte kommer att fa en ponny som ar totalt mitt emellan storlek.
Istallet skulle jag avla pa en stor hingst, for jag vet med all sakerhet att jag far mer pengar for ett fol som antas bli 160-165cm, an ett ponnyfol som ingen med sakerhet kommer att veta hur stort det kommer att bli.

stoet i fråga är 152 cm (hon var det då jag kände hene i allafall) och hur vet du att fölet förväntas bli 160-165 även om du tar ett halvblod på 170?
Tar du däremot en ponnyhingst på ca 125-130 cm så får du ganska så säkert en ponnyavkomma.

Jag har betäckt mitt Hbl/arab-sto på 155 tre gånger med ponny (welsh 129 cm) Ingen av dessa avkommor har vuxit över ponnymått utan alla blivit maxade c-ponnier. Har själv ett fullblod på 154 som jag inte skulle tveka att betäcka med ponny den dag jag sätter henne i avel. Det är mer riskabelt att avla ponny på halvblod och halvblodskorsningar eftersom de är mer typavlade på en viss storlek. Fullbloden är mer avlade på prestation, inte på typ och storlek.

Jag röstar på ponnyavel!

Piggy

Betäck med RobinZ!! Du kan få en ny Flippan, t.ex. Blir fölet fint kan du sälja för stora pengar. Och gör det idag om stoet är friskt.

Liknande trådar

Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
510
Senast: Nikan
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 469
Senast: ildiko
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 478
Övr. Hund Jag ska välja tilltalsnamn till min valp, och jag har lite svårt att "hitta rätt". Jag har läst mig till att hundar hör vissa bokstäver...
2 3
Svar
59
· Visningar
3 001
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar