Vilket försäkringsbolag bör jag byta till? (Diskussion)

Fashionistan

Trådstartare
Min prinsessa är nu försäkrad i Agria, men jag vill byta så snabbt som möjligt! Har inte fått någon som helst hjälp av dem och när de gav mig en reservation för ringorm, (som kom från gården jag flyttade till då en häst där hade obehandlad ringorm :mad:) Agria hävdade att hon fått det hos uppfödaren (innan vi tog hem henne) men uppfödaren hade inte ringorm på någon av sina! Det var droppen! :mad:

Så nu vill jag veta vad jag ska byta till och varför! :laugh:

Mina grundkrav om det går är:

- Vill ha henne A1 försäkrad som nu, allt ska vara täckt!
- Dom ska hjälpa till med i stort sett alla kostnader (även recept osv)
- BRA service vid frågor och när man tecknar försäkringen.
- Bra villkor för betalning, dvs hur man delar upp för månad eller halvår.

+ Hur blir det med min reservation? Jag vägrar betala 2000kr för att Agria ska få se att min häst inte har några hudsjukdomar (vet intyg), när hon fick ringorm som är en vanlig och lättbehandlad sjukdom.

Sv: Vilket försäkringsbolag bör jag byta till? (Diskussion)

Jag har min i If, är mkt nöjd, deras vetvårdsförsäkring "veterinärvård extra" täcker det mesta och även 100% över självrisken (dvs ingen rörlig procent att betala). Tycker dom jag pratat med varit trevliga och hjälpsamma.

Inte jag heller men hade jag Agria hade jag vågat chansa - haha.

Jag har agria och skulle aldrig byta!
De har varit extremt hjälpsamma och snälla mot min jättesjuka ponny.

Ja, jag tror att det lutar åt If! Många verkar gilla dom!

Ja, om hästen får en skada så kan det nya bolaget hänvisa till att skadan uppkommit innan du försäkrade hos dom.

Hur menar du med våga byta? Att man skulle få sämre hjälp menar du?

Jag tycker att Agria har varit riktigt dåliga, nästan som ett skämtbolag rent ut sagt, och jag vet att många har klagat på Agria innan i liknande trådar.

Fast om jag har ett vet intyg som visar att hon är fullt frisk då?

Precis som jag skrev så kan bolaget hänvisa att skadan uppkommit innan du försäkrade hästen. Ungefär som att inte ha någon försäkring alls.
Om inte sjukdomen/skadan är solklar, typ benbrott eller något liknande.

Agria har endast varit hjälpsamma när det gäller min häst. Aldrig klagat, senast betalade de över ungefär 25 000 utan att blinka.

Okey, ganska sjukt enligt mig, snacka om att inte sköta sitt jobb! :mad:

Ja då hade du tur, för mig har dom inte velat hjälpa nått, men mina 6000kr kanske var för lite! :cool:

Sjukt? Visst, om hästen verkligen var frisk när den försäkrades, men vissa saker kan ha funnits innan
och då sköter de sina jobb genom att vägra betala. Det är ju inte välgörenhet de sysslar med.

Nja jag skulle inte påstå att jag har tur. Vet många som är extremt nöjda med Agria också.

Ja det är ju det som är så sjukt, min häst var totalfrisk och efter ett tag fick hon ringorm, då hävdade de att hon fått det innan jag försäkrade men det hade hon absolut inte! (Försäkrade 2-3 månader innan)
Eller ja, jag bytte över försäkringen!

Hmm, ska ringa till If imorgon och se hur det står till med allt! Kanske får jag en trevlig person att prata med som skrattar lika mycket åt reservationen som jag och då är det bara att byta, min häst ska ha det bästa!

Så man ska tvingas ha ett dåligt bolag bara för detta? :crazy:

Har inte hört så mycket skumt om nåt annat bolag än Agria men jag har dom själv till mina katter och det har fungerat utmäkt så jag ska inte säga varken bu eller bä egentligen.

Sen tror jag det där med att byta bolag inte är så farligt egentligen. Finns det nån som har hört någon som verkligen blivit nekad ersättning av den anledning vi menar här? Jag diskuterade det med Folksam (inte mitt bolag) och de slog inte ner på sånt förutsatt att hästen hela tiden varit försäkrad i något bolag. Det var å andra sidan en säljare som sa det....

Tvingas vet jag inte men det är en kalkylerad risk att byta. Ring IF och fråga hur de ser på saken. Om du t ex hittar lösa benbitar på din häst.

*peppar peppar*

Ja jag ska kolla med dom, nu gäller ju reservationen en så dum sak som ringorm, det är pinsamt!

Liknande trådar

Hästvård Jag är på väg att köpa en häst som idag är försäkrad i Agria och vill gärna byta till Folksam då det blir halva priset plus att jag har...
Svar
9
· Visningar
1 047
Senast: iNHALE
·
Juridik & Ekonomi Min cykel blev stulen på vår innergård för ungefär ett år sedan. Jag anmälde till försäkringsbolaget och fick ut ersättning. I våras så...
2
Svar
27
· Visningar
6 353
Senast: 360
·
Hästvård Har tittat på en ponny i dag som jag blev totalt nerkärad i :love: Den är i dag A1-försäkrad i Agria utan reservationer men jag kommer...
2
Svar
30
· Visningar
3 507
Senast: Alexandra_W
·
Hästmänniskan Har precis köpt en 2,5 åring (halvblod, valack) som såklart ska försäkras. Uppfödaren har den försäkrad i Agria katastrof och den...
Svar
13
· Visningar
1 838
Senast: Piranesi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Utreda för allergi eller inte
  • Oseriös avel 2023