Vilket kraftfoder?

JennyPenny

Trådstartare
Höanalysen visar smältbart råprotein 79 g/kg foder, Energi 9,1 MJ/kg foder. Kvot på 8,68 alltså om jag räknat rätt.

Hästen är en ngt överviktig travhäst under uppträning, tränar tuffare ca tre gånger i veckan och däremellan jogg/skritt/promenader.

Får inte riktigt ihop vad jag ska ge för kraftfoder, havre och betfor? Tips?

Sv: Vilket kraftfoder?

Vad har hästen för behov? Ganska högt energiinnehåll i höet så hästen kanske inte behöver något kraftfoder överhuvudtaget. Är du orolig över att proteinkvoten är för hög så är betfor utomordentligt förträffligt.

Programmet säger att behovet är 196.8, men räknar jag själv får jag det till 112.... han får i sig 91 om jag ger honom 10 g per dag. Vill gärna ha lite mer go i honom.... Betfor ja, vad vet du om havrekross skulle det funka tror du?

Menar du 10 kg hö? Det är inte så mycket. Bäst för hästen är att ge så mycket grovfoder som möjligt. Jag tycker inte hästen behöver något kraftfoder alls förrns den är nere i lagom vikt och kanske inte ens då. Inte alls omöjligt att hästen blir mycket piggare när den minskat i vikt. Lite Betfor däremot är bra för återhämtningen efter träning.

Jag gillar inte alls spannmål. Innehåller en hel del stärkelse som inte är speciellt nyttigt för hästar.

Nåt kraftfoder behöver du ju inte alls med de värdena. Jag skulle gett hö och ett par kg halm för att få ner energimängden. (eftersom den ska ner i vikt):

Man kan inte fodra en travhäst som ska prestera maximalt under ett lopp som en fritidshäst.

Det räcker inte med att grovfodret innehåller tillräckligt med energi och protein. Hästar som arbetar anaerobt måste ha foder som innehåller tillräckligt med glukos eller fraktioner som kan omvandlas till glukos. Proteinet måste innehålla tillräckligt med grenade aminosyror för att hästen ska kunna bygga de muskler den behöver. En foderstat med enbart grovfoder uppfyller inte dessa krav.

En högpresterande häst har helt andra krav på foderstaten än en fritidshäst.

Om grovfodret innehåller tillräckligt med energi och protein så räcker det med grovfoder även för högpresterande hästar. Gjordes en studie om det på Wången som visade det. Att man måste ha kraftfoder är en myt.

Man kan inte fodra en travhäst som ska prestera maximalt under ett lopp som en fritidshäst.
Nej det har väl ingen sagt heller? Självklart ska den ha foder som fyller dess behov.

Det räcker inte med att grovfodret innehåller tillräckligt med energi och protein. Hästar som arbetar anaerobt måste ha foder som innehåller tillräckligt med glukos eller fraktioner som kan omvandlas till glukos. Proteinet måste innehålla tillräckligt med grenade aminosyror för att hästen ska kunna bygga de muskler den behöver. En foderstat med enbart grovfoder uppfyller inte dessa krav.
Just tävlande travhästar har det ju gjorts tester på. De som fodrades med enbart grovfoder, men innehåll som fyllde behoven, presterade lika bra som de hästar som fick traditionellt grovfoder plus kraftfoder. Enda skillnaden de märkte var att de hästar som inte fick kraftfoder hade något sämre återhämtning.
En högpresterande häst har helt andra krav på foderstaten än en fritidshäst.
Ja som jag skrev innan, alla hästar måste få foder som är anpassat till individen och det arbete den förväntas utföra. Helt självklart.:)

Om grovfodret innehåller tillräckligt med energi och protein så räcker det med grovfoder även för högpresterande hästar. Gjordes en studie om det på Wången som visade det. Att man måste ha kraftfoder är en myt.

Det är ingen myt att högpresterande hästar som ska prestera maximalt under en längre tid än någon minut måste ges tillskott av något foder som laddar upp glykogenförråden. Däremot är det en myt att dessa hästar kan prestera maximalt på en foderstat av endast grovfoder.

Jag vet inte vad syftet med Wångenprojektet var, men det finns helt enkelt inte tillräckligt med socker och stärkelse i ett grovfoder och mängden propionsyra som mikroorganismerna producerar är inte särskilt stor. Hästen kan endast använda glukos som energikälla när den arbetar anaerobt och det finns ingen möjliget att kringgå hästens energiomvandlingssystem. Man måste fodra med hästens metabolism inte mot den.

Att unghästar kan växa normalt med endast fri tillgång på bra grovfoder är en sak men att kunna prestera maximalt under en längre tid som under ett travlopp är en helt annan sak. Wångenhästarna kan säkert prestera hyggligt och klara kraven för kvallopp m.m. men några vinnarhästar på banan blir de inte om man fortsätter att utfodra dom med enbart grovfoder.

Har du tips på nåt sfoder som skulle passa in?

Jag tycker havre är ett utmärkt foder för högpresterande hästar. Havre innehåller lättsmält stärkelse, kvoten mellan protein och energi är i balans och proteinet innehåller en hög halt av aminosyran leucin som är den begränsande aminosyran för dessa hästar och som behövs för proteinsyntesen i musklerna.

Det är ingen myt att högpresterande hästar som ska prestera maximalt under en längre tid än någon minut måste ges tillskott av något foder som laddar upp glykogenförråden. Däremot är det en myt att dessa hästar kan prestera maximalt på en foderstat av endast grovfoder.

Den studien visade ju att hästarna presterade lika bra med en foderstat bestående av grovfoder som fyllde deras behov. Då kan det väl knappast kallas myt?

Att unghästar kan växa normalt med endast fri tillgång på bra grovfoder är en sak men att kunna prestera maximalt under en längre tid som under ett travlopp är en helt annan sak. Wångenhästarna kan säkert prestera hyggligt och klara kraven för kvallopp m.m. men några vinnarhästar på banan blir de inte om man fortsätter att utfodra dom med enbart grovfoder.
I studien presterade de lika bra som hästarna som utfodrades med mindre grovfoder och kraftfoder. Enda skillnaden de märkte var att hästarna som åt grovfoder enbart hade något snabbare återhämtning. Minns inte om det var något mera, men den studien finns ju säkert att läsa om man googlar.

Startade någon av hästarna i det projektet i något annat än premielopp och kval? D v s gjorde de någon maxprestation? När min tvååring gick premielopp hade hon ca 80 i puls efter 5-6 minuters skritt, knappt en maxprestation.

Googlade snabbt och energiinnehållet behöver vara över 10.5 för att detta ska funka enligt Wångens studie.

Och, dessa hästarna som gick lopp, de hade kanske fått ännu bättre resultat med kraftfoder!?

Man fick aldrig reda på hur själva utfodering var innan presstation loppet.
Trav och gallop hästar gå igenom ett svält inom loppet, allså dom få ingen grovfoder ett par timmer innan, detta for att hålla ner vikten i mag och gruvtarmen.
Ett lätt smalt kraftfoder som havre kross kunde ges en timma innan.

En häst klara inte att presstera non längre tid på bara grovfoder.

Wången studia skulle har varit mer givande om dom hade taget Distans Hästar eller arbetande skogs hästar som gå i långe pass än ung trav hästar som ska bara presstera några minuter som Spader har påpekat.

Startade någon av hästarna i det projektet i något annat än premielopp och kval? D v s gjorde de någon maxprestation? När min tvååring gick premielopp hade hon ca 80 i puls efter 5-6 minuters skritt, knappt en maxprestation.

Jag minns inte exakt vad som stod, men studiens resultat fanns att läsa i Ridsport och deras artiklar är nog sökbara på tidningens hemsida. Det var hästar i full tävlingskondition, men vilken typ av lopp de startade vet jag inte. Det bästa är nog att läsa studien. :)
Om jag inte minns fel så var syftet med studien att det skulle vara hästar i tävling för att se om det fanns skillnader i prestation.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
642
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 318
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Har en häst som är JÄTTESVÅR att få upp i hull och undrar vad det kan bero på? Jag har gett honom 500% mer protein än optimalområdet och...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 611
Senast: a1agnlju
·
Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 784
Senast: Jiovedi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama