Vilket färskfoder?

mian

Trådstartare
Nu är det så att jag har stora foder bekymmer. Har en Jrt på 9 månader som är kastrerad sen 1 månad tillbaka. Han äter Nordic special färskfoder just nu, men han har gått upp i vikt nu efter kastreringen. Jag håller på att banta honom han behöver ned 1 kg till.
Håller på att kolla i denn matdjungel om det finns något lämpligt foder att byta till, ett som han kan äta av så han blir mätt men behåller sin idealvikt.
Har jämnfört samtliga färskfoder som jag känner till och konstaterat att de innhåller nästan samma kcal allihop om man ser i TS%. Skiljer lite mellan de olika varianterna.
Vad ska jag titta efter, en del foder har högre protein innehåll, en del högre fett men nästan samma kcal. :confused:
Hur ska man tänka? Behöver hjälp av kunniga inom området, vet att de finns en hel del här på buke.:laugh:

Sv: Vilket färskfoder?

Ett foder utan kolhydrater som Vom og Hundemat.
Blir hunden inte mätt så kan du dryga ut det med finrivna råa morötter o/e finstrimlad vit/rödkål.

Ok, men det fodret ger mer kcal/dag än det han redan får. Vilken sort ska man välja isf- finns ju ett antal VoH oxå. Kan säga att han inte är fötjust i utfyllnadsmaten, så som rårivna motrööet, kål, broccoli....

Om amn väljer att byta ut en del av maten mot fisk, ex torskfile...hur mycket näring ger detta/dag. Fisk älskar han!

Om amn väljer att byta ut en del av maten mot fisk, ex torskfile...hur mycket näring ger detta/dag. Fisk älskar han!

Då behöver du räkna ut en foderstat. Om du inte heller vill BARF:a och följa ett redan färdigt schema.

Vad innebär "inte så förtjust" i utfyllnadsmaten? Mixar du grönsakerna och blandar ihop med färskfodret - går det inte ned då..?
Om hunden lämnar utfyllnadsfodret så svälter den iaf inte, den väljer ju då att lämna mat.

Är hunden så hungrig att du inte kan minska ner på portionerna?

voh finns med lax. :)

Har provat och blanda ihop det och han är väldigt kräsen, är det inte som det brukar så äter han inte (fast han är hungrig så han håller på att dö).

Han äter väl nordic men, han är inte över förtjust så att när matte får för sig att blanda i annat så blir han galen. Står och krafsar och gnäller....driver mig till vansinne.:grin:

Voh med lax har ju ett högre fett innehåll, lägger inte detta på hullet?

Åh, vad jobbigt detta är...jag vill inte ha en SÅ lättfödd hund.

Håller med Skogstrollet.
Själv räknar jag inte hundfoder i calorier/joule öht.
Mina hundar får sällan kolhydrater, bara protein o fett, kolhydrater ger jag om de blir för tunna, dvs för att inte gå ner i vikt.

Vad gäller gnäll o krafs så är det bara att stå ut, ytterst få hundar matvägrar mer än något dygn om de är hungriga o friska i övrigt.

Vom og hundemat valpfoder har högt proteininnehåll och lite mindre fett. Den omsättningsbara energin är lite lägre än både den vanliga VoH och den med lax.

Men jag kan väl inte ge ett vaplfoder till en vuxen hund. Hur fungerar det om man nu skulle göra det, blir de tjocka av proteiner oxå eller bara fett? Om inte så skulle de ju fungera.
Vad jag förstår så ska jag försöka ge ett foder med mindra fett, eller? Vilken utav VoH sorterna skulle ni rekomendera till min lille tjockis? normalmotion.

Fast en nio månaders hund är ju inte vuxen. Hon jag köper Vom og hundemat av anser att man bör ge valpfodret till de är åtminstone ett år, men att man gärna kan blanda med t.ex. laxfodret ibland för att få mer fett.

Tjock blir man om man äter för mycket kalorier, som jag skrev i det tidigare inlägget så har valpfodret den lägsta omsättningsbara energin per kilo av VoH:s fullfoder.

Min tanke med laxfodret var ju att du då kunde blanda det med grönsaker och därmed göra maten mer smaklig.

Däremot låter det lite som att hunden är bortskämd. En hund på bantning kan inte få allt den vill ha så det är lika bra att du vänjer den vid att den får vad som serveras, inte mer och inget annat.

Beror nog på om det växt färdigt eller inte, eller? Min 9 mån jack russel är nog rätt klar vad man kan se iallfall. Han är 38,5 cm i mankhöjd och väger 10kg nu! (Lite tjock)
Men som sagt han bantar, han gick upp ca 1,5 kg på en månad, gissa om jag blev paff när jag vägde honom. Han skulle nog vara lagom runt 9 kg, så mer måste bort!
Han har gått ned ca 3 hg, så jag vill verkligen inte att han ska bli tjockare. Och jag vill att han ska kunna äta....

Visst gör det det och många mindre hundar är ju färdigväxta på höjden rätt tidigt. Men det är ju inte bara på höjden och bredden som hunden ska växa i lagom takt - tillväxtzoner bör inte slutas för tidigt.

Oavsett borde det inte vara några problem att ge Vom og hundemat valpfoder till hund. Det fodret har mer protein, mindre fett och lite färre kalorier (energi) än vuxenmaten. Annars är det inga konstigheter jämfört med vuxenfodret. Inget som skulle vara skadligt att ge till en färdigväxt hund. :)

Nordic har ju en lightvariant också, kanske kan du prova med den? Annars hade jag helt sonika dragit ner på maten och tillsatt grönsaker. Äter han inte grönsakerna så är han helt enkelt inte tillräckligt hungrig. Håll koll på vitaminerna och mineralerna bara, du kan ev behöva tillsätta om du minskar mycket.

Jag ger Fodax gröna till mina äldsta numera, funkar bra trots att den ena gärna lägger på sig och den andra snabbt tappar. Även min 14-åriga terrier får det utan att bli smällfet.

Edit: tog fel knapp såg jag, självklart menat till TS

VoH har ett valpfoder. Fast bäst av allt, ring återförsäljare och fråga, prata med kunniga återförsäljare (kanske inte djuraffären på hörnan som också säljer kaniner utan en hundtillbehörsbutik) och även med veterinären. Prova dig fram.

Min hund äter dubbla mängden VoH med lax som hon ska enligt rekommendationerna till hennes kroppsvikt. Hon har aldrig mått så bra eller varit så fin i hullet.

Har du finderat på att typ, motionera hunden? :o

Ytterst få veterinärer kan någonting om foder förutom de som de säljer själva, många vet inte ens vad färskfoder är, ännu mindre BARF.

Tyvärr.

Har du finderat på att typ, motionera hunden?
Ja just det...det va det som jag har missat, måste de motioneras?!:grin:
Han är ju inte den hund som ligger och lata sig hella dagarna direkt.
Han är med mig i stallet varje morgon, fodra och släpper ut hästarna. Sen så är han jos mina föräldrar på dagis när jag jobbar, där få han gå 2-3 gånger på dagen typ halvtimmesrundor (beroende på väder, han hatar regn). Sen är det stallet på kvällarna igen, en promenad ca 0,5-1 timma lite senare på kvällen och sen så blir det lite träning oxå. Så han rör sig mycket! Han träffar även andra hundar som han springer och leker och busar med, på helgerna blir det skogen där han får springa och sträcka ut tillsammans med en annan hund. Han hade absolut inte problem med hullet innan kastrering utan det är nu efteråt. Tror oxå att det kan va att han har växt klart så att hans behov har minskat. Han har ej jätte stora problem (han har bara lite för mycket hull), det är ju det som jag vill förebygga. Därför skrev jag här för att få tips och råd, vilket foder som skulle kunna va lämpligt till en lättfödd 9 mån jrt hane.

Ska ringa till VoH idag och prata med dem, men det ser ut att va lite dåligt med återförsäljare här i trakten.:mad:

Ett kilo får du lätt ner genom att minska maten och kanske ta en extra promenad/längre promenad. Sen gäller det bara att hitta den ideala fodergivan som gör att han håller vikten.
Man får trixa lite fram och tillbaka.

Det är helt normalt att de går upp efter en kastration om man inte minskar på maten! Energibehovet sjunker helt enkelt. Man brukar säga att fodergivan oftast måste minskas med upp till 60%! det är mer än hälften så lite, men inget konstigt.
Min kastrat har nu lätt för att gå upp i vikt trots att han får knappt 80gr om dagen istället för 120 gr och då var han snarare lätt underviktig!

Visst kan det underlätta att byta foder, men det är inget du måste. Minska mängden bara.

Ytterst få veterinärer kan någonting om foder förutom de som de säljer själva, många vet inte ens vad färskfoder är, ännu mindre BARF.

Tyvärr.

Håller helt med dig där, och synd är det.

Minns när vi hade gjort klart min allergiska hunds utredning och en tjej hos veterinären sammanställt en lista på allergi-foder som hunden kanske tålde. Då hade jag redan börjat med färskfoder och sa att jag tänkte fortsätta med det - "bra, de flesta hundägare är inte intresserade av det" sa veterinären.

Det är 6 år sen, och visst har det ändrats hos hundägarna och mina veterinärer stöttar fortfarande fodervalet. (Hunden går utan behandling sedan några år)

Upp till 60% mindre mat....då blir de ingenting av det han får nu. Han åt 200 gr innan/per dag, det skulle betyda att jag skulle kanske behöva gå ned till
80 gr. Blir ju ingenting! Har minskat så han får ca 150 gr/dag nu.

Är det någon som hra en uppfattnign om det är något utav färskfodern som gör att de lättare håller vikten? Hans foder innehåller 25,5% fett (torrsubstans, 9,7% i blött).

Liknande trådar

Hundhälsa Min rottistant på snart10 år och ca 30 kilo äter idag Pure Natural grain free med lamm och mår bra på det, väldigt blank i pälsen, har...
Svar
11
· Visningar
984
Senast: Red_Chili
·
Katthälsa Lukas behöver banta. Han äter nu främst mjau/bozita tetra samt lite Eukanuba top condition +1 torrfoder. Han har blivit en tjockis...
2
Svar
20
· Visningar
4 933
Senast: cewe
·
Hundhälsa Min 14 veckors valp är en kräsen individ. Det är min teori iallafall. När hon kom hem fick hon bozita robur för valpar. Kräktes av...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
7 288
Senast: isafore
·
Hundhälsa Vi överväger foderbyta för våra hundar och jag skulle behöva lite tips kring lämpliga alternativ. Det brukar ju finnas många som är bra...
2
Svar
23
· Visningar
2 652
Senast: russinbulle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Specialsök (Röd kong)
  • Kattbilder #10