Sv: Vilket kraftfoder tycker du är bäst?
Borde väl inte men... Morotsbiten, lyss och lär till Bubbla, Peter_Lundin mfl, de är uppenbart kunniga inom hästvård och foder. Att hojta om att man får göra som man vill är inga bra argument, det tyder snarast på att man inte har några, dvs brister i kunnighet. Och hur kan man mena sig vara mån om hästens bästa om man inte är villig att lära sig av de som kan? Att vilja lära sig mer är första steget mot bättre vetande.
OM man behöver kraftfoder beror på vilket behov hästen har (arbetsmängd, utvecklingsfas, storlek, lättfödd / svårfödd), vilket hö man har och hur mycket hästen orkar äta av det. Även en tävlingshäst kan klara sig fint på ett bra hö, medan ett dåligt hö inte räcker ens för pensionärshästen som bara lufsar i hagen.
VILKET kraftfoder som är bäst beror på höets värden i första hand. I andra hand blir det en fråga om vad hästen vill äta, men också hur mycket pengar man vill lägga på foder och hur stor ork man har att räkna, väga och pytsa själv.
Jag föredrar att göra en egen "müsli" (utifrån höets värden). Jag använder då helst "råvaror" som spannmål (havre, korn, vetekli), betfor, soja och lucern. Till det lämpar sig Miner vit med låg Ca / P kvot, eftersom hö häromkring, lucern och betfor ger hög, och jag ger inte tillräckligt stora givor spannmål eller kli för att få upp fosforhalten annars.
Slipper då leta bland en halv miljon olika fullfoder efter det som passar bäst för att sedan riskera se hästen reagera negativt på det och då behöva byta. Slipper köpa nya sorter och leta upp passande mineraler osv gång på gång när det sker förändringar i behovet ( t ex pga höbyte, viloperiod, sjukdom, upptrappning, tävlingssäsong, osv), utan kan bara ändra proportionerna på råvarorna.