Vilket billy allen bett?

attempt

Trådstartare
Jag ska köpa ett billy allen bett till min 3-åring,
men jag vet inte vilket.
det finns ju så många som är lika.

De som intresserar mig mest är de två nedersta på bonanza western stores hemsida,

vilket av dem är "bäst" tycker ni?

Sv: Vilket billy allen bett?

varför ett Billy Allen till en treåring varför inte ett vanligt snaffle som ger lite tungfrihet?

Monke:)

varför ett Billy Allen till en treåring varför inte ett vanligt snaffle som ger lite tungfrihet?

Monke:)

Hör kanske inte hit men vad blir skillnaden på o rida med ett snaffle om man jämför med ett vanligt pessoa.
500512.jpg

Det är annat matrial o man använder curb starp , men vad blir effekt skillnaden. vad gör att snaffle inte är ett hissbett?
Jag har provat pessoa på min häst o det va ingen treevlig upplvelse. Har hört att allen betten är bra att börja med så ja funderar på ett sånt nu för Borde inte ett snaffle komma upp så där i gommen som ett pessoa liksom? eller hur funkar det nån som vet, kanske offpic men iallafall

500108.jpg

Jag ska köpa ett billy allen bett till min 3-åring,
men jag vet inte vilket.
det finns ju så många som är lika.

De som intresserar mig mest är de två nedersta på bonanza western stores hemsida,

vilket av dem är "bäst" tycker ni?

jaha du menar inte nåt snaffle med skänklar såg jag nu när jag kollad bonanzas sida. sorry

Jag menar alltså ett vanligt tränsbett, fats i Billy Allen modell.

dom är väl likadana? fast en är 4,5" och en 5". det står ju precis samma. ?

Har inte varit och kollat på Bonanza.... Men jag har ett "vanligt" tränsbett Billy Allen... Jag är jätte nöjd, inget tuggande och krånglande med bettet. När jag tränsade henne med det första gången så bara tog hon det och sen var det bra ! Tycker det är bra för man kan påverka ena sidan i munnen utan att den andra sidan av bettet rör sig.... Jag är iaf supernöjd...

*knapplån*
ställer ytterligare fråga i "ämnet"....(hoppas det är ok)

Är de Billy Allen-bett (snaffle) som ser tredelade ut verkligen tredelade? Det ser "ledade" ut istället...Jag har tredelat bett med fast ring, (D-bett) nu och det funkar bra så jag vill ha ett till fast som ser annorlunda ut.
Någon som vet om de är "traditionellt" tredelade?

// M

Billy Allen är ett treledat bett och inte tredelat. Det är stor skillnad på ledade och delade bett.

Hör kanske inte hit men vad blir skillnaden på o rida med ett snaffle om man jämför med ett vanligt pessoa.
500512.jpg

Det är annat matrial o man använder curb starp , men vad blir effekt skillnaden. vad gör att snaffle inte är ett hissbett?
Jag har provat pessoa på min häst o det va ingen treevlig upplvelse. Har hört att allen betten är bra att börja med så ja funderar på ett sånt nu för Borde inte ett snaffle komma upp så där i gommen som ett pessoa liksom? eller hur funkar det nån som vet, kanske offpic men iallafall

500108.jpg

Skillnaden ligger i att på det översta bettet du visat, så sitter mundelen "fast" i skänkeln. Iom att man har curbstrap under käken i den övre ringen så blir det en hävstångseffekt. När man tar i tygeln så kommer trycket under hakan och i nacken på hästen.
Med pessoat så glider mundelen på "sidostycket" på bettet. Trycket kommer enbart i mungipan/lanerna eftersom bettet dras upp mot öronen på hästen...

Billy Allen är ett treledat bett och inte tredelat. Det är stor skillnad på ledade och delade bett.

Ja, jo jag vet ju det...så det var därför jag ville veta hur det låg till med Billy Allen betten. Men nu vet jag ju!
Tack för info :bow:

Men synd är det ju...:(
Jag skulle så gärna vilja ha ett annat tredelat bett med fast ring...helst i sweet iron-"material" och i "westernstil" men det existerar tydligen inte :confused:

// M

Liknande trådar

Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 598
Senast: Nepenthe
·
Hästmänniskan Har ju haft lite otur i olika lägen med hur vissa människor beter sig i stallet, och är nog blivit lite ärrad av det (inten nuvarande...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
7 669
Senast: tara
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 121
Senast: Kilauea
·
Hundavel & Ras Hejsan allihop, Ni som har eller har haft Beauceron. Hur lika/olika är de från Bruksschäfrar? (För någon som är bruksintresserad (men...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
5 373
Senast: linnsan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar