M
mellis
Har en fjording som nu efter sommaren behöver gå ner en del i vikt. Han ska väga runt 400 kg. Räknar med att han behöver runt 47MJ och 280 g smrp nu.
Höet innehåller 7.8 MJ och 51 g smrp/kg foder.
Jag har gjort två alternativ; dels det absolut enklaste, vilket är:
6 kg hö
mineraler.
Ger:46.8 MJ, 306 g smrp. Kvot 6,5.
Alternativ 2 är:
5 kg hö
1kg halm
0,3 kg Mustang Original
mineraler
vilket ger 47,3 MJ, 280,5 g smrp. Kvot 5,9.
Frågan är vilket som är bäst? Den första är ju den enklaste, men kvoten är ju högre i den och det kan bli svårt att få i honom mineralerna utan någonting till, lite enformigt.
Den andra är ju bättre på så sätt att det finns lite kraftfoder att stoppa mineralerna i . Visst vet jag att man i första hand ska ta bort kraftfodret om man ska banta en häst, men eftersom detta hö är så pass bra så blir det ju mer protein i det förslaget med endast hö, men det kanske inte gör något? Nu tänker jag alltså på ifall det är bättre att kvoten är så nära 6 som möjligt när man ska ha ner hästen i vikt, eller om det inte gör något att det blir ett litet proteinöverskott?
Hur skulle ni göra?
Andra förslag är också välkomna.
Höet innehåller 7.8 MJ och 51 g smrp/kg foder.
Jag har gjort två alternativ; dels det absolut enklaste, vilket är:
6 kg hö
mineraler.
Ger:46.8 MJ, 306 g smrp. Kvot 6,5.
Alternativ 2 är:
5 kg hö
1kg halm
0,3 kg Mustang Original
mineraler
vilket ger 47,3 MJ, 280,5 g smrp. Kvot 5,9.
Frågan är vilket som är bäst? Den första är ju den enklaste, men kvoten är ju högre i den och det kan bli svårt att få i honom mineralerna utan någonting till, lite enformigt.
Den andra är ju bättre på så sätt att det finns lite kraftfoder att stoppa mineralerna i . Visst vet jag att man i första hand ska ta bort kraftfodret om man ska banta en häst, men eftersom detta hö är så pass bra så blir det ju mer protein i det förslaget med endast hö, men det kanske inte gör något? Nu tänker jag alltså på ifall det är bättre att kvoten är så nära 6 som möjligt när man ska ha ner hästen i vikt, eller om det inte gör något att det blir ett litet proteinöverskott?
Hur skulle ni göra?
Andra förslag är också välkomna.