Vilket slags grus...

pumah

Trådstartare
... är bäst i hundgård och liknande? Jag tänkt att ev. dela av min altan i en "hunddel" och en "rabattdel" och eftersom jag aldrig har något gräs (snarare lermatta) tänkte jag att jag skulle lägga grus istället. Men det finns ju många sorters grus, så vilken ska jag välja?

Sv: Vilket slags grus...

... är bäst i hundgård och liknande? Jag tänkt att ev. dela av min altan i en "hunddel" och en "rabattdel" och eftersom jag aldrig har något gräs (snarare lermatta) tänkte jag att jag skulle lägga grus istället. Men det finns ju många sorters grus, så vilken ska jag välja?

Grus!? Hundar har känsliga trampdynor och ska inte behöva gå runt på vassa stenar. Jag skulle föreslå att du lägger plattor istället, även om Gräs vore det allra bästa.

Ja, nu var det ju inte "vassa stenar" jag hade tänkt att ha - därav frågan:smirk: Vad jag vet är det grus i de flesta hundgårdar...

Nu är jag absolut ingen expert på grus och vad olika sorter heter men i hundgårdarna på jobbet har de rätt stora, runda stenar/grus.

Natursingel..

16-32 mm kostar ca 150:-/ton + frakt etc. om man inte kan hämta vid täkten.

Gör ett bra underarbete och se till att det är väldränerat innan du lägger på singlet..

Killen som byggde vår hundgård rekommenderade att man skulle ha smått grus om man trodde att ens hund var en sån som åt stenar. Tanken var att de då skulle passera tarmen, större stenar fastnade med dyra och tråkiga följder. Han hade tydligen erfarenheter av båda sorterna och rekommenderade varmt små stenar. Kommer inte ihåg diametern dock.

Tack för svar! Hur gör man underarbetet och hur vet man hur mycket grus som går åt? Det är ju bara en altan som ska avdelas, så några ton är det knappast tal om :o

Ska du ha det riktigt riktigt bra, så bör du kräva ut ner till tjäldjupet, markisolera, lägga lite grövre singel i botten, fylla på med sand, lägga en duk som håller borta ogräs men släpper igenom vatten, fylla mer grus och avsluta med ca 15-20 cm natursingel.

Då har du en perfekt hundgårdsdel, som inte blir lerig/blöt i första taget och som är snygg dessutom.

Vill du inte vara så noga, så räcker det med att gräva ur ca 50 cm, lägga på ca 15 cm duk, grus ca 15 cm och avsluta med natursinglet ;)

Duken är bra för att hålla borta ogräset = lättare att hålla rent och det ser mycket bättre ut.

jag skulle lägga sand i hundgården och inte grus.
sand kanske. du lägger en gummimatta i botten sedan singel och sedan en vävduk sen sand

Vi har natursingel i vår. Inte de minsta dimensionerna för där kan stenarna lätt fastna mellan trampdynorna. Tror vi har ca 20 cm tjockt lager, under det har vi en filtmatta som släpper igenom vätska, men inget ogräs kan komma upp. Hundgården är alltid torr och fin fast det regnar flera dagar i sträck.

jag skulle lägga sand i hundgården och inte grus.
sand kanske. du lägger en gummimatta i botten sedan singel och sedan en vävduk sen sand

Sand ska man inte ha!

Det samlas bakterier som inte filtreras bort lika snabbt i sand när hunden skiter och bajsar.

Man ska finare singel inte Kross utan natursingel som Gnist säger.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
957
Senast: inverterad
·
Hundträning Jag funderar mycket just nu. Jag har bestämt att alltid ha 2 hundar. Jag har trivts med det men bestämt att inte skaffa mer pälsvård för...
Svar
13
· Visningar
558
Senast: Lillefrun
·
Hundavel & Ras Vi är hundlösa för första gången på typ 22 år, bortsett från ett glapp på några månader för 13 år sedan och det är så tomt och sorgligt...
2 3
Svar
45
· Visningar
2 691
Senast: Acto
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 609
Senast: fixi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka