Vilket är ert favoritsätt att mörda fästingar?

Fast frågan är om det är tvärsäkert att de överlever att bli nedspolade på toaletten, eller om det bara är en myt? Efter några sekunders googlande är jag inte alls så säker på att de överlever toaletten!

Fast frågan är om det är tvärsäkert att de överlever att bli nedspolade på toaletten, eller om det bara är en myt? Efter några sekunders googlande är jag inte alls så säker på att de överlever toaletten!
De drunknar i alla fall inte, så jag tvivlar mer på att de garanterat dör och när det gäller fästingar så chansar jag inte.

Jag tror de har svårt att överleva i avloppssystemet. Omöjligt är det nog inte men det låter inte sannolikt.

Jag släpper nästan alltid ut dem i de fria. Om jag inte har möjlighet till det så spolar jag ner dem i toaletten.

Ett litet sidospår bara, men ibland har jag sett att en fästing typ bär på en annan (ser ut som att en klänger sej fast på undersidan av den större fästingen).

Lägger de otäckingarna verkligen ägg eller föder de levande ungar?

Jag brukar för det mesta linda in dem i papper och sen in i kökspannan med dem. Och så som jag snurrar in dem i pappret, så ligger de så fint i väntan på nästa brasa...:D

Jag tror de har svårt att överleva i avloppssystemet. Omöjligt är det nog inte men det låter inte sannolikt.

För många år sen gjorde jag och några jobbarkompisar ett litet "experiment" när vi plockat fästingar från ett djur. Vi lade dem i en burk med vatten. De hade inte dött många timmar senare. De dog inte förrän vi hade i en blandning av m-sprit och nåt mer så vattnet blev grumligt :angel:

Ett litet sidospår bara, men ibland har jag sett att en fästing typ bär på en annan (ser ut som att en klänger sej fast på undersidan av den större fästingen).

Lägger de otäckingarna verkligen ägg eller föder de levande ungar?

De parar sig. De svarta är hanar (suger inte blod).

Jag tycker det mer eller mindre är omöjligt att ta död på dom där, pressar jag dom, eller trampar på dom så går dom bara därifrån sedan relativt oberörda. Tycker nog det är bäst att elda dom, är jag i stallet och hästen har så slänger jag dock bara iväg dom, han har så många i perioder att jag helt enklet inte orkar bry mig.

Mormor drog på spisplattan och brände ihjäl dem. Men jag har nog i min enfald de gånger jag tagit fästingar på hund o katt spolat ner fästingarna...

Frågan är hur kan de lyckas lägga ägg när man mosar dem och de ser väldigt döda ut? :)
Eller släpper de ut äggen i rena förskräckelsen :p

Brukar trampa på dem, krossa mellan ett par stenar eller om de är små (läs: ej har ätit), krossa dem mellan naglarna. Snabbt och effektivt (hoppas jag.. Om det inte hjälper att mosa dem undrar jag hur man tar död på en fästing egentligen). Ska sluta spola ner dem i vasken efter att ha läst här i alla fall!

Frågan är hur kan de lyckas lägga ägg när man mosar dem och de ser väldigt döda ut? :)
Eller släpper de ut äggen i rena förskräckelsen :p

Brukar trampa på dem, krossa mellan ett par stenar eller om de är små (läs: ej har ätit), krossa dem mellan naglarna. Snabbt och effektivt (hoppas jag.. Om det inte hjälper att mosa dem undrar jag hur man tar död på en fästing egentligen). Ska sluta spola ner dem i vasken efter att ha läst här i alla fall!

Fästingar är typ omöjliga att döda, därför är det bäst att bränna ihjäl dem! :devil:

Jag mosar dem på stört så de garanterat inte kommer undan
:rage:
Gillar de flesta djur och kryp men fästingar, där går gränsen!

Elda upp dem funkar bra, men eftersom jag aldrig har någon tändare el dyl så brukar jag tejpa in dem:o i ett litet paket för att sen slänga.

Liknande trådar

Äldre Okej, rörig historia (som kanske borde ligga på hästforumet någonstans egentligen? Moderator får gärna flytta isåfall!) men hang in...
Svar
19
· Visningar
2 703
Senast: Lobelia
·
Relationer Ursäkta mig för det dunderlånga inlägget men känner att jag måste få skriva av mig lite, jag vet inte riktigt vad sjutton jag ska göra...
2
Svar
33
· Visningar
12 334
Senast: Mirre
·
G
Hästvård Idag har lilla ponnyn fått årets första fästingar! :crazy: Dessa vidriga små kräk får mig att undra vad de gör för nytta egentligen...
Svar
8
· Visningar
1 439
Senast: Spiggen
·
C
Hästmänniskan jag har min häst inackorderad i ett stall. den har stått där i ca 2 månader och det är också så länge jag har ägt hästen. i början...
2
Svar
35
· Visningar
4 102
Senast: Ganesco
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar