Vilken utrustning behöver jag? :)

B

Barajonsson

Hej! Hoppas jag lagt tråden rätt, kunde inte hitta något bättre då man är lite ny här (a)

Nu är det så att jag ska köpa min första egna häst. Har vart och kollat på ett fint fullblod och vi har bestämt oss för att köpa henne.

Grejen är den att jag inte riktigt vet vad som behövs till 100 %. Tidigare har man bara vart medryttare hos en tjej som verkligen har All utrustning som finns att äga så då har jag inte riktigt tänkt på vad jag behöver.

Vi får med 3 täcken, ett stalltäcke, ett vanligt regntäcke och ett termo. 1 träns med stångbett (går hon tydligen bäst på). Och frambenskydd och boots.

Behöver sadel men då hon bara är en 05a och fortfarande växer ska vi inte köpa någon dyr. Men hon har normalvidd och jag kan tänka mig att jag ska ha en 17'' . Något tips på en billig sadel som passar de flesta?

Sen har jag smågrejor som grimma och lite borstar bara hemma.

Vad behöver jag mer? Tacksam för svar! :D

Sv: Vilken utrustning behöver jag? :)

Det finns ingen sadel som passar de flesta. Det beror helt på ryggprofil (svängd eller rak?) och hur mycket manke hästen har. Är du osäker tycker jag absolut du ska anlita en sadelutprovare, en felaktig sadel kan skada hästen på både kort och lång sikt.

Håller med LE i sadelfrågan. Se till att du har en som passar din hästs rygg. Det går att hitta begagnat (även om du använder dig av sadeltillpassare) och det går utmärkt att sälja o köpa nytt.

Förutom det skulle jag ha satsat på bas-saker, grejer vill man köpa hela tiden, så det är ingen idé att förköpa sig i början! :)

Se till att du inte bara har stångbett att rida/leda hästen med. Försök att hitta ett "vanligt" tränsbett som hästen trivs med, oledat eller två/tredelat spelar ingen roll.

Annan hästutrustning:

- Reservgrimma
- Reservgrimskaft
- Reservträns
- Ländtäcke för kalla dagar
- Borstar, hovkrats, svamp
- Stalllindor o paddar
- En sjukvårdslåda med det viktigaste för sårrengöring, termometer och flexivet
- Lädervårdsprodukter. Viktigast i början är en bra lädertvål
- Vojlock/schabrak att byta emellan vid tvätt

AJg har säkert glömt nåt viktigt, men man kan inte tänka på allt! ;)

Jag skulle hållt en låg budget i början, innan jag vet vad hästen passar i (utseende och utrustningsmässigt). En del av det du köper nu kanske du inte vill förstätta använda om en tid.

Lycka till i ha det så roligt med din nya häst!!!!

Kram,

//C:)

Ang sadel har du fått ett bra svar av Lovisaleonora, ta hjälp av en kunnig för att prova ut sadel!

Mitt tips är att du ska köpa på dig en sjukvårdslåda som innehåller lite av varje. Tex febertermometer, sårtvätt, bomull och självhäftande bandage.

En longeringslina är aldrig fel att ha. Sen skulle jag köpa till nåt mer täcke då det alltid är bra att ha något extra om dom blir blöta och man inte har nån möjlighet att torka dom under natten. Sen en hög schabrak, blir fort smutsiga och är bra att ha nåt att byta med tills de är tvättade.

Sen upptäcker du nog efter hand vad det är du saknar och efter ännu ett tag upptäcker du allt du vill ha :p

Lycka till med nya hästen!

Jag skulle inte köpa någonting innan hästen ha kommit utan köper det som man känner att man behöver allteftersom.

Nu har du ju fått bra svar men ville bara inflika en tanke att tänka på ang. det med sadel.

Att även att det är frestande att köpa en som kankse inte passar hundra % (för att man itne tar ut en sadelutprovare och kanske tycker den ligger bra själv) så lönar det sig INTE pengamässigt!
Tänl på när hästen sen får muskleskador, kanske rygg inflammation eller värre...då kommer det kosta mycekt i både veterinär, röntgen och behandling..plus att du sen ändå måste vara super noga med sadel och göra det du skulle gjort fårn början med sadelinpassning.

Ibland tänker man ju inte långsiktigt liskom så det är mitt tips :)

Också att inköpa ett vanligt tränsbett till hästen när du får hem den och rida med det (tex. i paddock eller annat inhägnat) det eftersom det alltid är bra att börja från grunden, och stångbett är ju trevligt att undvika om man kan.

Tycker du har fått bra tips. Rekommenderar dig också att gå till apoteket och köpa häftet "Hälsoråd för häst", kostar 50 kr. Bra att ha och ligga i stallapoteket! Sedan så ett annat tips också, är att du skriver en telefonlista med tel nr till hovslagare, veterinärer, hästkliniker, foderleverantörer osv. guld värt när man väl behöver de.

När du ändå är på apoteket kan du även ta en lite broschyr om masking (gratis). Glöm heller inte bort saker som spannar, krubba, hösäckar, grep mm (beror lite på vad du står i för stall, om det redan finns eller inte). Glöm heller inte foder som är en viktig del. Det är väldigt mycket att tänka på och ta gärna hjälp av folk i din närhet. Är du osäker är det bättre att fråga än att chansa.

Lycka till med hästen :)

Ett tips kan ju vara att prata med den tidigare ägaren om det är något särskilt som du skulle behöva till just den hästen, alla är ju olika vad gäller utrustning.

Kan ju exempelvis vara så enkla saker som att den kan få skav av grimmor och behöver ludd på dessa.

lycka till med nya hästen :)
Och var inte orolig du kommer snart vara fast i utrustningsträsket som vi andra med sjuttioelva saker för mycket :D

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 232
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Hej alla Bukefalos..are? Mitt namn är Brunte och jag är ny här. Det är såhär att jag är en tjej på 25+ år som har ridit till och från...
2
Svar
21
· Visningar
4 835
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 213
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 801
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama