Vilket är ert favoritsätt att mörda fästingar?

Urin kan döda allt. Kissa i en burk och lägg i dem där. Man får alltså alltid ha en burk kiss med sig.
Jag menar, om urin kan fräta igenom aluminium och annat, då borde det väl kunna fräta bort en fästing? Man får ha tålamod, men de kan i vart fall inte föröka sig mer.

Nej, allvarligt talat. Jag brukar lägga dem på golvet och gnugga ner dem med valfritt hårt verktyg som finns till hands (sko, hammare, ryktborste, hästsko.. You name it). De blir platta och mosiga, om de kan lägga ägg eller ej låter jag vara osagt.

de små mosas med naglarna, och de stora med foten, mellan stenar eller liknande. upplever att går jag över hästarna regelbundet och håller beståndet nere runt mig så får de mindre. en av grannarna plockar inte fåstingar på sina hästar, de har fullt och det bara kryper i mig när jag går förbi hagarna och ser hur mycket fästingar hästarna har.

Ja häller kokande vatten på dom , snabbt o effektivt , är jag inte hemma så mosar jag dom med foten for exampel

Jösses vilken blodtörstig tråd!

Jag hyser stark aversion mot fästingar, och tycker jag är enormt modig bara genom att våga dra loss dem... Höll på att svimma när jag fick en på mig själv för ett tag sedan. :yuck: Skulle aldrig hålla på och bära runt dem i burkar, eller organisera planerade mordmetoder. De slängs djupt ned i närmaste soptunna snarast möjligt. Men visst - förmodligen klättrar de väl upp och fortsätter sitt fruktansvärda värv med att sprida sjukdomar och suga kroppsvätskor ut folk och fä. *ryyyys*

Jösses vilken blodtörstig tråd!

Jag hyser stark aversion mot fästingar, och tycker jag är enormt modig bara genom att våga dra loss dem... Höll på att svimma när jag fick en på mig själv för ett tag sedan. :yuck: Skulle aldrig hålla på och bära runt dem i burkar, eller organisera planerade mordmetoder. De slängs djupt ned i närmaste soptunna snarast möjligt. Men visst - förmodligen klättrar de väl upp och fortsätter sitt fruktansvärda värv med att sprida sjukdomar och suga kroppsvätskor ut folk och fä. *ryyyys*

Uäääk, jag skulle aldrig våga kasta de levande! Jag skulle vara livrädd för att de skulle krypa upp igen och ha "spökkrypningar" i dagar efteråt :D

Jag eldar upp dem och sen kastar jag de i soptunnan! Har jag inga tändstickor eller tändare med mig så mosar jag dem mellan två stenar eller liknande, skulle aldrig våga mosa dem mellan naglarna. Tycker det är tillräckligt läskigt att dra ut de j*vlarna! :yuck:

Urrk fästingar är det värsta som finns :yuck: känns som de inte har något existensberättingande. Vad fyller de för funktion egentligen? Jag plockar, virar in dem i hushållspapper och antingen spolar ner dem eller stoppar dem i soppåsen. Min bror bränner upp dem på spisen...

känns som de inte har något existensberättingande. Vad fyller de för funktion egentligen?

Min ekologilärare sa att fästingar finns, just för att de kan finnas. Tyckte det var ett bra svar :p Jag menar, varför finns något liv? Jo, för att det kan.

Vi har en glasburk i frysen där jag lägger dem. Jag vet inte om det är smärtfritt men jag brukar tänka mig att det är, för dem, som när vintern kommer och de går i nåt slags ide. Fast här vaknar dom aldrig igen.

Burken brukar bli rätt full innan sommaren är över....... (Ifjol fick jag förresten ett fästingbett dan före julafton, så det där med "sommar" är inte helt relevant längre.......)

Äh, om jag dödar några fästingar lär det inte minska fästingstammen med några större procent, så då kan jag lika väl låta de leva.

Tja, har man väldigt mycket fästingar i trädgården, eller var man nu slänger fästingarna, kan man väl resonera så. Jag försöker göra mitt bästa för att inte ha egen närodling, det räcker så bra med de man får med från skog och mark

Nä, fy sjutton för fästingar!

Tror inte att de fyller någon som helst funktion, de är helt enkelt parasiter.
För det finns väl inte någon vettig levande varelse som drar någon nytta av dem?
Skulle väl vara den tjejen på Högskolan här i staden, som födde upp och forskade på dem...:crazy:

Om jag inte missminner mig så äts väl fästingar av någon småfågel?
Jag har dock inte fördjupat mig nämnvärt i det ;)

Tja, har man väldigt mycket fästingar i trädgården, eller var man nu slänger fästingarna, kan man väl resonera så. Jag försöker göra mitt bästa för att inte ha egen närodling, det räcker så bra med de man får med från skog och mark

Jag bor ju "i skog och mark" så jag har inte så mycket till val vad det gäller att närodla eller inte! :D

Hönor äter fästingar :)

Vidare är de mycket svårdödade om man försöker med sko el dyl, de är så platta och hårda så de måste nästan krossas med något spetsigt i så fall.

Jag lägger fästingen i ett hushållspapper eller en servett och sen trycker jag till med ett rundat föremål som exempelvis en sked eller ett skohorn. Det "poppar" till när fästingen krossas :devil:. Sen hamnar pappret i kaminen.

Har små glas med vatten blandat med diskmedel på strategiska ställen - när ytspänningen slås ut sjunker fästingarna och drunknar hyfsat snabbt.

Jag lägger fästingen i ett hushållspapper eller en servett och sen trycker jag till med ett rundat föremål som exempelvis en sked eller ett skohorn. Det "poppar" till när fästingen krossas :devil:. Sen hamnar pappret i kaminen.
Fast det är bara bukblåsan som smäller, skulle du slänga ut den genom fönstret istället för kaminen skulle den fortsätta sitt fästingliv

De flesta fästningar plockar jag bort på hästen. De som är små nyper jag bort med naglarna och de större med pincett. Slänger bara ut dem sen. Inte så bra eg.
De äckliga lus/älgflugorna finns ett effektiv sätt att fånga dem. Genom att hålla en tom petflaska mot stället där den springer runt på hästen och få in den där och sedan stänga korken.

Jag har faktiskt provat Atix, fästingfrysaren, på en fästing på hunden. Bortsett från att hon hoppade till lite när sprayen pyste var den väldigt smidigt att använda.

Det borde vara något för de som har svårt att döda fästingar på annat sätt och dessutom verkar det nästan som om man kan tro på att risken för fästingöverförda sjukdomar minskar när fästingen tvärdör innan man plockar bort den.

Liknande trådar

Äldre Okej, rörig historia (som kanske borde ligga på hästforumet någonstans egentligen? Moderator får gärna flytta isåfall!) men hang in...
Svar
19
· Visningar
2 703
Senast: Lobelia
·
Relationer Ursäkta mig för det dunderlånga inlägget men känner att jag måste få skriva av mig lite, jag vet inte riktigt vad sjutton jag ska göra...
2
Svar
33
· Visningar
12 334
Senast: Mirre
·
G
Hästvård Idag har lilla ponnyn fått årets första fästingar! :crazy: Dessa vidriga små kräk får mig att undra vad de gör för nytta egentligen...
Svar
8
· Visningar
1 439
Senast: Spiggen
·
C
Hästmänniskan jag har min häst inackorderad i ett stall. den har stått där i ca 2 månader och det är också så länge jag har ägt hästen. i början...
2
Svar
35
· Visningar
4 102
Senast: Ganesco
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar