Vilket avelsvärde??? Super stam men super kass exteriör eller bra exteriör ...

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Sazalamel
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 19
  • Visningar Visningar 1 874

Sazalamel

Trådstartare
Ja vilket är bäst?

Har en bekant som tagit in 2 föl (nu 3 år) från tyskland.

Sto nr1: Super-Kanon stam (vill ej uppge vilken för att inte hänga ut ägaren)
Men... modell "gammal", grov, lågställd, saknar resning, och kommer troligen förbli mycket högre bak, extremt paralellförskjuten (så illa att hon troligtvis aldrig kommer hålla som ridhäst) rör sig dock ganska trevligt trots sina övriga brister.
Men ser absolut inte ut som en "sporthäst"

Sto nr2: Bra stam men ingen "kändisstam".
modell. lätt.högrest med trevlig uppsyn, väldigt korrekt i sitt benställ,har utstrålning och ordinära 7 mässiga gångarter.

Ägaren har sålt sto nr 2 och ska avla på sto nr 1 pga hennes stam (hon kommer inte att kunna visas på några tester då hon troligtvis kommer få 5 på benen). så, rätt in i avelsboxen utan att prestera nåt...

Vilket sto skulle ni valt? Jag hade tagit sto nr 2, för även om stammen är super på nr 1 så kan aldrig dålig exteriör vara nåt man avlar vidare på. hade hon bara varit paralellförskjuten (kanske legat trångt i livmodern) hade väl gått, men när även typen inte är den bästa så tycker jag inte ett sånt sto ska avlas vidare på.

Eller är jag helt ute o cyklar:confused: då ägaren är väldigt kunnig och insatt i stammar m.m. så h*n kanske igentligen gör rätt???

Sv: Vilket avelsvärde??? Super stam men super kass exteriör eller bra exteriör ...

Jag hade om jag var tvungen att välja tagit den korrekta hästen.
Jag förstår inte varför man vill avla på hästar med exteriöra avvikelser!

Hur bra hingst man än väljer så kan den omöjligt väga upp allt!

Jag är för att avla fram bra och hållbara rid och sporthästar...

Sv: Vilket avelsvärde??? Super stam men super kass exteriör eller bra exteriör ...

Ingen av dem..
Vad gäller dålig exteriör, beror det ju på vad som är dåligt med exteriören, och vad ens avelsmål är. Just paralellförskjutning verkar ju vara ärftligt, så redan där borde hon gå bort. Gammal modell hade jag kanske inte bekymrat mig om, men överbyggd!:eek: Vill jag absout inte ha på en ridhäst. Vi har två överbyggda avelsston, men de är i travavel, inte ridhästavel..

Hmm.. Kommer sto nr 1 med den fantastiska stammen från ett fantastiskt möderne eller är det bara fantastiska hingstar som lagts på ett halvkasst möderne? Trist att avla på en individ som inte beräknas hålla för ridning. Jag hade inte vågat köpa den avkomman.

Ang sto nr 2, så hade jag hellre sett henne i avel, men gärna efter att ha visat att den duger till något. Du skriver att stammen är bra lite längre bak, och då borde det ju finnas lite bra gener. Men om den ska ha något direkt avelsvärde, så ska den nog helst tävlas. den är ju fortfarande ung och man behöver ju inite göra samma miss som jag gjorde med min när jag var ung och dum (glömde se till att den kom ut och fick tävlingsmeriter).

Har du inte beräknat in mödernena så är det ju inte omöjligt att sto nr 2 kommer från ett starkare möderne och därför har klarat lite svagare hingstar.. Eller så kan det ha varit en klok men inte rik uppfödare som lyckats hitta bra matchning fast hingsten inte råkar vara "Elit".. Eller søå var det bara tur(och då blir det svårare med framtida avel)

U

Jag hade förmodligen inte valt något av dessa båda ston.

Det finns SÅ mkt avelsston som både har BRA exteriör och GOD härstamning och även i många fall meriter till en vettig penning.

Jag hade inte valt någon alls utav dem.

Eftersom vi inte vet hur medioker stammen är på sto nummer 2 så tycker jag det är ganska hårt att dömma ut den som ovärdig i avel. Det kan ju var att den faktiskt har helt ok stam, men inte lika fantastisk som sto nr 1.. Har alla här som tycker att sto nr 2 inte ska avlas på endast elithingstar och elitston i stammen på era diplom-avelsston, och att brist på detta ej kan kompenseras med tävlingsmeriter? Då säger jag bara grattis, ni har verkligen hittat fina ston!
Visst ska man endast avla på det bästa, men vi vet som sagt inte hur bra eller dåligt det är.. Det behöver ju inte vara bottenskrap till pappa bara för att det inte råkar vara Contender. Fast det är min åsikt..
U

Allt beror ju på hur man ser på saken.Jag svarade enligt så som jag anser och på tonen som jag läste inlägget...hur hästarna verkar i betraktarens ögon.

Vi vet inget om dessa hästar mer än det som anges...sen kan man ju vända på det hundra gånger om...om det vore si el så....dessutom angavs det att stoet nr 2 hade skada och därmed inte kan skaffa sej några meriter.

OM det vore en stostam bakom med lite tyngd...hade jag övervägt saken annorlunda.Men NU vet vi inte hur det ligger till...

Svårt val men nr 2 känns väl mer aktuell...

Dock kan man ju ta ett föl på märr nr 1 på vinst och förlust, benställ etc kan ju bero på felläge i magen och typen på stoet behöver ju nödvändigtvis inte nedärvas till avkomman... :confused: svårt!

Mitt ena sto har ett fult frambensställ men har en god typ (korrekt i övrigt) trevligt temp, rör sig bra och är väldigt ridbar, dessutom hoppar hon bra. Hon har dessutom en väldigt bra stam för den inriktning jag avlar mot så jag har valt att chansa på att betäcka och hoppas att benstället inte nedärvs. I mitt stos fall är det troligtvis så att det är ett felläge som foster som inte blivit tillrättat som nyfödd. Men man vet ju aldrig så jag kommer ta föl på henne och är fölet sne i benen kommer stoet säljas som promenad häst i stället.

jo men visst äre det svårt att bedömma när man inte vet mer. Jag har läst beskrivnungen av hästarna 4 gånger nu och inte hittat något om att sto nr 2 har en skada och inte kan skaffa sig tävlingsmeriter. Hittar det inte.. Måste vara solen.. ;)
U

Haha ursäkta det är nog JAG som fått solsting!Jag läser saker som inte står...:rofl:

Självklart kan meriter väga in som en stor fördel till en härstamning som är ngt bristfällig.Absolut...:D

Ja vilket är bäst?

Talar vi typ Poetins helsyster hade jag lätt chansat trots en femma på benen och valt en hingst som nedärver bra ben. I fråga om dressyrhästar ska det mycket till för att de ska gå sönder. Om det är en hopphäst är det förmodligen knivigare.

jo men visst äre det svårt att bedömma när man inte vet mer. Jag har läst beskrivnungen av hästarna 4 gånger nu och inte hittat något om att sto nr 2 har en skada och inte kan skaffa sig tävlingsmeriter. Hittar det inte.. Måste vara solen.. ;)
U

Nej sto nr2 har ingen skada och hennes stam är helt ok, men som sagt inte som sto nr1.

mödernet är bra på båda stona, sto nr1 kanske aningen bättre(hon köptes enbart på stammen i princip obesett, så det är nog "tyngd" på mödernet där)

Men vad jag återkommer till är Hur viktig är stammen om avkomman inte exteriört & modellmässigt ens är i närheten av hur vi tycker en ridhäst skall se ut. Även ägare säger att hon ser för :devil: ut.

Förhoppningsvis om sto nr2 hamnat hos rätt ägare kommer hon att kunna få tävlingsmeriter. (vilket sto nr1 aldrig kommer få)
Vet faktiskt inte om dom nya ägarna visat henne på 3-årstestet. Får luska där lite, då hon såldes precis innan testerna började.
-Vem vet, det kanske hon gjort med bra resultat.

Är som sagt bara nyfiken på hur folk resonerar stam kontra exteriör

Fortsätt gärna med era synpunkter.

Talar vi typ Poetins helsyster hade jag lätt chansat trots en femma på benen och valt en hingst som nedärver bra ben. I fråga om dressyrhästar ska det mycket till för att de ska gå sönder. Om det är en hopphäst är det förmodligen knivigare.

Nu är det ju inte bara benen utan modell och typ också som inte är ok.

Nu är det ju inte bara benen utan modell och typ också som inte är ok.

Nej, men det kan man leva med, om fölet lever upp till sin stamtavla i övrigt. Chansa kan man alltid göra om avelsvärdet på papperet är riktigt, riktigt bra.

Nej, men det kan man leva med, om fölet lever upp till sin stamtavla i övrigt. Chansa kan man alltid göra om avelsvärdet på papperet är riktigt, riktigt bra.

Ja, det är nog så ägaren resonerar,

Ja, det är nog så ägaren resonerar,

Det kan ju bli helt fel, men då får man väl ta bort hästen, antar jag. Kända uppfödare brukar ju också kunna chansa rätt vilt, kanske inte med just exteriöra avvikelser, men genom snäv inavel med risk för att få avkommor med sjukdomar som följd.

Om jag var rik, och inte hade så lätt att bli känslomässigt involverad, så hade jag tagit 2 föl på ston nr 1.

fick fölen dåligt benställning, så hade jag tagit bort stoet direkt, avvaktat med fölen och om de inte blev bättre i vuxen ålder tagit bort dem, eller testat om de höll först.

Sto nr hade jag nog inte ens behållt.

Jag fick just ett sådant erbjudande, en "holländska", med väldigt fin stam, rör sig :love:, hoppar :love::love: är elegant och kolsvart.
Men är EXTREMT paralell förskjuten, och har inte hållit som hopphäst.

Jag vågar inte chansa på föl, varken ekonomiskt eller känslomässigt, och hon kommer att tas bort.
Kanske lika bra, men det känns tufft.

Jag kan gott å väl förstå ägaren ! Hur många gånger läser vi inte här inne att folk enbart går på stammen ? Klart ägaren behåller sto nr 1 trots dess fel. Med en topphingst på den kan man nog sälja avkomman dyrt... Även om avkomman skulle ärva nåt av de dåliga sidorna (kanske inte parallellförskjutningen, men överbyggd eller ngt gammal i modellen verkar ju inte vara några problem, spec inte gammal typ iaf, bara att kolla några av de nygodkända hingstarna som i vissa fall ser ut som vagnshästar).

Så får hon bara "normala" avkommor med få avvikelser men med TOPPstam så är det betydligt mer lättsålt än en "toppavkomma" från en medioker stam (om man inte har "rätt" kontakter)

Sen var det väl nån artikel för ett tag sen om en utländsk uppfödare som menade på det hellre en medioker avkomma ur gedigen stam än en topphäst ur en medioker stam... (även om han säkert inte syftade på exteriöra avvikelser där, men om det är en idel ädel toppstam betvivlar jag att stammen i sej har betydande exteriöra avvikelser bakåt)

Jag har funderat länge på den här frågan om hur jag själv skulle ha gjort. Så mitt svar blir att jag behållit bägge stona och tagit ett föl på bägge. Eller om dettaa inte var möjligt behållit sto nummer ett och tagit ett föl på henne. Det hade jag gjort för att se hur stona/stoet själv nedärver sig och därefter tagit beslut om det skulle bli fortsatt avelskarriär eller inte.

Har själv haft ett sto, visserligen shetland, som såg ut värre än kriget men som bara lämnade guldbelönade avkommor. Så jag hade verkligen velat se vad sto ett lämnade. Men samtidigt hade jag varit beredd på att om hon nedärvde sin egen dåliga exteriör att ta bort henne och även avkomman. Hade inte känts rätt att sälja så dåliga hästar vidare.

Liknande trådar

Avel har 2 ston jag ska betäcka i år....beslutsångest... ena stoet är 2 år E: Cardento-Cortus. Hon är enormt stor, redan 170 cm och har... 2
Svar
27
· Visningar
4 215
Senast: pastejja
·
D
Ekonomi & Juridik Hej! Jag vänder mig till er här på buke då jag har ett problem. Detta nick är nygjort och jag vill inte röja mitt riktiga till hänsyn... 2
Svar
26
· Visningar
8 376
Senast: lilith
·
Träning Visste inte riktigt var jag skulle lägga tråden, är den felplacerad får moderator gärna flytta den Jag är ju, som vissa vet, i...
Svar
4
· Visningar
1 000
Senast: boccia
·
T
Avel Väntar i dagarna ett föl efter mitt sto och Flyinges Sandakan. Hennes stam är inte klockren, hon är till 25% travare, något man... 2
Svar
28
· Visningar
3 632
Senast: Miaa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Valp 2025
  • Tandutdragning komplikationer