Vilket är värst??

Status
Stängd för vidare inlägg.
F

Fazer

Vilket är allvarligast, en häst som går ÖVER tygeln eller en som går bakom lodplan?

Motivera gärna ditt svar!

Sv: Vilket är värst??

Vilket är allvarligast, en häst som går ÖVER tygeln eller en som går bakom lodplan?

Motivera gärna ditt svar!

För mig blir frågan lite konstig när du skriver "bakom lodplan" menar du bakom hand?

Min personliga åsikt är att det inte är fel att rida hästen med näsan mer eller mindre bakom lod - så länge man är medveten om vad och hur man gör det!

Bakom hand är för mig när hästen knäpper av i nacken, tappar ryggen och inte bjuder bakifrån. I det läget har jag svårt att säga vilket som är värst av dina två "alternativ" för det beror ju på så mkt mer än vart exakt hästen har huvudet!

/Zanzan

Jag menar bakom lodplan.

Är fullt medveten om att bakom hand är en annan sak.

/ -framför \ -bakom

I så fall tycker jag att det inte ens går att jämföra att rida en häst övertygel och bakom lodplan! Vad menar du att det skulle vara farligt att rida dom bakom lod? Mina hästar går alltid något (mer eller mindre) med nosryggen bakom lod under träningspassen, dock inte i uppvisningsform! (jag snackar inte Anky-ridning här då):p

/Z.

Då tycker du alltså att det är värst när de går över tygeln, med andra ord.

helt klart över tyglen, speciellt för att där kommer en underhals som tar otrolig tid att bygga bort, sen så bakom lod är ju inget så, hade varit värre om det varit bakom hand, bakom lod är ju inga problem så länge hästen bjuder på betet och arbetar bra.

fast om jag ska säga vilket som är värst vill jag ju välja av två onda ting och det tycker inte jag att det är, om du hade skrivit bakom hand hade jag förstått vad du var ute efter, typ!

lancet: Exakt min mening :D

fast om jag ska säga vilket som är värst vill jag ju välja av två onda ting och det tycker inte jag att det är, om du hade skrivit bakom hand hade jag förstått vad du var ute efter, typ!

Så du tycker inte att det är något fel om hästen går bakom lod?

Själv så tycker jag att det finns tillfällen då det är acceptabelt i uppbyggnadssynpunkt till exempel, men mitt mål är alltid att hästen ska gå i lod eller en aning framför.
Anser alltså att det är ett fel i hästens form då den går bakom lod.

Över tygeln får de gå de första gångerna under ryttare.

Senast ändrad av en moderator:

Nä, jag tycker absolut inte att det är fel med hästar som går bakomlod - det finns massor av anledningar till att låta den göra det! Men det är inte acceptabelt om den vill lägga sig där av sig själv och lir låst där. Annars som jag sa förut så rider jag nästan alltd mina hästar mer eller mindre bakom lod! Min svårklass häst har min tränare sagt alltid ska gå i en lägre djupare form därför att det inte ska slita på hästen att alltid ridas med nacken som högsta punkt och näsan i lodplan.

Men jag är rädd för att vi pratar om lite olika saker här - jag är alltså emot att hästen går bakom lod när dens jälv placerat sig där och den inte erbjuder stöd och aktiv rygg/bakben!

Bara för att en häst går i en lägre form behöver den inte hamna bakom lod.

Återigen, jag pratar inte om bakom hand utan om bakom lod.

Kul att du har en svårklasshäst, synd bara om den så gott som aldrig rids med näsan i lod.

Jag hör många i min närhet som rider sina hästar ngt bakom lod i lägre form på träning, och "plockar upp" dem på tävling. Även på viss träning i "korrekt" form

En del kallar I lod för "uppvisningsform".

Rätt eller fel? Ingen aning.. tror att man får anpassa ridningen efter individ och vad som passar. Själv har jag för lite kunskap för att ha någon åsikt.

Det var väl lite barnsligt sagt? Vi behöver väl inte dra ner diskussionen till en sån låg nivå?

Jag tror faktiskt (vet) att dom flesta hästarna på den nivån rids med nosen bakom lod mesta dels av tiden - nu pratar vi om inte om att dom biter sig i bringan utan det handlar om cm.

Självklart rids min/a hästar med näsan både på och framför lod - det är bara du som inte vill förstå vad jag menar! Om du hade förståt det hade du aldrig skrivit att det typ var synd om min häst...

Det lät nog värre än vad det var menat. Förstå är precis vad jag vill, ser du.

Det var du själv som skrev att din häst för det mesta inte rids med näsan i lod. :idea:

Skrev i ett tidigare inlägg i denna tråd att jag tycker att det är acceptabelt i vissa sammanhang, bland annat i uppbyggnadssynpunkt att rida bakom lod.

Alltså är jag inte emot bakomlodridande i alla lägen.

Hellre bakom lod och med ärlig bjudning fram till handen - än över tygeln (sällan hästen bjuder ärligt fram till handen om den är ö.t.)

okej, då förstår vi varandra - det var ju trevligt!

Det är det farliga med såna här diskussioner, det blir lätt missförstånd!

Ja, jag skrev att hon oftast rids lite bakom lod vad jag där emot glömt att skriva är att hon inte rids med en kort hals, hög nacke och bakom lod - det tror jag är nästan lika farligt som att rida dom över tygeln! Där kom jag på nått som jag inte tänkt på förut :D

Så sammanfattningsvis kan jag säga att jag tycker det är okej att rida dom bakom lod när de går i en lägre djupare/rundare form (vilket är så jag oftast rider min häst på träning hemma) Det kanske blev mindre luddigt då än det jag skrivit innan?

/Z.

övertygel.....antingen noll bjudning, sänkt rygg modell hängmatta, underhals och världens motstånd i handen

bakom lod.... lite för hög / ihop dragen form för vad hästen klarar för stunden
typ en form som jag valt själv i uppbyggnings processen.... nosen kommer ju fram när pållen orkar bära mer o mer på baktassarna.

bara lite tankar från mig:angel:

En häst som går över tygeln är samma sak för mig som att den kör upp huvet i vädret och bara springer och sprätter och spänner sig. Den är med andra ord inte ett dugg uppmärksam eller koncentrerad på ryttaren. Jag förstår faktiskt inte hur man kan få för sig att jämföra det med bakom lod, där hästen (enligt mig) faktiskt jobbar och lyssnar på ryttaren, även om den går lite för mycket in med nosen.

Det är för mig som att fråga vad som är bäst - en häst som stegar och kastar av sin ryttare med flit eller en som man måste säga till två gånger för att den ska börja trava! :crazy:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
978
Senast: Cattis_E
·
Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
2
Svar
35
· Visningar
4 365
Senast: super
·
Ridning Min häst är diagnostiserad med en allvarlig Kissing spine som vi har rehabat sedan början av året och behandlat ryggen två gånger...
Svar
15
· Visningar
1 578
Senast: Cs218
·
Tävling Sitter och tittar på V75 och i avd 3 så körs häst med nummer 1 av en idiot. Och studion går BANANAS och skäller i 5 min om hur korkad...
Svar
3
· Visningar
1 622
Senast: BornAgain
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka