Vilket är det BÄSTA hundträningstips ni har fått?

Sv: Vilket är det BÄSTA hundträningstips ni har fått?

Jag kommer inte på något specifikt citat eller så, men tipset om skvallerträning vid hundmöten har gjort SÅ mycket för att våra promenader och egentligen hela våra liv ska bli mycket mer positiva och roliga.

Dessutom är jag glad att några vänner och bekanta tjatade på mig att prova klickerträning för att lära Wahidah gå fot för några år sedan. När jag väl provade så var det som att öppna en dörr till en helt ny och underbar värld. Det ena gav det andra och nu har jag helt övergett mitt "gamla" sätt att träna hund på. Nu fokuserar vi bara på att ha roligt ihop istället ;)

Måste tacka dig för att du nämner skvallerträningen. Hade jag inte varit tjock och gravid nu hade jag omedelbart åkt och hämtat mammas schäfer som är osäker och gör utfall mot andra hundar om hon kan för att träna detta intensivt och se om jag kunnat uppnå resultat! Nu vågar jag inte riktigt pga underlaget och min fysik, tråkigt nog, jag tror att det kan vara himla effektivt. Då mamma bor på gård i ödemarken gör inte beteendet henne så mycket och därmed lär hon inte ta itu med det heller ;)

"Stanna hos hunden när den är osäker" - Man ser hela tiden speciellt i de lägre klasserna att föraren springer ifrån hunden för att få den att gå snabbare.

"Farten kommer med säkerheten" - stanna hos hunden och gör den trygg så kommer farten när hunden är redo.

Kan verka som små saker men för mig har just de orden gjort stor skillnad.

KL

Använd de belöningar hunden blir glad av, strunta i vad "skolboken" säger. TITTA på hunden och se hur den svarar på olika belöningsformer i olika situationer.

TITTA på hunden och se hur den svarar på olika belöningsformer i olika situationer.
Precis. Det gäller ju att förstå sin hund, vad som motiverar den och vad som just den individen behöver. Att känna sin hund som person.

Åh det som gjort mitt hundägarliv mycket lättare med nuvarande hundar är verkligen "kör med positiv förstärkning". Det är ju jättelätt att bli förbannad och irriterad när hunden inte lyssnar, t.ex. när man försöker få tag på den när den är lös...men det gör verkligen hela situationen värre och de ger mig i princip fingret när jag är arg... :devil:
Sen är det naturligtvis individuellt oxå, förra hundar jag haft lyssnade, tyvärr, bäst när jag sa ifrån argt.. Men båda mina vinthundar lyssnar så himla bra när jag försöker hålla masken och kör med mjuk, rolig röst och belönar så fort dom gör som jag vill, trots att dom sekunden innan var "olydiga"..

Så i detta fall insåg jag att jag var tvungen att träna på mig själv, och inte hundarna... ;)

"Då får du köra lite stubbträning."

Sagt av Lasse Fält på en kurs i problemutredning, där vi ägnat dagar åt bridgeing, flooding, positiv oregelbunden förstärkning och gu veta allt vad det var. Så först fattade jag ingeting.
Att helt enkelt sätta sig på valfri stubbe och titta på sin hund, vad gör den, när och varför? Inte bara meja på, eller göra det som verkar passa andra, för det kanske inte alls passar mig eller min hund. Hunden kanske har "sagt" nåt i evigheter men jag har inte sett och inte lyssnat.

Mer stubbträning i hundsamnhang, säger jag.

Senast ändrad:

Jag har två saker.

Hitta hunden i varje situation.
Egenkontroll hos hund.

:love:

"Shejpa in slalomen."

"Skvallerträna Ivan."

"Dansa! Pausa!" :D (För att förklara vikten av pauser, både under träningspasset och mellan passen.)

"Vad hade du gjort om det hade varit en häst?"

"om hunden tappar kontakt, va passiv och invänta kontakt INNAN du börjar/avslutar/mitt i ett moment"

Detta tips fick jag av min tränare, jag ska ärligt talat säga att det förbättrade vårat samspel på lydnadsplan och även i vardagen med 100%!

Jag har en tendens att ha lite bråttom och min hund har ofta MYCKET bråttom så detta tog ner oss lite på jorden och numera har jag en mycket mer uppmärksam hund eftersom jag aldrig ber henne om nått utan att ha ordentlig kontakt först :D

(vill bara påpeka att jag är nybörjare på det här med träning/tävling, det är säkert en självklarhet för de erfarna)

Senast ändrad:

SE din hund, titta inte bara på den. spendera tid ihop med din hund varje dag! träna, lek, kela osv. man har inte bara en hund det är någon du valt att ta in i ditt liv oh då har du valt det levnadssättet.

"Dansa! Pausa!" :D (För att förklara vikten av pauser, både under träningspasset och mellan passen.)

Sant!
Innan på mina kurser pratade jag om "arbetstecken", sååå tråkigt, så kom den jäkla sommarplågan, hur bra som helst.

"Lägg upp träningen så att hunden alltid lyckas"

Det rådet fick jag av en tränare jag gick valpkurs för och det är ett RIKTIGT bra råd oavsett vad man tränar hunden i. Jag anammar det i samband med all träning - såväl vid lydnad, som för LC och race. Allt annat riskerar att ge en osäker, omotiverad eller skadad hund.

En av mina tränare sa tidigt till mig att "det är ditt jobb att se till så att hunden lyckas" och det tycker jag är jätteviktigt. Tummen upp på det!

"skärp dig och var tydlig!" Kanske låter lite hårt men jag behövde lite tough love;)

Jag började träna men ett nytt gäng efter att en annan person tryckt ner mig totalt. Jag blev osäker, flamsig och allt var katastrof. Det är inte lätt för en stackar hund att förstå när en osäker och hysterisk matte hoppar omkring och viftar med korvar och bollar för att vara "rolig". Jag ville gråta efter och under varje träning innan jag bytte träningskompisar.
Matte trygg, säker och glad = hund trygg, säker och glad=roligare träning och bättre resultat:)

"Ett dåligt resultat är alltid ditt fel, hunden gör bara vad du lärt den"

Många gånger har jag skyllt på hunden, han är inte tillräckligt lekmotiverad, han är trög, eller han kan inte....
Men så är det ALDRIG, det är alltid något jag gjort fel om hunden inte beter sig som jag önskar.

Det rådet fick jag av en tränare jag gick valpkurs för och det är ett RIKTIGT bra råd oavsett vad man tränar hunden i. Jag anammar det i samband med all träning - såväl vid lydnad, som för LC och race. Allt annat riskerar att ge en osäker, omotiverad eller skadad hund.

Det är en väldigt bra utgångspunkt i all hundträning tycker jag, mitt mantra:)

Sen blir det ju ofta "fel" ändå, men då får man tänka om och göra så att det blir rätt.

Liknande trådar

R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 014
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Ja, som frågan lyder ovan. Hur kommer man över sorgen över sina älskade hundar? Fick ta bort min sista hund i veckan. För ca ett år...
2
Svar
29
· Visningar
2 109
Senast: AraSlei
·
Övr. Hund Min dotter vill ha en tax, och jag är skeptiskt. De är suveräna, men jag ser det mer som en jakthund än sällskapshund. Mentalitet och...
2
Svar
23
· Visningar
1 862
Senast: Tantan
·
Hundhälsa Hur länge brukar en hund vara förkyld? Hunden började fnysa och nysa i förrgår och har idag även fått lite rinnande ögon. Hon mår bra i...
Svar
2
· Visningar
554

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka