Vilket mår de SÄMST av, tror ni?

Sv: Vilket mår de SÄMST av, tror ni?

Jo då det har jag läst att de kan. Men i fjor hade jag de på ordentligt nerbetade hagar och då fick hon heller ingen fång. Men tyvärr var hagarna lite för små för att de skulle få utlopp för rörelsebehovet så därför ska jag försöka ta med lite skog i år så de har lite att gå omkring i.
Alternativet är annars att ha dem tillsammans med kalvar (som inte äter speciellt mycket) i en stooor hage där gräset alltid är ca 10 cm och grönt och smaskigt. Det gör i alla fall mina hästar minst 50 kg tyngre och då föredrar jag dem lite smalare :)
Och ska de inte gå upp i vikt så får jag nog rida dem 2 timmar 2 ggr per dag i så fall :smirk:
Och jag hade tänkt sova också på natten i sommar, inte bara jobba och vara med mina barn. :D

varför lägga en sådan tråd som du gör om du nu vet svaret???:confused:

Frågan var vilket av de två alternativen de mår SÄMST av - att vara sjukligt feta eller att få för lite att tugga på (men självklart över minimimängd TS) ? Vilket ska man prioritera?
Man kan inte bara ge fri tillgång på grovfoder bara för att man vet om att hästar mår psykiskt och "magmässigt" bäst av det - det finns ju andra faktorer att tänka på också som i detta fall handlar om att hästen MÅSTE ner i vikt.
Lösningen är inte heller att ge fri tillgång på HALM - även det innehåller för mkt energi (och dessutom ingen protein). Dock kan man försöka att ge MER grovfoder än minimimängd genom att fodra med mycket halm och kompensera proteinbehovet med annat (lusern + ev. proteintillskott).

På dig lät det som att det är helt självklart att hästen ska ha typ fri tillgång på grovfoder OAVSETT om hon är fet eller inte.

jag tror att folk i allmänhet ger minimängd pga okunskap
hästar får generellt alldeles för lite motion och rörelse = fetma

Det tror jag också!
Det förstnämnda (att ge minimimängd pga okunskap) har jag erfarenhet av i vårat stall - det var en tant i vårat stall som trodde att det är den mängd man SKA ge (1kg TS/100kg kroppsvikt) - varken mer eller mindre. Tills jag förklarade för henne att hon får gärna ge MER (hennes häst har inga problem med överhull) men absolut inte mindre.
Och ja, dessa lättfödda hästtyper är ju ofta gjorda för HÅRT arbete i t ex skogen, ofta hela dagar, och förr var det ju en fördel att de var så pass lättfödda. Men nuförtiden är det mycket svårt att motionera dom tillräckligt för att de ska hålla hullet - ens på minimimängd grovfoder! :crazy:
Tyvärr har ingen TID att rida denna madam mer iaf - ägaren är totalt ointresserad och vi är TVÅ medryttare som försöker hjälpa till med motionen av den. Vi hinner inte mer än ett par dagar/vecka var. Det är bättre än INGET, mer kan vi inte göra. Att hitta fler medryttare är hopplöst! (hittar inga lämpliga som är intresserade av denna typ av häst)

Jag planerar att försöka ge madamen MERA grovfoder, åtminstone ett par kilo, men hon kommer liksom ÄNDÅ inte vara nöjd - kommer fortfarande bara vilja ha mer. Dessa hästar är ju sånna att de äter nästan tills de stupar... Visst skulle hon lugna sig efter en tid med fri tillgång men skulle nog ändå sätta i sig runt 20kg hö/dygn. Och det är WAYYY TOO MUCH.

Jag hade ökat motionen... ..

Lättare sagt än gjort! JAG hinner inte mer (jobbar o har annat för mig också), ägaren har inget intresse alls (eller TID!) och vi är redan TVÅ medryttare på henne - plus att ibland lånar de andra i stallet henne till ridturer också.
Skulle gärna skaffa fler medryttare men det är nästintill OMÖJLIGT att hitta lämpliga personer som är intresserade OCH klarar av hästen (hon är snäll men fruktansvärt envis och märker direkt när hon kan göra som hon vill :angel: - med mindre erfarna kan hon bara sticka hem utan att ryttaren har en chans). Det är svårt som det är nu med den andra medryttaren, hon klarar nästan inte av hästen. Är glad att hon ändå vill vara medryttare!
Själv är jag så van att jag vet hur jag ska handskas med sånna här hästar, hade en egen nordis i många år med i princip samma envishet och egen vilja ;) (det är hon på min avatar). Jag GILLAR sånna hästar! Dom är så go´a, bara man kommer underfund med dom. :D

Ni har diskuterat fram och tillbaka angående att ge mer halm osv, ett alternativ är ju också att hitta ett grovfoder som inte innehåller mindre näringsämnen, alltså är slaget senare, då kan du ge mer hö och ändå få samma värden. Jag tycker inte att det är ett bra alt att ge mycket halm och sedan ge luzernhack för att få den näring som behövs. Kan du inte byta grovfoder (ibland har man det man har) så ge så många kg som du behöver för att få den näring som behövs och ge sedan halm för att täcka tuggbehovet.

Ni har diskuterat fram och tillbaka angående att ge mer halm osv, ett alternativ är ju också att hitta ett grovfoder som inte innehåller mindre näringsämnen, alltså är slaget senare, då kan du ge mer hö och ändå få samma värden. Jag tycker inte att det är ett bra alt att ge mycket halm och sedan ge luzernhack för att få den näring som behövs. Kan du inte byta grovfoder (ibland har man det man har) så ge så många kg som du behöver för att få den näring som behövs och ge sedan halm för att täcka tuggbehovet.

Men hur sent det än är slaget så är energinivån fortfarande MINST 7MJ/kg och dessutom brukar sent slaget vara väldigt proteinfattigt (vilket betyder att man måste ge rätt mkt kraftfoder i form av proteintillskott - lusern räcker oftast inte - och då kan man ändå inte ge så mkt grovfoder). Det är jättesvårt!
Och för det andra så kan inte JAG bestämma var de (ägarna) köper höet...

Har du prövat att försöka få tag på "fröhalm"? (Dvs. "halm" av gräs som odlats för gräsfröets skull, kan kanske kallas för olika saker i olika delar av landet.) Fröhalm brukar funka jättebra som grovfoder åt hästar som lätt blir feta. Det är nästan ingen näring i den eftersom det slås när gräset gått i frö (och fröna dessutom avlägsnas).

Några siffror på ungefärligt näringsvärde har jag inte i huvudet, men kanske HH vet? (För exakta siffror måste naturligtvis en analys till.)

Jo det där med gräsfröhalm vore ganska exemplariskt. Jag kan ju försöka hitta sånt o föreslå det till ägarna - det kanske är rätt billigt också??

Jag kommer faktiskt inte ihåg vad fröhalmen kostade, det var ett tag sedan jag använde det, men nog borde den vara billigare än hö i alla fall.

Det knepiga är kanske att öht. hitta den, man ser ju inte så ofta annonser om fröhalm, men man kanske kan ringa till någon som säljer gräsfrö och höra vad de har för leverantörer... Hoppas du har tur och hittar lite i alla fall!

Ett något senkommet svar men jag ville ändå svara eftersom jag brottas med samma problematik som du.

Tyvärr tror jag hästen mår dåligt vilket alternativ man än väljer i sådana här fall.

Om man ger så mycket foder så att hästen blir nöjd mår den dåligt av de hälsoproblem som övervikt ofta för med sig.

Om den får lite foder mår den dåligt av att inte kunna tillfredställa sitt naturliga ätbehov.

Så vad ska man göra? Ja, det är ju inte så lätt att veta.
Har man inte möjlighet att skaffa ett grovfoder med lägre värden kan en idé vara att blötlägga grovfodret ett tag för att laka ur en del näringsämnen. Så har jag gjort på försök i vår.
Innan jag började med blötläggningen fick min häst knappt 1,1 kg ts per 100 kg kroppsvikt. Det var varken hon eller jag särskilt glada åt. Nu blötläggs hälften av dagsransonen 1 timme (jag har inte haft tid att blötlägga mer) och jag har kunnat öka till nästan 1,5 kg ts/100 kg kroppsvikt utan att hon har gått upp i vikt.

Problemet är att man inte vet exakt vad som lakas ur fodret och vad som finns kvar. Jag vet att det har gjorts studier på det men dem har jag inte fått tag på. Någon annan kanske känner till dem?

mvh Åsa

Problemet är att man inte vet exakt vad som lakas ur fodret och vad som finns kvar. Jag vet att det har gjorts studier på det men dem har jag inte fått tag på. Någon annan kanske känner till dem?

mvh Åsa

Läste nyligen att din metod att blötlägga höet främst lakar ur den snabba kolhydraten fruktan, som anses vara den stora orsaken till fång. Snabba kolhydrater medför också att kroppen frigör insulin och när insulin frigörs binds fett. Fruktanhalten i hö är högre om det slagits på eftermiddagen eller kvällen. Idealet är att vallen ska slås tidig morgon. Detsamma gäller betesgräs, minst fruktan mellan 3 på natten och tio på förmiddagen. Fruktanhalten är också högre i hårt betat gräs och gräs som blir utsatt för frost på natten och sol på dagen, några dygn med frostnätter och sol på dagen kan ge fem gånger så höga halter av fruktan. Läste också rekommendationen att blötlägga betforen ordentligt och sedan hälla/sila bort överflödigt vatten, då blir man också av med en del snabba kolhydrater.

Vad intressant!

Var läste du någonstans, det skulle vara schysst att läsa det!

Jag läste nyligen i tidningen Hästen en artikel om fång och där berättades om fruktanet, som ju är den utlösande faktorn vid fånganfall, och det nämndes att man kunde blöta upp hö för att sänka fruktanhalten till fånghästar. Så tydligen sänker man DET iaf. (det är väl som socker och det kanske även ger mer kalorier (MJ) per kilo?)

För övrigt så tror faktiskt jag också som du... att de mår dåligt hur man än gör. :(

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 090
Senast: Roheryn
·
Kropp & Själ Jag har en fråga hur jag ska bete mig mot just gällande hennes förhållande till hennes kropp och på bästa sätt stötta min allra bästa...
2
Svar
22
· Visningar
3 361
Senast: Qelina
·
Hästvård Varning för jättelång text. Vill bara skriva av mig och se om någon har liknande erfarenheter, goda råd eller tankar att komma med. Jag...
2
Svar
20
· Visningar
5 789
Senast: pews1972
·
  • Låst
Katthälsa Jag är inte den som brukar skriva en massa inlägg om problem jag har här på forumet, men nu har jag en katt på 6 år som mår dåligt och...
2
Svar
21
· Visningar
9 504
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka