Vilket färskfoder?

Sv: Vilket färskfoder?

Ja, vissa behöver minska givan med 60% för att hålla idealvikten. Som sagt, min dvärgschnauzer på 7,8 kg får 80 gr torrfoder om dagen och håller sin vikt.

Jaha, du ger torrfoder...det va lite skillnad. Torrfoder har väl som regel en torrsubstans på 90% medan det fodret jag ger (färskfoder) har 38%. Om jag ska ge lika mycket av mitt (om man ej se till näringsinnehåll) som i jämnförelse med ditt så skulle det bli ca 230 gr av färskfoder (med en TS% på 38.).
Då ligger jag lägre redan nu, men det är ju oxå näringsinnehållet som har betydelse.

Du har ju redan fått svar på det!
Tillsätt finrivna/puréeade råa morötter/vit/rödkål o vänta ut hunden!
Är han överviktig så dör han inte av att matvägra/fasta något dygn.

Jag tror TS önskar sig ett foder som går att ge fritt och ändå blir vovven inte fet.

Tänk om det vore så lätt :D

(Har en JRT här hemma men han är kräsen som satan och blir lätt tunn, har dock kulorna kvar och det gör ju som sagt viss skillnad).

Fri tillgång är väl lite onödigt.
Ska mixa ned morötter m.m. som ni nämner och ge detta en riktig chans, men jag få se om det är tillräckligt. Annars får jag ev. byta foder.

Tråden va mer tänkt för att få svar om det finns färskfoder som gör att hunden lättare håller hullet än med det som jag använder idag. Måste ju veta vilka alternativ som finns.
Sen va det ju om man ska byta vad man ska byta till, ett foder med bara mindre fett eller både mindre fett och mindre protein.

Jag skulle minska på fett men inte på protein. Protein är inte särskilt energirikt, det mättar bra och ordentligt med protein ser till att hunden bibehåller musklerna medan den bantar.

Risken om du minskar på både fett och protein är att det ersätts med mera kolhydrater, som hunden inte har lika stort behov av och som dessutom har samma energiinnehåll (per g) som protein har.

De alternativ som du har fått när det gäller färskfoder är:

Fodax grön
Nordic light
Vom og hundemat valp

sedan finns också Bravo Special (även den är light om man ser till fettnivån)

Om du upplever att han behöver ganska stor mängd mat för att han ska vara nöjd så kan du ju titta på antal kalorier per hundra gram foder (obs! Inte torrsubstans) när det gäller färskfodret. Dvs. av vilket färskfoder får han mest volym för kalorierna?

Fodax grön: 162 kcal/100 g foder
Nordic light: Kan jag inte hitta info om
Vom og hundemat valp: 200 kcal/100 g (Vom og hundemat Sprint ger 190 kcal/100 g)
Bravo special: 185 kcal/100 g foder

Om du vill att han ska kunna få så mycket mat som möjligt trots att han ska gå ner i vikt så verkar tipset om Fodax grön vara det bästa rådet! :)

Tackar!:bow:

Hans nuvarande foder ligger över alla dessa foder, det har 215 kcal/100gr.

Fodax grön: 162 kcal/100 g foder
Nordic light: Kan jag inte hitta info om
Vom og hundemat valp: 200 kcal/100 g (Vom og hundemat Sprint ger 190 kcal/100 g)
Bravo special: 185 kcal/100 g foder

Har inte heller hittat någon info om Nordic light, får val ringa och fråga.

En liten dum fråga till- det här med att foder innehåller kolhydrater eller inte.
Ibland står det kolhydrater och ibland NFE vad är det för skillnad.

Om jag kollar på ex. Bravo special så ser innehållet ganska likt ut Nordic light.
Men i näringsinnehållet så finns NFE med på Bravo men ej i Nordic. :confused:

Jag har haft Nordic färskfoder till min CCD och har nu bytt till Vom og Hundemat /lax, eftersom jag inte hittade ngn bra leverantör på nära håll. Och jag tycker det har varit ett bra byte på många sätt!

Lite off-topic men.. min vovve väger 6,5 kg och till så små hundar så måste man tina upp maten som då räcker i 3 dagar. Voh håller sig mkt fräschare och smakligare, än vad Nordic gjorde. Enligt rekommendation ska han äta mindre än av Nordics, men jag upplever att han har fått bättre aptit och vi stöd utfodrar faktiskt med torrfoder ca 2 dl/dag, vilket han vägrade äta innan, och trots det håller han sin vikt utan att gå upp, men så har han ju motsatta problem, dvs tappar lätt. Nu får han äta upp den säcken med torrfoder vi köpte, då den plötsligt gillas fast jag inte blandar ner den...:angel:

Jadu... det där hjälpte ju knappast dig:o men jag tror att det kan vara värt att pröva Vom og hundemat/lax, det är ju också skillnad på vart fettet kommer ifrån. Kanske blir hunden mättare och mer tillfredställd, eller så har den behov av att tugga mer för att lura magen... och då kan man kanske hitta ngt energifattigt som går att tugga på?

Han brukar få tuggisar ibland, sen knycker han en och annan morot i stallet.
Konsigt att stöldgods alltid är mycket godare än när man får det serverat.:D

Ok, men varför står det angivet NFE på ett foder och ingenting alls på det andra? Om man jänmför dessa foder så innehåller de ju nästan samma ingredienser, det som skiljer är ju potatisfibrerna och att ett är förkokt medan det andra är ångkokt korn.

Oxkött, Vom, Ångkokt Korn, Potatisfiber, Kalk, Oxblod, Mineraler och Vitaminer
(Står ingeting om varken kolhydrat eller NFE i detta)

Oxvom, Potatisfibrer, Förkokt Korn,Kalk, Mineraler och Vitaminer.
(Angivet NFE)

Förvirrad!:confused:

Eftersom det innehåller Korn (Kolhydrater!) så har de angivit NFE. Men det är inget måste att ange.
Nfe betyder i alla fall kolhydrater.

Tack, då blev det lite klarare iaf.
Trodde att det va så, men man måste ju fråga för att vara säker att man förstått rätt. ;)

*kl*

Edwind har börjat tillvänjning på färskfoder idag. Vi har KLASS på promenadavstånd (tja 2.5h fram och tillbaka :D ) så vi börjar med det. Han åt med god aptit idag iaf.

Liknande trådar

Hundhälsa Min rottistant på snart10 år och ca 30 kilo äter idag Pure Natural grain free med lamm och mår bra på det, väldigt blank i pälsen, har...
Svar
11
· Visningar
984
Senast: Red_Chili
·
Katthälsa Lukas behöver banta. Han äter nu främst mjau/bozita tetra samt lite Eukanuba top condition +1 torrfoder. Han har blivit en tjockis...
2
Svar
20
· Visningar
4 933
Senast: cewe
·
Hundhälsa Min 14 veckors valp är en kräsen individ. Det är min teori iallafall. När hon kom hem fick hon bozita robur för valpar. Kräktes av...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
7 288
Senast: isafore
·
Hundhälsa Vi överväger foderbyta för våra hundar och jag skulle behöva lite tips kring lämpliga alternativ. Det brukar ju finnas många som är bra...
2
Svar
23
· Visningar
2 652
Senast: russinbulle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Specialsök (Röd kong)
  • Kattbilder #10