Vilket ansvar har man som hundägare?

nyfikenienstrut

Trådstartare
Jag skulle idag ut och promenera med min hund (av mindre modell). På andra sidan gatan ser jag en man med två hundar. Jag ser att han inte har direkt koll på sina hundar och väljer då att gå kvar på min sida. Då kryper den ena hunden ur halsbandet, springer över vägen och överfaller min hund. Mannan tappar även den andra hundens koppel så helt plötsligt är min hund överfallen av hans två hundar.

Jag blev ju skogstokig, mannen lyckades efter många om och men få bort sina hundar från min. Mannen ifråga såg inte så pigg ut, antagligen därför han inte hade koll alls. Jag gick därifrån, min hund fick jag ta till vet eftersom han hade blivit biten. Vi hoppas på snabbt tillfrisknande.

Jag ringde till polisen eftersom jag tyckte att det vore bra om det fanns notering om detta.... Polisen som svarade säger att "det räknas som en olyckshändelse eftersom hundarna var kopplade, det får bli en försäkringsfråga".

Kan det verkligen stämma att ens hund kan göra "vad som helst" bara dom varit kopplade från början?

Sv: Vilket ansvar har man som hundägare?

Som jag förstår det (rätta mig gärna någon om jag har fel) så har han inte gjort något brottsligt, han hade hundarna i koppel och det var en olyckshändelse att hundarna kom lösa, inget uppsåt osv.

Men däremot har han fortfarande strikt hundägaransvar (civilrättsligt) så han är fortfarande skyldig att betala dig för alla skador hans hundar orsakat.

Tyvärr så stämmer det. :/

Min hund har under två tillfällen här i vår blivit attackerad och biten av hundar i koppel som släpat sin ägare över vägen fram till oss.
Första gången löste sig ersättning problemfritt, andra tillfället gick ägaren "under jorden" och när polis kopplades in tog det inte lång tid innan ärendet lades ner just pga att hunden varit kopplad och då faller det under någon skadeståndslag om jag förstod det rätt, försäkringsfråga alltså.

*kl*
Nu hade jag ju inte lust att stå och diskutera vad han hette och bodde när det hela inträffade. Han hade ju nollkoll på sina hundar och dessutom (ja, jag har fördomar)såg han ut som en sådan som som jag ville diskutera med... Träffar jag på honom igen ska jag dock tala om kostnaden för vet.

Det du även kan säga till honom, om du möter honom igen, är att han skaffar bättre koppel till sina hundar t.ex. selar. Något halsband/koppel där hans hunden inte kan ta sig lösa ur iaf.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har läst mycket här och tycker att det verkar finnas många kloka människor här. Hoppas nu på att kunna få stöd och råd i hur jag ska...
Svar
18
· Visningar
5 113
Senast: Milosari
·
Övr. Hund Som inte har sådan kadaverdisciplin att hunden går lugnt vid ägarens sida oavsett störning alltså. Men, alla andra? Alla de som tycker... 23 24 25
Svar
492
· Visningar
37 823
Senast: Grazing
·
Hundhälsa Hej! Min Malinois hane på 2.5år var ute ihop med två av dom andra hundarna varav ena är en schäfer på 36kg och han själv väger väll en...
Svar
10
· Visningar
2 640
Senast: Linda_A
·
Övr. Hund Kloka buke, jag behöver era tips och råd. Jag har en granne som går med sin franska bulldog lös trots att den inte lyssnar på husse... 2
Svar
31
· Visningar
4 002
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka