Vilket huvudlag på handhäst?

Men alltså hur snett kan en vanlig grimma åka? Spänn åt den runt skallen på hästen och sätt grimskaftet i ena sidoringen istället och lär hästen var den ska gå. Bestäm en sida.
Jag hade dessutom munkorg på min ponny när den var handhäst

Jag gör som Seabaz. Handhästen går alltid på höger sida, långt 4m grimskaft fäst i sidoringen på en adekvat inställd grimma, eller om det är repgrimma fäst under hakan då den ger adekvat tryck i nacken /åt sidan ändå.

Jag tycker att kapson förvisso är bra pga ringfästet på nosryggen, men då min ena häst insisterar på att stundom bli släpad i linan, ger repgrimma bättre effekt i och med trycket i nacken. Där brister kapsonen något på hästar som är bakåttänkande.

Liknande trådar

Utrustning God kväll! Min kompis har en häst på fodervärdsavtal. Ägaren bor långt bort. Min kompis är en skogsmulle ryttare och inte av den...
2
Svar
20
· Visningar
2 186
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 098
Tävling Hej! Jag behöver hjälp att tolka TR 2023 Hoppning. Såhär står det: ”2. Träns / huvudlag 2.1. På tävlingsområdet ska hästen ledas i...
Svar
4
· Visningar
1 675
Senast: Sootie
·
Utrustning Ja ge mig era bästa tips och trix, både på utrustning och tips på hur man lättast lär hästarna (och sig själv!) hur man gör det hela...
2
Svar
20
· Visningar
2 210
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar