Vilket strö är bäst att ha? (rätt forum??)

_Runaway_

Trådstartare
Vad har ni för strö i era hästars boxar? Och främst, varför? Hur bra är det, skulle du hellre vilja byta till något annat? Skriv gärna plus och minus så man kan väga mot varann. Jag har nu torvströ men funderar på att gå över till spån/halm. Säger inte riktigt varför än, tan vill se lite synpunkter från er först!

Sv: Vilket strö är bäst att ha? (rätt forum??)

Jag har vanlig hederlig sågspån. En stor fördel är att jag hämtar gratis :D , men jag har alltid tyckt att det blir rent och fint med spån. Ljust och fräscht, och så luktar det ju gott också.

Jag har halm, mjukt och skönt för min häst också, som ofta vill ligga ner å nanna:) Om jag inte hade halm skulel dét nog bli ett tjockt lager spån, efter som jag älskar doften och det blir så ljust och luftigt!

Tycker att torv är överlägset bäst!
Motivering: lättmockat, bryter ner ammoniaklukten, ger bäst stallluft, dammar minst (bra för hosthästar).
Om man vill att hästen skall ha något att tugga på är det bara att komplettera med några kg halm.
Har stått i stall med halm som strömedel. Fy vad det luktade ammoniak och vad det satte sig i kläderna också. Nu luktar jag i princip inget alls när jag kommer från stallet enl. sambon.

Föredrar torv!
+ lätt att hålla fräscht
+ Enkelt att få en jämn och bra bädd
+ Torkar inte ut hovarna
+ bästa uppsugningsförmåga

Naktdelen är väl det bruna dammet som kan lägga sig över boxväggarna, och att det kan kännas mörkt. Men sålänge man har bra belysning i stallet tycker jag inte att det är några problem!

Jag har spån, det är billigast och lättast att få tag i där jag bor. Sen eftersom vi har egen skog får vi rabatt....
Tycker att det blir ljust och luktar fräsht i stallet. vi har ganska grovt spån (stora flingor), relativt dammfritt...

Spån!!! har använt torv men tyckte inte det var så bra.....

råspån och torv ligger högt hos mig..

Torv
+ luktar fräscht
+ lätt att hålla rent
+ drygt
- det blir kolsvart damm överallt trots att det inte flyger i luften
- det är kolsvart inne i boxarna, svårt att se

Råspån
+ ljust och fräscht
+ lätt att se vart spånet är skitigt
+ dammfritt
- smulas sönder lätt och man behöver mocka ut mycket kiss-spån
- terpentin kan finnas i råspånet som torkar ut hovarna

Kutterspån
+ ljust och mjukt
+ blir bra blandat med torv
- svårmockat
- man måste ha tjock bädd = ännu jobbigare att mocka
- dammar mer än råspånet

den kombinationen jag skulle ha om jag hade häst skulle vara:

Bädd av torv med en blandning av kutterspån och torv över som ger ett ljust intryck och är lättmockat i..

Lite delade meningar än så länge. Ser fram emot fler!

Ja vi har haft torv det här året som gick. Men jag är inte riktigt nöjd med det. Det är relativt lättmockat och så. Men FY vad hemskt det är att behöva ströa ny bal på vintern! :mad: Omöjligt skulle jag vilja säga. Om man inte ställt balen i sadelkammaren tre dagar innan. Men i vår lilla sadelkammare blir det snart fullt med två balar (två gäster i stallet). Är kutterspån (typ RS) lika omöjligt när det är kallt?? Tycker dessutom att allt blir så skitigt med torv. Hsr en häst som gärna "städar" (hm...) i boxen. Täckena blir äckliga, han blir äcklig, och inte minst, boxen blir äcklig! Dammet lägger sig överallt och är rätt jobbigt att sopa.
Anledningen att jag vill gå över till spån med halm under är ju då ovanstående, och att det ser mysigare/fräschare ut med halm. Hästen min ligger mycket på nätterna, och jag tycker det verkar trevligare att ligga på halm än torv? Fler åsikter om spn/halmbädd?

Vi har halm här hemma så det använder jag. Kornhalm är absolut det bästa tycker jag! Den är lätta att mocka i och det är skönt för hästen att ligga ner på.

Ridsport publicerade för ett par nummer sen en undersökning som gjorts om vilket strö hästar låg mest ner på. De hade då jämfört ett tjockt lager (ca 30 cm) spån med halmbädd. Resultatet var att hästar på halm låg ner mer och i sin tur var mer utvilade...!

Kutterspån blir ju oftast väldigt dammigt, det suger bra och gör det mjukt för hästen, men till min häst fungerar det inte alls. Hon blir riktigt hostig om hon står på det över en vecka.
Jag föredrar vanlig sågspån som är lite blötare än kutterspån, man kan också blanda kutterspån med sågspån. Nackdelen med sågspånen är ju att den fryser på vintern om man har den lagrad utomhus =S så det kan ju vara problem för vissa... den klumpar sig då men det är ju bara att lägga in klumparna i boxen och stampa sönder. så gör i alla falla jag och det har jag orkat med i 6 år =)

Jag älskar halmen just för att hästen hela natten har något att fippla med.De tar minst tid(för mig) att mocka och de är lättatt mocka!

Sågspån tycker jag inte om då min häst är väldigt dyr på spån då hon pissar och bajsar och rör om allt.
Och jag som är tokpedant och vill bara ha torrt spån kvar måste jag ta ut ca en halv bal om dagen :crazy:

Dessutom strör hon ut sitt hö så de är hö med spån :crazy: så jag får ha höet i hönät!

Torv är samma som sågspån men dammar mer :crazy:

Tidningspapper HATAR jag.. bläää fyy och tvi.. går knappt att mocka i ju :crazy:

Själv är jag väldigt förtjust i halm men kan dock ha det mer då jag inte tål det.

Halm:
-Sysselsätter hästarna
-Billigt

Spån:
-Fräscht
-Mjukt
-Ljust
-Lätt mockat

Kommer att ha spån i höst.

Föredrar halm!
+ det är lättast att mocka.
+ det blir bekvämt för hästen att ligga ner
+ hästen kan stå och pilla i sig halm när den har tråkigt ( förhindrar förhoppningsvis krubbitning, vävning mm...)

nackdelarna är väl att det tar ganska stor plats vid förvaring och på gödselstan då det oftast går åt i större mängder (iaf för mig).

annars är väl vanligt fint spån bra.. luktar gott, lättmockat, blir rätt ljust.

Haha! Känner igen det där. Torven kan väcka en del ilska vintertid. Tyvärr är det ju samma sak med spånet.. Får väl se det som att man får sin dagliga dos av träning...
I vårt stall hade vi från början spån eftersom det var lätt att få tag i, men vi fick senare byta till torv eftersom en av hästarna blev hostig. Då är det mycket bättre med torv som inte dammar på samma sätt.
Fördelarna med spånet var väl att det var ljust och fint. Mockningsmässigt är det väl ungefär samma sak.
En annan aspekt är väl att torv är ganska dyrt medan man ofta kan få tag i spån för en billig peng.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gjorde ett konto här enbart för att få lite svar på saker jag går och klurar på! Jag hoppas att tråden ligger på ett passande forum :)...
Svar
7
· Visningar
1 317
Senast: Zpunk
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 350
Senast: Ajda
·
Övr. Hund Jag har en omplaceringshund (staffe/blandras) som tros vara 12-14 år gammal. Han är adopterad från Irland och jag vet inget om hans...
2
Svar
30
· Visningar
7 433
Senast: Ajda
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Nej, att vara ny på ett jobb är verkligen inte min grej. Speciellt inte med den attityd mot en nyanställd som verksamheter har nu för...
Svar
13
· Visningar
3 494
Senast: Urigurien
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama