Vilket akvariedjur?

N

nathalieuhlan

:idea: Jag har länge funderat på att starta igårng mitt akvarium på 105 L :love: och funderar nu på vilka djur som kan tänkas bo där i :) ? fiskar såklart, men hur roligt är de i längden? isf vill jag ha fiskar som lever länge, tips?

och sen tips på ödlor kanske? sköldpaddor? jaa allt av intresse :)

Sv: Vilket akvariedjur?

jag tycker ju att det är absolut finast att ha ett lummigt fint växtkar med några fina fiskar i. en sköldpadda blir nog jäkligt tråkig i längden. skitigt blir det åxå. med fiskar blir det mycket lättare att hålla rent och fräscht och jag tycker det är vackrare att ha.. ;)

startade mitt akvarium igår! :D Jag har 4 neontetror och två platta(vet inte namn) som är silver och svarta! :love: funderat på att sätta dit lite slammisar! :love::banana::bump:

en sköldpadda blir nog jäkligt tråkig i längden. skitigt blir det åxå.

Om man sköter akvariet som det skall när man har vattensköldpadda blir det INTE skitigt.

Dvs man måste ha ett mycket större filter än till fiskar och man måste göra täta vattenbyten. Dvs en gång i veckan bort med allt vatten och in med nytt.

Dessutom är ett 100 liters akvarium för litet för en vattensköldpadda. Den kan bo i det medans den är en liten unge men när den är fullvuxen måste man ha 1 kvadratmeter stor vattenyta på ca 30-40 cm djup. ( Ungefärligt enligt jordbruksverkets regler).

Dvs redan efter en 1-2 år blir man tvungen att ha ett akvarium på minst 2-400 liter och sedan större och större.

Det kostar! Och tar dessutom plats! Förutom akvariet ska man ha ljusramp med UV ljus till paddan. Ljusröret ska bytas 1 g per år eftersom UV mängden minskar med tiden fr röret. Plus doppvärmare förstås. En fullvuxen padda är dessutom stor och stark och pajjar ett par doppvärmare om året om man har otur....

På sommaren bör man dessutom ha tillgång till en rymningssäker damm utomhus till sina paddor. ( Vi har en 4 kvadratmeter specialbyggd damm år våra för sommarbruk).

Sköldpaddor är roligt och intressant men det kostar.

Och köper man en liten gullig sköldpaddsunge som är stor som en 5 krona kan man räkna med att den blir stor som en stekpanna som vuxen.

Dessutom blir den upp till 40 år gammal!

( Gäller rödörad sköldpadda exakta storlekar och ålder varierar något).

Landsköldpaddor blir lätt omkring 70-100 år!

/KT

jo det går säker att hålla rent - det är jag övertygad om!! men jag har aldrig hittils i mitt liv sett en som har skölpadda som inte har skitigt. och då menar jag att det inte ser lika fräscht ut som i kavarier och till och med de som har akvarier med sköldpaddor med vatten som slammat igen totalt :crazy:

och det är väl just det att de inte orkar göra så täta vattenbyten och nästan alla (om inte alla) som jag har varit i kontakt med har inte ens ett filter :eek: folk verkar tro att man inte behöver de till sköldpaddor - dom som skitar ner ännu mera än fiskarna.. :crazy:

men jag är helt övertygad om att det går att ah jättefräscht och fint med sköldpaddor med - men att folk inte verkar orka bry sig :(

folk verkar tro att man inte behöver de till sköldpaddor - dom som skitar ner ännu mera än fiskarna.. :crazy:

Många zooaffärer är OERHÖRT dåliga på att upplysa om hur man sköter sköldpaddor och vilken utrustning man behöver och hur stora och gamla de blir.

Tyvärr...

Jag har stått bredvid ett antal gånger och hört hur expediternas försäljningssnack går när en liten kille eller tjej står med mamma och vill ha en liten skalman i huset.

Tex en gång när expediten rekommenderade ett litet 50 liters akvarium i plast till sköldpaddan och inte ett ljud om att den behövde både filter, värmare och uv ljus. Det var en rödörad och precis innan köpet blev av klev jag fram och avbröt det hela med ett

"Ursäkta mig men jag har haft vattensköldpaddor i mer än 10 år. De är jättetrevliga husdjur MEN......"

Det blev inget köp av sköldpadda. Jag rekommenderade dom att skaffa tex ett marsvin i stället eftersom de kräver mindre i teknisk utrustning och att de faktiskt är skojigare för ett barn i och med att man verkligen kan få det tamt. Skötseln är ju också lättare på marsvinet. I och med man där slipper den omständiga proceduren med vattenbyten OCH att en jättestor mega marsvinsbur faktiskt är betydligt billigare än ett stort akvarium...

Om barnet är allergiskt är alternativet kanske bättre att skaffa en landsköldpadda. De är dyrare i inköp och man behöver även där uvljus och värme men det är mycket billigare att ordna själva habitatet...eftersom man kan snickra ihop ett lagom stort terrarium till den på egen hand om man är normalhändig.

/KT

Förutom fiskar kan man ju alltid ha några räkor eller t.ex. ett par kuhlii-ålar i sitt akvarium. Eller några dvärgklogrodor. Dessutom finns det ju enormt många olika sorters fiskar att välja bland, så jag tror inte man behöver oroa sig för att få ett "tråkigt" akvarium, om man bara lägger lite tid och energi på att få det "rätt".

Senast ändrad:

men undrar varför folk som jobbar i djuraffär inte vill lära sig om de djur de säljer? vill de inte att de ska få det bra? :confused: dom verkar ju som oftast tro att dom säljer nån jävla pryl.. varför jobba i djuraffär om man inte tycker om djuren, för de kan man väl inte göra när man gör vad som hel:confused:st för att få sälja iväg en stackars sköldpadda i en plastlåda... det är ju lixom likadant med alla djur de har. som fiskar brukar man ofta se att många nybörjare har blivit rekomenderade att ha tex fiskar med stora fenor med fenbitare osv. tragiskt.

Jag fick två små söta 5-kronors stora sköldpaddor när jag var i 12 års åldern!
Önskar att jag aldrigt sagt till min pappa att jag ville ha dom, vilket jobb!:crazy:
Den ena dog, antagligen pga felskötsel, den andra lyckades jag ge bort till min kusin!
Roliga, intressanta, krävande djur som blir stora och gamla!;)

Tycker de är uroligt med fiskar som är leandefödare, får man in en bra stämning kan de komma yngel en gång i månaden:p ahr själv back mollys:P

Vattensalamandrar!
Små, relativt lättskötta och charmiga!:)

Extremt charmiga, skulle jag vilja säga! Jag hade definitivt haft några salamandrar om jag bara hade haft lite mer plats. Fast ska man ha salamandrar får man i regel välja bort fiskar, om jag har förstått saken rätt?

Många zooaffärer är OERHÖRT dåliga på att upplysa om hur man sköter sköldpaddor och vilken utrustning man behöver och hur stora och gamla de blir.

Och när man GÖR det är folk helt rabiat dåliga på att lyssna. De vill bestämma själva, de vet minsann bäst, de vet nån avlägsen släkting vars sköldis bodde i en skokartong och blev 120 år.....

:idea: Jag har länge funderat på att starta igårng mitt akvarium på 105 L :love: och funderar nu på vilka djur som kan tänkas bo där i :) ? fiskar såklart, men hur roligt är de i längden? isf vill jag ha fiskar som lever länge, tips?
:)

Fisk är precis hur kul som helst, om man har intresset. Väldigt många fiskar blir + 5 år, och en hiskelig massa kan bli 10-30 år tex.

Liknande trådar

Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 067
Senast: Amha
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 683
Senast: Enya
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 486
Senast: Mabuse
·
Skola & Jobb Ni vet när man hela tiden får höra att ”du är så stark” och hela kroppen och själen skriker ”jag orkar inte mer”. Hela livet har jag...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
14 214
Senast: malumbub
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve