Vilkor i köpeavtal?

K

knoppan

Jag köpte nyligen en NSV brukshäst.
När vi skrev köpeavtalet var säljaren mkt noga med att skriva in vissa vilkor. Det var att hästen inte får användas till hoppning ( han har inga fel på benen) och att han inte får användas till ridskoleverksamhet.
Jag tyckte inte dessa vilkor var något problem för mig, jag är inte så mycket för hoppning, och jag ska ju ha hästen till körning. Nå´n ridskola tänker jag inte heller låta honom gå i.
Men nu funderar jag på om sådana här vilkor verkligen är giltiga rent juridiskt. Hästen är ju såld och då borde jag väl ha rätt att använda den till vad jag vill? När säljaren sålt hästen har h*n väl ingen rätt att avgöra vad den ska användas till?
Nå´n som vet? Jag är sacksam för svar av er som verkligen vet, ni som tror kan väl avvakta och läsa här sedan, så vet ni också :)

Sv: Vilkor i köpeavtal?

Finns det någon påföljd inskriven i kontraktet - d.v.s. vad händer om du väljer att hoppa med hästen?

Nej, ingenting sådant. Bara att jag inte får göra det.

Detta gäller, vad jag hittade på nätet ang jurudik

För den händelse konsumentköplagen sålunda är tillämplig och säljaren har uppställt villkor, som avviker från lagens bestämmelser, till nackdel för konsumenten blir dessa villkor utan verkan. Detta innebär att lagen är tvingande till konsumentens förmån. Det tvingande skyddet gäller emellertid bara villkor som avtalats vid hästköpet. Skulle köparen vid köpet ha avstått från att eljest kunna göra påföljd gällande enligt lagen är ett avtal om sådant avstående bindande för köparen.

Jag är inte så bra på "byrokratiska". Så som jag fattar det är vilkoren inte juridiskt bindande för min del.
Eller missförstår jag nu?

Översatt till svenska så betyder det helt enkelt att äger du hästen så är det din häst och göra som man vill med.

Och för att gå lite på sidan i detta ämne, men ändå försäljning. Och det gäller då försäljning av tex en T-märkt häst, som säljare kan man alltså inte lita på den juridiska biten utan blir tvungen att förlita sig på köparen uppriktighet osv.

Köparen kan alltså använda en T-märkt häst till i princip vad som helst, trots att säljaren hade andra önskemål och förväntningar.

Jasså...??????????????

Texten ovan om konsumentköplagens tillämplighet har ingenting med frågeställningen i tråden att göra. Den klargör bara i vilken utsträckning lagen är tillämplig och de eventuella möjligheterna att göra avsteg från den.

Om den lagen är tillämplig eller inte...går inte att avgöra med ledning av de uppgifter som är lämnade av trådskaparen...och är inte heller speciellt intressant ur det perspektivet som trådskaparen ställer sin fråga.
Konsumentköplagen är tillämplig på avtal mellan konsument och näringsidkare och aldrig på avtal mellan privatpersoner...frågan om villkorens giltighet är nog av mer allmängiltig natur och kan uppkomma alldeles oavsett vilken lagstiftning som är tillämplig på avtalet.

Man kan ställa vilka villkor som helst...och det finns ingenting som säger att de inte är giltiga. Problemet är nog mer (som någon påpekat tidigare i tråden) att det inte finns någon påföjld kopplad till en kontraktsbrott i den delen.

Vad händer med den som hoppar hästen??? Är det tillräckligt för att häva avtalet??? Vad är en ridskola??? Är det att anse som ridskola om Du ger lektioner till en kompis på hästen??? eller till grannens barn??? Vad händer om Du bryter mot villkoret??? Skall Du då lämna tillbaka hästen?? Sälja tillbaka den??? Till vilket pris?? När???

Ja som Du ser...frågorna hopar sig...och det som nog är klart är att det trots att villkoret i sig är giltigt...har mer än svårt att nå framgång med att väcka talan mot köparen p g a kontraktsbrott när ingenting finns avtalat om vad som händer i en sådan situation.

Till syvende och sist handlar det om förtroende mellan avtalsparterna...och måhända kan det vara skönt som säljare att åtminstone få sina önskemål på pränt....

Att man skriver in tex att hästen inte får köras (kanske efter en olycka) och köparen trots detta gör det och hästen skadas då kan ju inte säljaren bli ansvarig för skadorna. Då är ju inte det ingen "dold skada" vid köpet. Sen att hästen är helt förstörd då, är ju en annan historia.

meodeo skrev:
Att man skriver in tex att hästen inte får köras (kanske efter en olycka) och köparen trots detta gör det och hästen skadas då kan ju inte säljaren bli ansvarig för skadorna. Då är ju inte det ingen "dold skada" vid köpet. Sen att hästen är helt förstörd då, är ju en annan historia.

För att inte tala om hur plågsamt det kan bli för hästen, de är ju tyvärr dom som får ta smällen av människans dumhet. Bara senast idag hade vi diskussionen i stallet, här handlade det om en en häst som T-märkts pga pålagringar i samtliga ben. Ägaren sålde den vidare till en bekant och jag antog att det handlade om sällskapshäst eftersom köparen hade en till pålle och köpte gård.

Men icke då, hästen såldes som ridhäst, :devil: och säljarens veterinär hade sagt påstods det att hästen duger som ridhäst. Vaddå ridhäst, det var ju precis det hon gjorde innan också men höll inte för det så man kan ju undra varför denn T-märkning kom till stånd. :confused: Denna häst såldes senare för en stor summa pengar, närmare bestämt 20000 kr till helt oerfarna köpare. För den som har läst mina inlägg till varför jag resonerar som jag gör i fallet T-märkning, förstår kanske bakgrunden till min negativitet.

Detta är ett klassiskt exempel på VEM som får ta smällen av människans dumhet och girighet, hellre slaktar jag en gång för mycket än att låta hästen lida för det är vad den kommer att göra i slutändan förr eller senare.

Säljaren var i detta fall helt oförstående och menade, om skadan går upp igen får man väl behndla då. :cry:

Tack Pisan!
Den här frågan kommer upp gång på gång, och hela tiden hävdas av en del, att man kan strunta i skrivna avtal, att förbehåll i texten inte gäller etc, osv...

Kommentera gärna nedanstående!
I ett avtal mellan privatpersoner kan skrivas in vilka villkor som helst, förutsatt att dom inte går utanför övriga lagar och förordningar. Dessa villkor är bindande för respektive part. Är det någorlunda rätt och klart så här långt?

För att begränsande paragrafer ska ha något egentligt värde, måste dom åtföljas av en konsekvensklausul. Dvs, följande händer om endera parten bryter mot paragrafen: ....

Som exemplet i tråden (vi kan bortse från behovet av att specificera företeelser, tider etc):
Om hästen används i ridskoleverksamhet, skall den omgående lämnas tillbaka till säljaren, som då återlämnar x antal kronor av ursprungliga köpeskillingen.
Om hästen hoppas på tävling, gäller samma som ovan.

Kan man inte acceptera villkoren, även på sikt, är det bara att avstå och leta ny häst.
Det ska kosta att bryta mot överenskommelserna i ett avtal. Det är min åsikt!

LIA

Jag undrar en annnan grej som finns i kontrakten som finns i handeln.
Att på en sida finns det rutor att kryssa i om vad hästen ska användas till...om man nu ej kryssar t.ex. hoppning, tävling och man säger i god tro att hästen ska ej användas till det men ej skriver någe mer, gäller samma då?
Hoppas ni förstår vad jag menar... :smirk:

De rutor som finns på de färdigskrivna kontrakten är väl mer vad säljaren utlovar att hästen "kan"?

så vitt jag förstått betyder specifikationen av användningsområde i köpekontraktet att om man använder hästen exempelvis som hopphäst när den sålts för att användas till avel så kan köparen inte kräva att få lämna tillbaka hästen för att den inte fungerar på hoppbanan eller om den har något dolt fel som gör att den inte klarar hoppa men fortfarande fungerar att avla på.

Tja...så kanske man kan se det....men jag har mycket svårt att förstå på vilket sätt en säljare överhuvudtaget skulle kunna bli ansvarig i fallet Du beskriver...

Jo..så tycker jag nog att man kan se det. Villkoren bör absolut förenas med någon form av påföljdsklausul för att få någon vettig effekt.

Och...det råder helt klart avtalsfrihet så länge man inte bryter mot helt tvingande regler i lagstiftningen...och vad det gäller den typ av inskränkningar som diskuteras i den här tråden..kan jag såhär på rak arm inte se några.

Att urvalet av köpare och måhända även prisbilden blir snävare med ett inskränkande avtal är ju någonting som man som säljare får ta med i beräkningen.

Nej, men alla tävlar ju inte. Dock kan ridning pågå på ett osundt sätt för hästen, med tanke på dess skador. Och i det fallet jag referade till, ville man dessutom ha en kurshäst.

Tack för alla svar.
Som jag skrev tidigare är jag ju inte intresserad av att hoppa hästen, eller att låta honom gå i ridskola, så frågan var mer av allmän nyfikenhet. Att han inte ska hoppas är för att säljaren anser att kallblod inte håller för det ( dvs ALLA kallblod). Jag håller inte med, men gillar som sagt inte att hoppa.
En vanlig klausul vid försäljning är ju att säljaren ska ha förköpsrätt om hästen ska säljas igen, dock ej i detta fall. Vad händer isåfall om hästen vidareutbildats och därmed ökat i värde? Eller skadats och därför minskat i värde?

säljaren sätter alltid sitt eget pris. att den gamla ägaren vill ha förköpsrätt betyder inte att h*n får sätta priset själv. det betyder att den nuvarande ägaren kontaktar gamla ägaren först och säger "nu tänker jag sälja hästen för si och så mycket pengar, vi du köpa" och om gamla ägaren tycker det är för dyrt kan nya ägaren sälja för samma pris till någon annan.

dessutom är vilkor med förköpsrätt ogiltliga. har man sålt hästen så har man sålt den och kan inte hävda förköpsrätt vid vidare försäljning.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 426
Senast: mamman
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 349
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 820
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 702
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Atletix