Vilket är det BÄSTA hundträningstips ni har fått?

Sv: Vilket är det BÄSTA hundträningstips ni har fått?

"Du får inte vad du tränar, du får vad du belönar för".

Dvs att tänka utifrån hundens perspektiv och vad den tycker lönar sig och framför allt vad man gör när det lönar sig.

Den antika greken Xenofons gamla hästträningsråd:

"Bråka aldrig med din häst när du är på dåligt humör".

Gäller även för hundar.

Så sant. Man ska inte kräva fokus från hunden om man inte kan bemöta den med humor och tålamod. Då är det bättre att ta det en annan dag.

Jag har lärt mig ett nytt.

"Ju mer man tränar, desto mer tur har man"

Det är ju så jäkla sant och jag blir alltid så chockad över oförberedda prov/tävlingsekipage.

Att släppa på vardagsreglerna för att få en hund som sätter mer enerig i träningen. Rycka på axlarna och se det som något naturligt när det blir fel istället för att bli besviken och less. :) Det är inte så livsviktigt att ha en superlydig hund så länge hunden mår bra och att relationen är hel :)

"gör det enkelt för hunden att lyckas" och " gör det inte svårare än vad det är"

Kl
Avsluta alla träningspass med något enkelt du vet att hunden lyckas med. Då avslutar man med en positiv känsla.

Du ska vara det roligaste och basta hunden vet ... sa hon valjer att vara med dig fore allt annat. Da kan man fa bra traning.

Sluta försöka dämpa din hund hela tiden. Lär dig hantera energin i stället.

Detta fick jag under en träningsdag som handlade om att leka med sin hund.

Mycket bra tips. Många gånger är folk så fokuserade på kontroll på fel sätt; när man istället ska vara tacksam för all energi och se till att styra den till något positivt. Egentligen samma sak som inom ridningen; först måste man ha framåtbjudning, sen kan man nyttja all den energin till kraftfull rörelse.

kl

Underbart med alla bra tips. :banana:

"Om det du gör inte fungerar måste du ändra på någonting, prova något nytt".

"Allt du vill att hunden ska klara av måste du lägga ned tid på att träna". Verkligen allt.

"Ge inte upp" :love:

och så ett lite mer i tävlingssammanhang men iaf ;)

"Oavsett vad domaren säger/vad som händer på plan så är det samma goa hund du hade med dig dit som du åker hem med"

Liknande trådar

R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 014
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Ja, som frågan lyder ovan. Hur kommer man över sorgen över sina älskade hundar? Fick ta bort min sista hund i veckan. För ca ett år...
2
Svar
29
· Visningar
2 109
Senast: AraSlei
·
Övr. Hund Min dotter vill ha en tax, och jag är skeptiskt. De är suveräna, men jag ser det mer som en jakthund än sällskapshund. Mentalitet och...
2
Svar
23
· Visningar
1 862
Senast: Tantan
·
Hundhälsa Hur länge brukar en hund vara förkyld? Hunden började fnysa och nysa i förrgår och har idag även fått lite rinnande ögon. Hon mår bra i...
Svar
2
· Visningar
554

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVII
  • Inredningstråden nr3
  • Svensk politik nr 3

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar