Vilket foder tycker ni är bäst?

Haflinger

Trådstartare
Hej!
Jag funderar vilket foder jag ska ha till min dräktiga häst. Har även en treåring som jag också fundera över. Men vad tycker ni om granngårdens foder, hippo eller fibergi. Skriv vad för sorts häst ni använt den till och just vad som gör den så bra. Om du tycker något är dåligt med något foder skriv det också. Om du har något annat bra foder av annat märke så kan du gärna tipsa om det.
 
Kör personligen på havre och lucern samt avelsmineraler. Har tyvärr dåligt med protein i grovfodret så det blir en hel del lucern för att balansera upp det hela.
Hoppas kunna hitta bättre grovfoder snart så jag kan köra enbart havre innan hon går in i högdräktigheten.
Är inte förtjust i olika färdigfoder då jag tycker det är svårt att balansera upp foderstaten med dem
 
Om inte höt ger tillräckligt föredrar jag

lussern pellets utan melass, lussern för det är ett grovfoder, pellets för jag inte orkar vänta på att hästarna ska äta upp hackad och utan melass för jag har en häst som blir dålig i magen av det.

Linfrö olja, olja för det ger skonsam energi och väljer linfrö oljan för den har mest fördelar mot andra vegetabiliska oljor.

Om inte det räcker blir det även något betfiber foder då det oxå är ett grovfoder.

Lägg till passande mineraler och jag har hållit sto i avel, föl upp till ridhäst och hagprydnader på dessa foder.
 
Beror ju på vad grovfodret säger, men hippa alfa, proteinpellets av olika märken, olja, havre, betfor är nog det jag använder mest.
 
Bra kraftfoder beror på vilket grovfoder jag har.

Det jag föredrar till ett hö kan vara katastrof till annat. Särskilt till dräktig/digivande/unghäst
 
Använder edel avel på mina dräktiga ston och mina unghästar fri tillgång på hösilage/hö havre mineraler olja morötter och äpplen använder även lusern pellets och strå vid behov.
 
Ett tips är att ta hjälp av Krafft, de fixar individuella foderstater till din häst. Visserligen så räknar de bara med Krafft foder, men man kan ju ta ett annat liknande foder, om man verkligen inte vill ha Krafft. Har gjort det till min visserligen inte dräktiga ponny, men rekommenderar det ändå! Gratis, dessutom, det är bara och maila direkt@krafft.nu :)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 736
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 439
Senast: Shaggy
·
Foder & Strö Ok, här kommer ett riktigt I-landsproblem. Jag var i kontakt med Kr@fft runt årsskiftet, för att be om provpåse på Plus Protein. Detta...
2
Svar
34
· Visningar
3 523
Senast: Habina
·
Kultur Vilken är den bästa filmen ni någonsin sett? Behöver inte vara kvalitetsmässigt bra utan kan vara bra av anledningar ni själv väljer...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
4 042

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

  • Sele
  • Dressyrsnack 17
  • Hur stor på d-ponny?

Omröstningar

Tillbaka
Upp