Vilket stall hade NI valt?

TheRedLightning

Trådstartare
Okej, jag är i valet och kvalet vilket stall jag ska välja. För att göra det enkelt så har jag hittat två stall som jag kan tänka mig och jag kommer kalla dom A respektive B.


Så vi börjar med A.
Fördelarna med A, litet stall med 4 hästar (just nu, plats för 6 hästar) och endast två personer (som äger två hästar var), närhet till badsjö med häst, närheten till ridskolan där jag rider, närhet till min ridlärare som föreslagit att jag rider ut med henne ibland, det kommer bli nära att åka om vi flyttar upp till svärföräldrarnas gård.
Nackdelarna, den ena av personerna som är installad där är lite egoistisk och tänker tyvärr bara på sig själv. En av hästarna är väldigt ranghög och försöker bestämma över människor också. Liten och stenig paddock.

A, ligger ca 14km från min nuvarande bostad.


B, kommer näst.
Fördelarna med B, stämningen i stallet, miljöträning (vindkraftverk i närheten som swoschar runt), bra paddock, fixar träningar som hela stallet är med på, lösdrift, fler att rida ut med.
Nackdelarna, 6 st hästar (just nu, många hästar, litet stall), litet och lågt i tak i stallet (men dock är lösdriften anpassad för 15 hästar och högt i tak), blir långt till ridskolan m.m.

B, ligger ca 11km från min nuvarande bostad.


Jag är lite kluven på hur jag borde göra, till saken hör också att det är två goda vänner som äger stallen. Vad som ingår i stallhyran spelar ingen roll då det går på ett ut oavsett vilket stall, samt hagarna är stora i båda stallen.


A, vill att jag stallar in hos henne så hon kan få hjälp med att få bukt med den andra personen.

B, ska följa med och hämta hem hästen och lånar hennes släp också.


Hur hade ni gjort?
 
Sv: Vilket stall hade NI valt?

Stall B hade jag personligen valt. Lösdrift, bra paddock och bra stämning tycker jag själv är något som lockar. :)
 
Sv: Vilket stall hade NI valt?

Jag har nog valt B. En stor faktor till detta är stämningen i stallet. Det är mycket som kan vägas upp om det är bra stämning mellan personerna :). Tycker också att det låter som en trevligt ställe. Enda nackdelen är väl att det är långt till ridhus, men åandrasidan fanns det ju bra träningsmöjligheter hemma också som jag förstod det. Lösdriften väger också högt! Och att man vill ha dig till stall A av den anledning att du ska (ja, jag vet inte vad du ska göra egentligen?) ändra på den egoistiska och jobbiga personen (?) tycker jag låter som en dålig start överhuvudtaget.
 
Sv: Vilket stall hade NI valt?

Känner du den andra personen i stall A? Eller är det stallägaren som talat om hur hon är?

Om det är din egen uppfattning att den här personen är egoistisk och att det pågår en konflikt mellan de två som har häst i det stallet nu, känns det som ett ganska jobbigt utgångsläge för dig att komma in i. Än värre då om det är tänkt att du ska ta den enas parti. Dessutom har stallet en sämre ridbana - även om det är nära ridskolan så kan det kanske vara svårt att få rida där när som helst med tanke på lektionsverksamhet?

Med tanke på detta tycker jag att stall B låter som ett bättre alternativ.
 
Sv: Vilket stall hade NI valt?

Ja, jag känner den andra personen, hon ingår i min vänskapskrets också. En gång i tiden var hon och jag bästisar men vi har glidit ifrån varandra och nu har jag insett hur hon är som person och klarar inte riktigt av det längre.
Hon kan vilja att jag ska fota henne när hon rider, men jag får inte ens ett tack eller igen något vilket verkligen är tråkigt.

En annan fördel med A är att man troligen inte kommer behöva ha så mycket med de andra att göra egentligen om man bara kan få ett fungerande schema. Den här tjejen är lite omständig av sig och allt ska hela tiden anpassas efter henne typ. Vilket både jag och stallägaren till A och B tycker är jobbigt, alla känner vi henne.
 
Sv: Vilket stall hade NI valt?

Det är lite det jag är rädd för också, jag vill egentligen stalla in där, men jag försöker tänka på vilket som kommer gynna mig och min häst mest. :/
 
Sv: Vilket stall hade NI valt?

Grejen med A, är att stallägaren börjat tröttna på den här personen. T ex de var tre stycken i stallet och de har två garderober i sadelkammaren. Stallägarn och den tredje tjejen delar på ett skåp och det andra skåpet helt till den e-tjejen. Sen hade visst e-tjejen, ställt en sadelbock med en sadel på utanför deras skåp så hon kunde komma åt sina saker men de kunde inte komma å deras egna och när de flyttade på den här sadelbocken så de kom åt deras saker, så blev hon sur.

Fast å andra sidan pratar e-tjejen om att det är långt att åka 16km till stallet och ska tydligen renovera upp nått stall på hennes svärföräldras nyrenoverade gård. Så långsiktigt kan det bara bli jag och A kvar, men hur många år innan det sker? Det är frågan. :/
 
Sv: Vilket stall hade NI valt?

B, som äger stället är väldigt schysst med. De har riktiga hinder också, och jag ska till B och hjälpa henne bygga ut sadelkammaren, samt ev rida ut och vi skulle diskutera vad som ingår att stalla upp hos henne mera, vad som förväntas av mig osv.

vet lite vad som gäller hos A. Så vi får se, men ändå kul att få andras synvinklar på det hela då jag kanske bara är "blind" och ser det jag vill se.
 
Sv: Vilket stall hade NI valt?

Jag hade valt stall B på grund av lösdriften och den goda stämningen. Ett annat stort plus är att där ordnas gemensamma träningar. Jobbiga människor (som i stall A) kan förstöra så mycket.
 
Sv: Vilket stall hade NI valt?

Jag hade velat veta:
Utetider och om stall b ens är godkänt för min häst
Utfodringstider, har de grovfoder i hagen, fritt osv
Analyser på grovfoder
Frostfritt vatten i hagen
Hur sköts träckprov, avmaskning, hagbyte och hagskötsel
Möjlighet till täckesservice

Bland annat
 
Sv: Vilket stall hade NI valt?

Stallet B, är inte godkänt takhöjdsmässigt för min häst, men lösdriften är mer än välgodkänd och enda gången man har hästen inne är när den ska göras i ordning.

B och A har fri tillgång till hö och om det inte skulle va tillräckligt kan jag hämta hö hos svärfar gentemot några rundbane varv på åkern med traktorn. ;)

Träckprov? Täckesservice?

avmaskning vet jag inte får fråga på torsdag.

Hagarna sköts bra vad jag förstått det som.
 
Sv: Vilket stall hade NI valt?

Det är ju det, vilken som gynnar mig bäst, tror att B gynnar mig bäst i längden även om själva stallet är litet och trångt, då jag kan träna ordentligt på paddock när man inte vill rida ut osv.
 
Sv: Vilket stall hade NI valt?

Tänk på att även om hästen ska gå på lösdrift så måste möjligheten att stalla in hästen i box finnas. Den kan tex bli skadad och behöva stå på box?

Träckprov tas för att kolla om hästen har mask.
Täckesservice=byter/tar dom av/på täcken.
 
Sv: Vilket stall hade NI valt?

Stall B

Att föredra personliga stämningen före att det blir lite längre avstånd osv är alltid klokt att prioritera. Flyttar du in i stall A låter det som att ni kommer att ha konflikter från dag 1..
 
Sv: Vilket stall hade NI valt?

Har stall B sjukbox för lösdriften någon annanstan? Tänkte om din blir sjuk och du behöver ställa på sjukbox, och stallet inte är godkänt? Hur gör du då? :(
 
Sv: Vilket stall hade NI valt?

Nackdelarna, den ena av personerna som är installad där är lite egoistisk och tänker tyvärr bara på sig själv.
Se upp med det här. Det är inte så kul när du alltid ska ställa upp men aldrig får något tillbaka, inte ens om din häst riskerar att skada sig svårt, och när du tröttnar och säger ifrån så är du jordens avskum.
 
Sv: Vilket stall hade NI valt?

Jag hade valt B, stämningen är för mig det allra viktigaste, förrutom att hästen får det bra bra såklart!
 
Sv: Vilket stall hade NI valt?

Att stå i ett stall med konflikter är aldrig kul, även om man själv kanske inte är inblandad egentligen. Det går ut över hela grejen, och det ska faktiskt vara roligt att åka till stallet.

Jag kan ta ett exempel som liknar ditt, för att visa hur det kan gå. Person A och person B har sina hästar i samma stall, som ägs av en utomstående men mycket frånvarande stallägare, som inte har egna hästar och bara upplåter in mark och sina byggnader. A och B känner inte varandra från början, däremot är deras föräldrar bekanta, och det är på den vägen de hamnar i samma stall. Person A är i sena tonåren när h*n kommer dit, B är runt tio år äldre (de är alltså i princip vuxna båda två), blir bra vänner, rider ihop och har riktigt roligt i flera år. Men, A som är yngst växer upp, "blir vuxen", får andra värderingar och börja inse att B kanske inte är den där bra kompisen som h*n vill utge sig för att vara, relationen börjar knaka i fogarna ordentligt. B börjar med någon form av utfrysningsteknik, där B vill ha bort A från stallet. För att lyckas tar B dit sin kompis, C, som är jämngammal med B. C är som person trevlig och tillmötesgående, och går aldrig direkt in i utfrysningen av A, men står hela tiden som åsnan mellan hötapparna och vågar inte säga något. C och B gör allt tillsammans, och även när B inte är där vågar inte C rida eller göra någonting tillsammans med A. A flyttar till slut därifrån.

Det jag känner med din beskrivning av stall A är att du skulle bli person C, och det är inte särskilt roligt att vara den personen. Om du dessutom känner den andra personen också, kan det bli riktigt jobbigt. Jag hade aldrig ställt mig i ett stall där jag vet att det kommer bli bråk, för det känns oundvikligt i det fallet.
 
Sv: Vilket stall hade NI valt?

B, närmare, bra stämming, bra ridbana. Att ett minus är stort stall för de är 6st? tycker jag bara e positivt sen står jag i ett stall med 16st hästar dock :D

Du ska flytta till det du tror är bästa för dig o hästen :) inte för att inte få dåligt samvete.
Jag hade min ett tag i stallet där min medryttarhäst stod och ägaren och jag är väldigt bra kompisar. Hon hjälpte mig o hämta hästen och mycket runtomkring. MEN jag trivdes inte där för det tog mig 30-40 min att åka dit och sen är hagarna inget bra.. så efter ca 1 månad flyttade jag till det stallet jag alltid viljat ha min häst i (även om jag fått höra historier som inte var så smickrande) men jag valde att gå på min känsla istället för hörsägen, och det funkar skitbra! Är jättenöjd och hästen med :)
 

Liknande trådar

Anläggning Jag ska flytta o söker därmed nytt stall till min häst. Har två som jag velar mellan. Båda är lösdrift, lika långt att köra o nästan...
2
Svar
37
· Visningar
2 063
Senast: sorbifolia
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
892
Anläggning Jag funderar på inackordering och behöver hjälp att bolla lite.. Förutsättningar: Tre egna hästar (två shetlandsponnys, en stor) på...
9 10 11
Svar
217
· Visningar
13 463
Senast: Blyger
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
2 832
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp