Vilket mår de SÄMST av, tror ni?

Sv: Vilket mår de SÄMST av, tror ni?

Jag ger ju som du har sett i en annan tråd mycket halm till min tjockis. I början var det ju inte så poppis, speciellt inte när det fanns gräs att tugga på. Men efterhand har hon börjat äta mer och mer eftersom hon väl insåg att det är det eller inget.
Hon har en gammal skada på ett framknä där hon "alltid" haft en galla så länge hon varit överviktig (också mycket överviktig) men gallan är nu efter intensiv bantning nästan helt borta och några fångkänningar har hon inte haft under hela vintern så jag tycker ju att det nog är värre för dem att vara överviktiga.
Men som sagt man får ju försöka tillgodose tuggbehovet ändå med halm, eller kanske en massa grenar i hagen.

I sommar kommer jag att hängna in skog och lite gräs och låta de beta av små bitar av gräset för att sen när det är nerbetat prova att släppa på hela gräsdelen också, får se om det går bra.

I det stora hela är det naturligtvis bättre att vara smal än tjock. Dock anser inte jag att en lätt övervikt är skadlig för hälsan, eller ngt man mår dåligt av varken som människa eller häst. Millys häst är ju dock inte lite överviktig, utan rel. mkt. Problemen med hovarna gör ju även det saken värre. Men en häst som "klättrar på väggarna" mår ju ABSOLUT inte bra heller! En frisk häst hade jag hellre sett lite för tjock än så stressad som Millys verkar vara. I det här fallet tror jag det är en god ide att prova Millys egna förslag och halm och lucern. Kanske kan hon bli både nöjd OCH smal! :idea:

På samma sätt som med hö...?

Boj: hur har man kommit fram till det? *nyfiken*

Man mäter belastningen på kropp och organ, visste du att det fettlager som hästen har på kroppen. Vi säger att en häst har ett fettlager av 4 cm runt om, då återfinner man samma fettlager runt hjärtat dvs en lager av 4 cm fett. Då förstår man hur ansträngt hjärtat kan bli på en överviktig häst, som från grunden egentligen har ett för litet hjärta i förhållande till kroppsstorleken.

Annonsera efter gräshalm!
Hör runt med folk som kanske känner någon som känner någon...
Med tuggbehovet menar jag att hon får tugga i allafall 14-16 timmar/dygn.
Försök hitta skogsbete åt henne det brukar funka, eller en karg hed...nu vet jag ju inte hur det är där du bor, men det är de bästa betena för alla hästar som själva tycker de är "svältfödda":angel:
Det är ju svårare när du inte äger hästen själv...men förhoppningsvis inser ju ägaren att hästen mår bättre av att gå ner i vikt:)

Man mäter belastningen på kropp och organ, visste du att det fettlager som hästen har på kroppen. Vi säger att en häst har ett fettlager av 4 cm runt om, då återfinner man samma fettlager runt hjärtat dvs en lager av 4 cm fett. Då förstår man hur ansträngt hjärtat kan bli på en överviktig häst, som från grunden egentligen har ett för litet hjärta i förhållande till kroppsstorleken.

Det lät intressant! Hade ingen aning om sambandet mellan fettlagret på kroppen och hjärtat! Vet du om det finns ngn avhandling på det här som man kan beställa alt. läsa på nätet?

Efter att under många år besiktigat massvis av hästar o andra djur på slakterier kan jag bestämt säga att ett fettlagar under huden på 4 cm definitivt inte innebär ett fettlager på 4 cm runt hjärtat!
Skulle vara kul att få en källa till detta vansinniga påstående!
PL

Ditt förslag med att ge halm och lucern låter bra.

Om din pålle äter väldigt fort så kanske munkorg vore något. Med den går det att äta men inte att vräka i sig.

Är det någon som har erfarenhet av detta? (jag har det inte)

Jag överväger att börja fodra henne mer med halm (det är jag som bestämmer vad hon ska äta även om jag inte ÄGER henne ;) ) och lösa proteinbehovet genom lusern +ev. andra tillskott. Men LITE hö måste hon också få för att de fodras i hagen vid lunch (ja ni vet... alla andra hästar får HÖ så det funkar inte annars). Så åtminstone 1kg hö om dagen får det bli också i sånna fall.

Ägaren betalar allt foder (jag köper ev. tillskott bara) så det enda hon har emot är om jag ber om för DYRA saker... Men att fodra med en stor del HALM och lite lusern blir iaf inte DYRARE än att fodra som NU (med 6kg hö +2kg halm).
Det får heller inte bli för krångligt det jag ger förslag om - men det blir ju inte krångligare HELLER att fodra med halm+lusernhack.. :)

Dessutom är höet på väg att ta slut och det går inte att få tag på samma hö igen så vi skulle kunna lösa det genom att de köper in mycket mera HALM istället och jag fixar lusernhack (+ev soja eller linfrökaka, tänkte jag - ska räkna lite på det).
*tänker högt*
Det tror jag inte ägaren har nåt emot! :idea:

*ska sätta mig o räkna lite*

Efter att under många år besiktigat massvis av hästar o andra djur på slakterier kan jag bestämt säga att ett fettlagar under huden på 4 cm definitivt inte innebär ett fettlager på 4 cm runt hjärtat!
PL

Peter, vad är din åsikt som veterinär om hästar och övervikt? Naturligtvis är det bättre att vara normalviktig, men hur skadligt är egentligen lätt övervikt för en promenadhäst? Nu tänker jag på en frisk häst utan problem i ben och hovar... Att det är extra viktigt för Millys häst att hålla vikten är ju förståss inte så konstigt...

Det är fysiologiskt för många vilda o semidomesticerade djur att bygga upp ett rejält fettlager inför tex vintern, vissa djur bygger upp ett enormt lager utan att ta skada.
Var gränsen går för när det blir skadligt kan inte jag svara på o jag tvivlar på att det finns några uttömande studier där. Jag tror dock inte att ett visst överhull behöver vara en arbetsfysiologisk belastning på en motionshäst. Men när det gäller tex insulinresistens kan en måttlig överutfodring över en tid ge svåra effekter.
PL

Senast ändrad:

Om din pålle äter väldigt fort så kanske munkorg vore något. Med den går det att äta men inte att vräka i sig.

Menar du att hon skulle ha munkorg på sig även när hon ska äta HÖ?
Eller var det mest på BETE du tänkte?

Till alla:

Idag när hovslagaren var där så blev han förvånad över hur mycket hennes hovar plötsligt växt och ser bättre ut. Han trodde att den minskade vikten gjort susen! :idea: Ihop med rätt näringstillförsel.

Så visst verkar madamen må betydligt bättre redan :D . Hon har nog aldrig vart så PIGG som nu heller - de andra som känt henne längre tid säger att hon är mycket piggare (utan havre dessutom som hon fick förut ett halvt kilo eller så) och gladare (hon kan vara rätt tjurig).

Ang. det där jag skrev om att "hon klättrar på väggarna" var kanske en överdrift... *funderar* . Hon är ju en sån häst som "klättrar på väggarna" om hon inte får mat HELA TIDEN i princip, precis om min egna var (också ett nsv sto). Det känns som att det spelar inte så stor roll hur mkt man ger dom så är dom aldrig riktigt nöjda och ser ständigt hungriga ut och har bara "mat mat mat" i huvudet - förutom på betet där de får äta obegränsat. Där kan man faktiskt få se dom kortare stunder ibland att bara stå o dåsa UTAN ATT ÄTA... äntligen mätta o belåtna. Dock alldeles FÖR mätta och fullproppade :p vilket visar sig rätt snabbt på hullet.
Jag gav min egna betydligt mer hö, hon var inte sådär fet alls och mindre lättfödd. Hon fick omkring 10kg hö o lite halm men "klättrade" ÄNDÅ på väggarna och var hungrig jämt. Därför är min bedömning att det enda som skulle hjälpa mot det där "ständiga-hungrig"-beteendet är FRI TILLGÅNG. Och det vågar man INTE ge dom!

PL

Ja du PL, efter att ha varit med om en obduktion på SLU under en av kurserna så berättade den obducerande veterinären detta. Såvitt jag vet hette han inte PL, sen får du faktiskt nu påstå vad du vill för efter ditt senaste utlägg av mail från Ove så tror jag snudd inte på dig alls numera. Vilken Ove hade du mailat, för det var inte den som du ville antyda till.:devil:

Vad påstår du egentligen?????????
När anklagar mig för rena lögner får du allt förklara dig!
PL

Jag tror att den obducerande vet antingen obducerade en häst med sockersjuka eller någon variant av metaboliskt syndrom eller bara uttryckte sig litet slarvigt om han sa så.

För människor och stora däggdjur – dit rimligen hästen hör- gäller att hos en fet individ i allmänhet finns ingen direkt relation mellan det vita fettet under huden och det bruna fettet runt hjärtat och andra inälvor.
Hos en fet individ som också förvärvat en metaboliskt syndrom – IR eller sockersjuka t ex – tyder mkt på att både fettet under huden och inälvsfettet ökar.

Däremot, för att krångla till det ännu mer(!), kan vitt fett lagras in mellan muskelcellerna i hjärtat, troligen också på häst. Detta sätter förståss ner hjärtats pumpkraft. Det syns inte med ögat, krävs mikroskop eller möjligen MRI.HH

Min häst är mycket lättfödd och under vintern när det är kallt får hon halm att tugga på i hagen förutom sin vanliga höranson. Annars blir hon smällfel. Men ska jag välja så har jag hellre hästen på miniranson, så får den åtminstonde det den behöver, än att låta hästen äta och bli för tjock. Ingen mår bra av att vara tjock. Det ger ju sekundära problem efter ett tag.

Jag hade ökat motionen... För att på så sätt ge tillräckligt mycket grovfoder så hästen har att tugga på .... Företrädelsevis hade jag gett halm... och kompletterat med mindre högiva, luzern och ev vitaminer och mineraler...

Jag har en fjording inhyst över vintern. Ägarna kommer en gång i veckan och rider... en kort stund och inte några ansträngande pass. Om jag skulle fodra denna häst med en minimigiva som stod i propotion till motionen så skulle hästen må lika dåligt som jag skulle göra över att se henne stå timme ut och timme in och inte ha något att tugga på.

För att kunna ge mer än minimigiva så motionerar jag hästen åt ägaren. Långa skrittpromenader i vagn eller under ryttare...
Hästen mår bättre, blir gladare och allmänt trevligare att ha att göra med. Samt att hon då får tillräckligt med grovfoder utspritt över dygnets timmar för att hon skall må bra och känna sig tillfreds över tillvaron.. Hon har dock inte fri tillgång till grovfoder... Det skulle inte gå.. I så fall skulle vi behöva jobba i skift flera stycken för att kompensera den fria tillgången med tillräcklig dos motion...

Så du menar att alla andra hästar normalt får fri tillgång till stråfoder hela tiden? Som om denna häst var något udda som bara får denna minimimängd?
Det är ju tyvärr ganska vanligt att folk ger så lite trots att hästen inte lider av fetma.

Du verkar tro att jag inte VET om det du skrev. Det var inget NYTT...

varför lägga en sådan tråd som du gör om du nu vet svaret???:confused:
jag tror att folk i allmänhet ger minimängd pga okunskap
hästar får generellt alldeles för lite motion och rörelse = fetma

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 090
Senast: Roheryn
·
Kropp & Själ Jag har en fråga hur jag ska bete mig mot just gällande hennes förhållande till hennes kropp och på bästa sätt stötta min allra bästa...
2
Svar
22
· Visningar
3 361
Senast: Qelina
·
Hästvård Varning för jättelång text. Vill bara skriva av mig och se om någon har liknande erfarenheter, goda råd eller tankar att komma med. Jag...
2
Svar
20
· Visningar
5 789
Senast: pews1972
·
  • Låst
Katthälsa Jag är inte den som brukar skriva en massa inlägg om problem jag har här på forumet, men nu har jag en katt på 6 år som mår dåligt och...
2
Svar
21
· Visningar
9 504
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka