Vilket läkemedel?!

hpetersson

Trådstartare
Jag har hållt på med hästar i hela mitt liv och har nyligen köpt en stor häst då jag växt ur ponnysarna. Ponnyn har aldrig varit skadad direkt men min nya häst har mycket småsår.. Hon har nu fått ett på kotan på bakbenet som inte så så djupt men det blöder lite och ser äckligt ut.. Flugorna är även och äter på det. Just nu har jag på bluespray och ''sårplåser'' mot flugor som man sprutar på. Vad använder ni för något medel/spray på era hästar på såren???
Tacksam för svar! :)

Sv: Vilket läkemedel?!

Om såret är rent för övrigt, så undviker jag nog att lägga på. Men vid flugproblem använder jag zinkpasta hellre än att stänga inne ett sår under en plasthinna.

Jag låter också bli att sätta på något så länge som möjligt. Men som det är för att skydda på flugor använder jag Socatil.

Är inte Socatyl antibiotika? (fast det kanske inte vad det du menade kom jag på :o)

Hakar på denna tråd lite.
Jag brukar också, så länge det går, undvika att stänga igen såren. Så länge det ser rent och fint ut brukar jag låta det "vara ifred".
I somras använde jag "Hästsalva" från skillingaryd, på några småsår hästen hade,tycker den fungerar bra.

Sen undrar jag när ni tycker att man bör göra något mer åt såren, lägga bandage osv?
En av hästarna i stallet fick för någon vecka sen ett sår på ena frambenet, ägaren rengjorde och sprayade med blåspray nån dag, sen blev såret värre. Det var svullet och varade, såg inte alls trevligt ut. Jag hjälpte henne då att lägga ett "jodopax bandage". Bytte dagen efter och dagen efter det såg såret mycket bättre ut tyckte jag. Men det är så svårt ibland att avgöra om det behöver "bandageras" eller om det blir bättre att "lufta". Har sett att hon har bandage än, vet inte hur bra/dåligt det är att låta det vara instängt, handlar om minst en vecka nu.
Så vad tycker ni, när ska man lägga bandage osv osv...? :)

Jag skulle säga att det inte är så lätt som att kunna skriva ner på nätet när man ska lägga bandage och inte, när man ska använda salva, när man ska använda ilka rengöringsmedel och inte...

Om såret blir instängt eller kan luftas handlar också mer om bandage/salva eller inte. Man måste väga in riskerna för smuts och bakterier i såret, hur såret sitter och var, hur ofta ev. bandage byts och hur det läggs, hur mycket hästen rör sig, hur känslig den är, vad det är för väder och underlag i hagen, vad den står i för box/ligghall osv.

Om man är osäker bör man ringa och rådfråga veterinären.

Tjärsalva är min favorit. Det håller flugor och andra insekter på avstånd samtidigt som såren läker väldigt snabbt.

Jag skulle säga att det inte är så lätt som att kunna skriva ner på nätet när man ska lägga bandage och inte, när man ska använda salva, när man ska använda ilka rengöringsmedel och inte...

Om såret blir instängt eller kan luftas handlar också mer om bandage/salva eller inte. Man måste väga in riskerna för smuts och bakterier i såret, hur såret sitter och var, hur ofta ev. bandage byts och hur det läggs, hur mycket hästen rör sig, hur känslig den är, vad det är för väder och underlag i hagen, vad den står i för box/ligghall osv.

Om man är osäker bör man ringa och rådfråga veterinären.

Nä precis, så lätt är det inte. Mycket olika saker att väga in...
Därför det är så knepigt... Men i detta fall verkar det ha läkt ihop fint så tar det som att vi gjorde rätt avvägningar.

Kärt barn har många namn... Skilingarydssalva, tjärsalva, Hästsalva, 4ess-salva... bra är den! :love:

Den hästsalvan/skillingaryd/4ess och allt vad den heter var super bra! Rekommenderar den till er andra och tackar för hjälpen. Varvade även med lite jodopax som rengöring och såret har en fin skorpa nu :)

Liknande trådar

Hästvård :devil: :devil: :devil: :devil: :devil: Hjälp! Hästen är full av flugor som slaskar på småsår och suger blod! Har ni nåt bra tips på...
Svar
13
· Visningar
808
Senast: Elo
·
Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
10 310
Senast: Lisa2014
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 434
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Hej! Tänkte rådfråga lite här för att se vad ni kloka bunkefalister anser och tror om detta. Jag har ett 7 årigt arabsikt...
Svar
2
· Visningar
1 516
Senast: Grannox
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka