Vilket kraftfoder??

Sv: Vilket kraftfoder??

Martina_m skrev:
okej, så höet ska innehålla det som hästen behöver, även när den är fullt igång med ridning 6 dagar i veckan.
Och eftersom det var lågt proteininnehål så kompenseras det med lusern!? Skulle hon behöva mer energi kan man kompensera med lite havre?
Så man skulle kulla säga att hon egentligen skulle klara sig utan kraftfoder nu, när hon får ensilage. Om det är ett bra ensliage?

Är jag inne på rätt spår?

//Martina

Men oj vad du snurrar till det... :smirk:

Ja höet ska inenhålla allt hästen behöver, så länge det har någorlunda normala värden och ev. brister kompenseras med det som behövs - i ditt fall lusern och mineraler.
Så länge den håller sig hull behöver den inte mer energi! Oavsett om rids eller inte. Och skulle den behöva mera energi så öka höet istället!!

Hö inenhåller för det mesta mellan 7-8 MJ per kg och havre inenhåller ca 9-10MJ. Om du nu tycker att hästen magrar och behöver mer energi och protein så kan du lika gärna ge 1-2kg hö extra.
Det som för det mesta kan fattas av i hö är PROTEIn och vissa mineraler. Mycet sällan är energin så låg att det skulle behövas ge kraftfoder om man bara ger gott om hö och inte sånna minimängder som många idag ger.... det ger hästarna bara ovanor och problem med magen.

Man ska alltid försöka ge bara GROVFODER och bara OM man måste lägga till kraftfoder. Tillfäleln då man måste ta till kraftfoder är när hästen inte får i sig tillräckligt av grovfodret så att behoven täcks.
T ex en högpresterande häst (en aktiv tävlingshäst på hög nivå) som är svårfödd kanske behöver 120MJ eller mer för att klara sig på hullet och då skulle den behöva sätta i sig minst 15-20kg hö/dygn. Men hästen kanske tränas och tävlas så mycket att den omöjligt hinenr äta SÅ mycket - därför ger dom hästen delvis kraftfoder istället. Den kanske hinner/orkar äta 10kg hö och resten av behovet kompenseras med kraftfoder av passande slag.

6 kg hö till en maxad d.??!!

våran tävlings d ponny på 145 får 9 kilo.. Varför är folk så snåla med det som hästar vill ha allra mest?

snigelfarmor skrev:
6 kg hö till en maxad d.??!!

våran tävlings d ponny på 145 får 9 kilo.. Varför är folk så snåla med det som hästar vill ha allra mest?
Ja jisses, om man det kunde begripa??? Jämför med min unghäst...två år Welsh Cob som nu är drygt 1.40...hon äter MINST 20 kg hö/dygn...är aldrig utan...9 åringen äter drygt hälften av vad unghästen drar i sig. Dom får även lite helhavre/kornkross/mineraler/linfrökuber och morötter:D

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
985
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 604
Senast: Shaggy
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 695
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 675
Senast: Fazeem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar