Vilket sittben?

C

Canoó

Min häst är väldigt "åt vänser" och skjuter även sadeln (och mig) åt vänser. Inte nog med det så har jag en sne sitts när jag rider och det är såklart åt vänser.
För att motverka att hästen ska vara så mycket "vänster" och skjuta sadeln så ska jag byta sittben. Ska stta mer på höger ben.

Nu frågan...Hur vet jag att jag sitter på "rätt" sittben?
I början kändes det när jag satt på höger men nu är det inte lika tydligt längre....Nå tips på hur man ska kunna veta vilket ben man sitter på?
Självklart så pratar jag bakben...!

Sv: Vilket sittben?

Jag tycker inte du ska överdriva något utan träna lika på båda sidorna, sitt lika mycket ner åt båda hållen, och undvik bara att det blir mest åt det håll där hästen vill sätta dej och det därför kanske känns bäst, när hästen är sned.

Känn att du själv sitter rakt över, det kan vara svårt är hästen vill flytta ryttaren, men tänk på att ha blicken rakt fram, mellan hästens öron och känn att du inte tipar åt något håll.

Det kan vara någon svaghet hos hästen som behöver kollas upp men det kan också vara en känslig häst där du bidrar till att den blir sned genom att du låter dej "flyttas" (och det är svårt att motverka, alla människor och hästar är sneda åt ett håll dessutom, så det ÄR svårt.)

Rid också gärna i början av passet stora serpentiner över ridbanan åt båda hållen, gör många halvhalter och se till att trampa ner lite (mindre åt vänster då) i varje sväng, så stärker du hästen och mjukar upp åt båda hållen. (Byt sittben förstås på medellinjen mellan svängarna.)

arbeta med skänkelvikningar åt båda hållen och försök få loss hästen i bogarna, och flytta bogen efter bakdelen, dvs var noga med att ytterhjälperna håller den bog på plats som hästen gärna trycker ut, i ena varvet) så kommer den att arbeta mer liksidigt. :idea:

Han är svagare i vänster sida pga att han var sne i korset när jag köpte honom. Har behandlat honom för det sen i mars/april någon gång. Kiropraktorn var ut för 2-4 veckor sedan. Så läget är under kontroll på det planet.

Har äntligen tagit tag i träningen och ska börja rida för instruktör och få hjälp med bla detta problem.

Självklart så rider jag på båda benen. Är bara väldigt svårt att veta vilket man rider på "just nu". Skulle kännas skönt att veta så man får någon balans i det hela. Så inte jag sitter mer på ett ben ändå.

Hur som hellst så kan vi släppa det som har med hästen att göra.
Han kanske skjuter sadeln, vem vet. Har iaf fått klart för mig att problemet sitter hos mig.

Vi är tre stycken som ridit honom i denna sadel. Först och främst jag och då är det "skav" av sadeln i 9 av 10 fall. Sedan min medryttare som sadeln ligger perfekt för, inge skav alls. Men hon är bra mycket större än mig och vi har bara tänkt som så att han orkar väl inte rubba henne, att hon sitter stadigare mm. Men nu idag så red en tjej honom som har sin ponny i samma stall som mig. Har erbjudit henne att tävla min herre eftersom hon fyller 18 nästa år och behöver en stor häst då.
Så hon red idag och är i samma längd och viktklass som mig....Å det var inget skav.

Då antar jag att det "vänstraproblemet" ligger hos mig. Jag som behöver lära mig att sitta rakt.....

Om du tittar ner så ser du vilken bog som rör sig bakåt när du sätter dej, då sitter du på motsatta bakbenet. Vet inte det finns enklare sätt att förklara....men på en volt tex måste du helt enkelt känna det, prova!

Du får kanske kolla dej själv och som sagt kom ihåg var du har din blick, det påverkar mycket vad gäller snedhet.

Tack så mycket =)

har funderat på att kolla mig själv. Är så svårt att vänja om sig vart man ska ha blicken..men men. Det är bara att bita ihop och träna.

Hej! För att undvika att bli skjuten så mycket till vänster, kan du rida lite förvänd sluta i vänster varv och gå på det där vänstra bakbenet som inte vill hänga med riktigt. Då kommer du använda din kropp på ett stabilare sätt eftersom du viker dig i sidan när du blir skjuten åt nåt håll. Både i skritt trav och galopp.
:)

Ett tips som är bra för att korrigera snedhet i sitsen är att: om du sitter snett åt vänster (alltså belastar vänster sida mer) titta snett ner åt vänster emellan åt (ungefär på hästens vänstra bog) när du gör det kommer du automatiskt att flytta över vikten till höger.
Försök också tänka att du ska höja upp höger axel för att räta upp din högra sida som har sjunkit ihop.
Försöka också ta hjälp av andra som kan hjälpa dig och påpeka när du sitter rakt så du får in rätt känsla i kroppen.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 356
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
411
Senast: cowgirl81
·
Hästvård Hästen står med stort bandage som kombinerats med en gipsskena på framsidan benet. Gipsskenan går in under hovens tådel och följer benet...
2
Svar
25
· Visningar
1 545
Senast: jemeni
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 112
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka