Vilket bett vid körning ?

K

Konrad

Vad använder ni för bett till körhäst/ponny , när ni bara motionskör eller så.
Har sett många använda vanligt tvådelat men själv har jag hört att det inte skulle vara så bra för hästen, att det kan nypas och bli konstig vinkel på bettet.
Så vad är mildast o snällast mot hästen?

Sv: Vilket bett vid körning ?

Det absolut mildaste bett du kan ha är ett vanligt rakt tränsbett. Jag kör med det eller med tredelat eggbett som oxå är väldigt mildt.

Till min unghäst (3,5 år) har jag ett postkandar, oledat och lite tungfrihet. Med tömmen på översta ringen är det mycket milt och min häst trivs mycket bättre med detta bett än med två- eller tredelat.

Till ridningen använder jag ett oledat svagt böjt tränsbett. Kunde väl lika gärna kört med detta också, men nu ville jag så gärna ha ett bett till just körning så jag slipper hålla på att flytta bettet från ridhuvudlaget till körhuvudlaget. :crazy:

Jag kör mitt nordsvenska sto på ett oledat, lätt böjt postkandar, med tömmen i översta ringen. Iom att jag använder översta ringen och inte får ngn hävstångseffekt kunde jag lika gärna använt ett vanligt oledat tränsbett, men jag tycker påstkandaret ser snyggare ut. :angel:

Oledat tränsbett med fasta ringar, tredelat och liverpoolbett(mest för att det är snyggt, tömmen sitter överst). Har hört att det är bra att växla bett med jämna mellanrum...

Jag kör med tredelat eller med jaktkandar. Har två shettisar och vill inte använda tvådelat för deras små munnars skull.

Jag kör min nordsvensk på ett treledat tränsbett när vi motionskör och i skogen.
På uppdrag (inte för att det är så ofta ;)) så har jag ett postkandar med tömmen i andra ringen.

Lilla russet körs på tvådelat eggbett, det enda hon verkar trivas med.

Lotta

Har testat flera bett på både ponnierna och andalusiern, men jag tycker att det vanliga raka med fasta ringar fungerar bättre på dem än exempelvis två- och tredelat.

*kl*

Jag kör på liverpoolbett med tömmen i mellersta hålet oavsett vilken sorts körning det är.

Jag har helst liverpoolbett när jag kör. Det har ju massa variationsmöjligheter från milt till skarpt o det gillar jag. Även hästarna gillar det verkar det som:) Jobbar på fint o lyssnar bra. Ibland kan det ju vara bra att kunna knäppa lite längre ner...

Jag har precis upptäckt att det franska grodbettet fungerar jättebra både vid körning och ridning!!

Du hittar det på selar.se (tror det finns bild iaf)

Jag har inte riktigt förstått skilnaden på betten med olika form på ringarna till tömmarna. Någon som kan förklara?? Och vad menas med pumpande stång???

Liknande trådar

Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
966
Utrustning Under alla år har jag varit väldigt och fullständigt övertygad om att alla hästar kan/bör/ska gå på vanliga enkla bett. Nu har jag två...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 224
Senast: Oknytt
·
Hästhantering Jag träffade på en bekant i dag, och vi började prata om hästhållning eftersom vi har köpt gård och planerar för att ha hästar hemma...
13 14 15
Svar
283
· Visningar
15 106
Senast: MML
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 350
Senast: lirco11
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025