Vilken vagn?

Midsommarblomster

Trådstartare
Vi har en Bugaboo Donkey Duo som sjunger på sista refrängen, och det är dags att skrota den. Jag har tittat på Thules cykelvagnar. När vi köpte vår Bugaboo ville jag ha barnet nära mig för att kunna beröra vid nattning, stoppa i nappen om den trillat ut osv. Men vi har inga bebisar längre och en läge vagn skulle göra det enklare för barnen att klättra i och ur själva. Nu har det hänt vid två tillfällen att vagnen vält när de klättrat, så jag vill ha en låg. Vi har även någon form av vision om att både kunna cykla och springa med barnen.

Är det denna jag vill ha? Eller betalar jag för mer än vad jag använder då?

Krav:
- Plats för två barn
- Ska gå att fälla
- Ska gå att cykla med
- Ska gå att springa med (men det går ju med alla vagnar, vi snackar nog lättare jogg)
- Hopfällbar

Handbromsen på den länkade vagnen ser jag som lite överflödig, jag har klarat mig fint utan hittills. Å andra sidan är det lite backigt där jag bor och det kanske vore skönt nu när de blir tyngre? LED belysningen är väl också överflödig, jag har reflexväst om jag går när det är mörkt. Justerbar fjärding? Ingen aning om vad det betyder. Lastutrymmet är ju himla trevligt, det kan ju bli en del under en utflykt. Likaså vadderade sitsar, är väl trevligt om det guppar.

Tankar? Finns det andra liknande vagnar som har det jag söker, men inte det som känns överflödigt? En del av mig är inte supertaggad på att betala 20tkr för en ny vagn när vi har två skrotnissar i förrådet. En annan del av mig tänker att barnen nu är 3 och snart 2, och jag ser framför mig att vi kommer ha vagn för utflykter i kommunen och motion ett gäng år framöver. Kanske bäst att lägga några tusenlappar extra på något så viktigt, ändå?

Den bästa vagnen jag haft var den billigaste.
Sen har jag haft några halvdyra och extra funktionerna har en tendens att trassla 🙈

Jag hade aldrig lagt de pengarna på en vagn men jag kanske är dumsnål.

Vi har en Bugaboo Donkey Duo som sjunger på sista refrängen, och det är dags att skrota den. Jag har tittat på Thules cykelvagnar. När vi köpte vår Bugaboo ville jag ha barnet nära mig för att kunna beröra vid nattning, stoppa i nappen om den trillat ut osv. Men vi har inga bebisar längre och en läge vagn skulle göra det enklare för barnen att klättra i och ur själva. Nu har det hänt vid två tillfällen att vagnen vält när de klättrat, så jag vill ha en låg. Vi har även någon form av vision om att både kunna cykla och springa med barnen.

Krav:
- Plats för två barn
- Ska gå att fälla
- Ska gå att cykla med
- Ska gå att springa med (men det går ju med alla vagnar, vi snackar nog lättare jogg)
- Hopfällbar

Handbromsen på den länkade vagnen ser jag som lite överflödig, jag har klarat mig fint utan hittills. Å andra sidan är det lite backigt där jag bor och det kanske vore skönt nu när de blir tyngre? LED belysningen är väl också överflödig, jag har reflexväst om jag går när det är mörkt. Justerbar fjärding? Ingen aning om vad det betyder. Lastutrymmet är ju himla trevligt, det kan ju bli en del under en utflykt. Likaså vadderade sitsar, är väl trevligt om det guppar.

Tankar? Finns det andra liknande vagnar som har det jag söker, men inte det som känns överflödigt? En del av mig är inte supertaggad på att betala 20tkr för en ny vagn när vi har två skrotnissar i förrådet. En annan del av mig tänker att barnen nu är 3 och snart 2, och jag ser framför mig att vi kommer ha vagn för utflykter i kommunen och motion ett gäng år framöver. Kanske bäst att lägga några tusenlappar extra på något så viktigt, ändå?
Vi har en Thule Chariot sport, visserligen äldre modell och enkelvagn men den är fantastisk. Köpte den begagnad för 6' med allt lull lull som bebis-insats, löphjul osv när barnet var ett par månader gammal. Så har snart haft vagnen i 3 år och räknar med att kunna ha den till cykelutflykter minst lika länge till.

Handbroms är bra när man springer. Justerbar fjädring toppen att justera mellan cykel/promenad/löpning men också underlag. Det behövs en typ av fjädring på grusväg och en på asfalt. Lätt den bästa vagnen vi har

Vi har en Thule Urban Glide 3 Double ( eller vilken ordning den nu heter) till tvillingarna på 2,5 år. Jag älskar den väldigt mycket!! Den är lättkörd och barnen kan klättra ur och i!

Jag älskar vår Thule Sport single -17 och de jag känner som har en dubbel älskar den också.

Jag hade kollat begagnatmarknaden, finns ofta bra utbud till ett, i mitt tycke, mer rimligt pris.

Tack för alla era svar!

Jag tror det kommer att bli den här vagnen ändå. Verkar som många som har Thule är väldigt nöjda! Vi köpte en Britax när dottern föddes, som fotstödet tyvärr har gått sönder på. Sedan köpte vi en begagnad Donkey Duo som var lite sliten redan när vi köpte den, men vi fick den för ett bra pris. Det har varit punka ett gäng gånger och byten av slangar. Den är trög att fälla och nu har den börjat svaja lite. Livet med barnen har också blivit så oerhört mycket enklare nu när de blivit lite större, och jag ser framför mig att vi kommer kunna göra alla de där utflykterna som vi vill den här våren och sommaren! Så det lutar emot att vi skämmer bort oss själva lite med en sprillans ny vagn, priset till trots. Kanske lite som en present till oss själva nu när vi går in i en ny fas med barnen. Maken var också sugen på att ha broms. Jag hittade den lite billigare, 16 500:- på en annan sida. Ändå lite skillnad!

Vi har en Thule Chariot singel, lite äldre som vi köpte begagnad i riktigt bra skick. Den är suverän! Sambon använder den till både löpning och cykling. Jag har bara gått med den, men den är klart bäst av alla våra vagnar. Superlätt att köra och dottern har älskat den från första stund. Haft den i 2 år typ, klart mest använd av våra vagnar.

Jag har en gammal Thule chariot cross, den har varit helt suverän sen stora barnet var runt 1,5. Älskar den, jag har hämtat och lämnat, haft med den på typ Kolmården och liknande, cyklat till stan och till badplatsen etc. Rymmer massor och barnen har åkt bra. Bara gott att säga om den 😊

Vi har en Thule Chariot Cross dubbelvagn från 2017 som har varit och är fantastisk! Vi har typ alla tillbehör och har använt den massor. Det känns som den håller för allt, den har aldrig fått punka eller behövt servas, den tar sig fram i alla väglag och den har räddat många familjeutflykter. Det är nog bara nån enstaka gång jag saknat handbroms. När jag sprungit med vagnen har jag brukat undvika de mest kuperade vägarna.

Jag ska snygga till vår vagn och sälja senare i vår. Jag räknar med att få minst halva nypriset för den. Osäker om det finns någon annan vagn med lika bra andrahandsvärde?! Även Thules lite enklare modeller är riktigt bra och har bra andrahandsvärde - man behöver verkligen inte köpa värstingen.

Krav:
- Plats för två barn
- Ska gå att fälla
- Ska gå att cykla med
- Hopfällbar

Jag hade nog hellre köpt en singelvagn och tagit ett barn i vagn och ett på pakethållaren om det ska cyklas. Beror ju på hur man bor men efter 3,5 slutade vi använda vagn helt, smidigare att cykla med en singel och lättare att springa. Här omkring känner vi nog bara 1 barn som fortfarande åker vagn som blir 5 i år, så ett gäng år till lär ni inte behöva dubbelvagn.

Jag hade nog hellre köpt en singelvagn och tagit ett barn i vagn och ett på pakethållaren om det ska cyklas. Beror ju på hur man bor men efter 3,5 slutade vi använda vagn helt, smidigare att cykla med en singel och lättare att springa. Här omkring känner vi nog bara 1 barn som fortfarande åker vagn som blir 5 i år, så ett gäng år till lär ni inte behöva dubbelvagn.

Det beror verkligen väldigt mycket på hur ens liv ser ut.
Vi har en snart 3,5åring och är långt från att inte använda vagn - eftersom vi har en hund som behöver komma ut på längre promenader.

Tänker att ts eller hennes man kanske vill ut och springa även när denne är själv med båda barnen och då är det ju guld med en dubbel?

Vi lär märka! Men nu köper vi en ny så det kommer nog inte bli några större problem att sälja den dagen det är dags.

Vi bor på cykelavstånd från några bad, bondgård och slott. Eller gångavstånd för vuxen 20-30 min. Tar nog ca 40 min att promenera in till centrum och kanske någon kvart att cykla. Så jag ser nog framför mig att gång eller cykel kommer vara primärt transportmedel inom kommunen. Sen blir ju barnen större och kommer kunna cykla själva. Men kanske inte alltid. Tänker att det är ett mysigt sätt att sticka ner till badet för ett kvällsdopp? Barnen i varsin morgonrock i cykelvagnen. Även som kanske 4 och 5 år. Men, vi får se!

Vi lär märka! Men nu köper vi en ny så det kommer nog inte bli några större problem att sälja den dagen det är dags.

Vi bor på cykelavstånd från några bad, bondgård och slott. Eller gångavstånd för vuxen 20-30 min. Tar nog ca 40 min att promenera in till centrum och kanske någon kvart att cykla. Så jag ser nog framför mig att gång eller cykel kommer vara primärt transportmedel inom kommunen. Sen blir ju barnen större och kommer kunna cykla själva. Men kanske inte alltid. Tänker att det är ett mysigt sätt att sticka ner till badet för ett kvällsdopp? Barnen i varsin morgonrock i cykelvagnen. Även som kanske 4 och 5 år. Men, vi får se!
Det är bra att ha som utflyktsvagn när de blir lite större också. Rymmer massa packning och blir barnen trötta i benen så kan de åka en stund.

Vi hade en burley. Alla funktioner som en Thule men billigare, så bra till allt! Ungar extra kläder matsäck och matkassar! Är den sak jag saknar mest från småbarnsåren faktiskt, men den kändes väl lyxig att behålla för turer till återvinningen och mataffären :)

Var den enda vagnen vi använde från det att lillebror var ett år och storebror då 3

Det beror verkligen väldigt mycket på hur ens liv ser ut.
Vi har en snart 3,5åring och är långt från att inte använda vagn - eftersom vi har en hund som behöver komma ut på längre promenader.

Tänker att ts eller hennes man kanske vill ut och springa även när denne är själv med båda barnen och då är det ju guld med en dubbel?
Vi går eller cyklar nästan jämt (bor inne i stan). Men den typen av rundor jag sprang med vagn började barnet cykla med vid ca 4,5. Har ingen hund men lånar ofta en och går promenader på 5-10 km med ett eller två barn. Det beror säkert på hur mycket plats man har oxå, tyckte det var jätteskönt att bli av med vagnen och rätt skönt att inte ens ha den som ett alternativ, livet blev mer flexibelt :)

Vi har en liknande vagn (Hamax outback) och jag är jätteglad i den just för att även min 6-åring åker bekvämt i den. Hon orkar liksom inte gå en mil eller cykla jättelångt och vi bor på ett sådant sätt att det inte alltid är lämpligt att hon cyklar själv. Men denna kom hon hoppa in en stund i på utflykten, vi får med oss lunch/fika eller några påsar varor om vi varit på affären och på vintern är det jättemysigt att bädda ned bägge barnen i den i filtar när jag är ute och springer. Så jag tror absolut att du tänker rätt och kommer ha glädje av en sådan vagn länge!

Vi går eller cyklar nästan jämt (bor inne i stan). Men den typen av rundor jag sprang med vagn började barnet cykla med vid ca 4,5. Har ingen hund men lånar ofta en och går promenader på 5-10 km med ett eller två barn. Det beror säkert på hur mycket plats man har oxå, tyckte det var jätteskönt att bli av med vagnen och rätt skönt att inte ens ha den som ett alternativ, livet blev mer flexibelt :)

Följer 4,5åringen med och går 1 mil??

Det här är ju grejen! Vi har oxå mycket saker på bra cykelavstånd, eller snabbare promenad avstånd.
Jag tror inte min 3,5 åring kommer sluta med vagn på länge!

Bara i förra veckan var det två gånger han somnade i vagnen(för natten) på vägen hem från aktiviteter. Skulle han springcyklat hem istället hade vi behövt gå över en timma tidigare för att han skulle hunnit hem och somnat i tid.
Det är ju underbart att kunna äta middag hos folk/vara på utflykter på vardagar, gå därifrån 19.30 och barnet somnar ändå sin vanliga tid innan 20!

Vi har en Thule cross nu och när de två äldsta var mindre så hade vi en dubbel från Nordic cab. (Finns för- och nackdelar mellan märkena).

Vi har haft alla olika funktioner (cykel, löphjul och längdskidor) och vi har använt den massor. Topp 1 barnprodukt vad gäller både vad vi använt mest och valuta för pengarna. Vi har inte haft handbroms på våra och har sprungit massor med dem och inte saknat det. Men det är väl knappast dåligt att ha!

Vi använde dubbelvagnen i princip dagligen tills äldsta barnet var iaf 5 år. Mycket eftersom barnen älskade att somna i vagnen på kvällspromenad, men också i vardagen. Man läser så mycket kommentarer (menar inte specifikt i den här tråden nu) om att barn minsann inte behöver vagn efter en viss ålder eller att vi klarade oss utan vagn när barnet var två. Gärna från folk som skjutsar sina barn i bil hit och dit 🙄 Missförstå mig rätt det kan man ha många anledningar till att göra! Men kom inte med syrliga kommentarer om att jag skjutsar min 5-åring i vagn hem från förskolan samtidigt som du kör din i bil....

Liknande trådar

Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma... 3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 309
Senast: Farao
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 664
Senast: alazzi
·
Övr. Barn Japp, här sitter man halv två på natten och känner sig som en kass förälder (fast jag innerst inne vet att mina pojkar mår alldeles... 2
Svar
25
· Visningar
19 039
Senast: Zaria
·
Hundavel & Ras Hej! Hoppas få lite kloka råd och vägledning från er hundkunniga! Jag och min sambo har i flera år varit sugna på att skaffa hund och...
Svar
3
· Visningar
1 624
Senast: Lady_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka