vilken typ av hopphäst?

Mazarinen

Trådstartare
ja vilken typ vill ni ha på eran hopphäst? Och vilken typ är din häst?alltså den typiska "tjejhästen" den heta. den tunga, den stora och starka, den som ni bara behöver sitta still på och iskallt vänta på mot hindret.

Jag föredrar lätt "tjejhästen". älskar med andra ord mazarin :love:
typisk beskrivning för tjejhästen är ungefär: den suger tag i hindret, är lätt i typen och blir inte tung, Man behöver inte sitta och driva den i varje steg. Mazarin kan man alltid lita på oxå, Hon stannar aldrig, gör allt hon kan för att hoppa ur alla lägen, hoppar hellre in i hindret än att inte försöka, älskade vännen :love: och hoppar alltid med god marginal och håller reda på sina fossingar ordentligt :p

Nypon däremot, är en lite diva, och henne ska man bara sitta med handen stilla nere på manken och vara som en geleklump, fast endå inte. det är lite svårt att förklara :p men det är inte sådär jättekul på träning när man rider mot en oxer på 1.25 så ska man trycka ner handen och ha den där och driva på! Man måste även rida henne i ett jämt ganska högt tempo. Och om Man får absolut inte släppa någonting på handen innan hindret, då blir damen sur. :p

åh hjälp Damerna är ganska olika varandra endå :eek: :rofl:

Sv: vilken typ av hopphäst?

Fille är en typisk "tjejhäst" lätt att rida och man behöver igentligen inte rida så mycket mot hinder.

Bell är betydligt större och är igentligen ingen tjejhäst hon skulle behöva en lite större kille som red henne men jag tycker om henne så jag rider henne gärna iallafall. Hon är väldigt stark och het också.

Liten (relativt), lätt (mycket fullblod) och ridbar. De är de kraven jag har på min drömhopphäst.

Wille är lite tyngre och behöver ridas ordentligt i hopping för att de ska gå perfekt, mer kill häst faktiskt..
Skulle gärna se en kille rida! Måste nästan fråga tränarn om han kan sitta upp nån gång:idea:

Men om ja skulle köpa häst i dagsläget skulle jag nog faktiskt köpt en mer lätt galopperad häst, som ha luftiga språng och inte så tung riden:angel:
Men ja älskar min kille ändå:D

soraya är en het tjejhäst. het som bara den men hoppar allt om man inte kommer alltför fel och har jättekoll på fötterna. men absolut inte lättriden, gäller att ha tungan rätt i mun. en underbar häst :love: sånna hästar vill jag ha mer av

Jag bryr mig inte hur den ser ut sålänge det är hög ridbarhet på den, den hoppar allt och inte river. ;)

Men måste jag välja en favorit typ så är det denna helt klart! Stora, lite tyngre hästar med en jäkla power.
Catalogue%20SPORTS-52107.jpg

jonellaligresti.jpg

JossLansink_WEG_06_bc_350.jpg

Inga Shutterflyar och Flippor för mig tack ;) . Men självklart så är en bra häst alltid en bra häst. Man väljer inte direkt bort en riktigt bra häst för att den inte är så snygg som man önskat.

Jag föredrar hästar som är hmmm... Svårt att säga, jag e ju kille och rätt lång, ca 185cm, så för mig blir det ju automatiskt lite större hästar. Jag vill ha en häst som jag inte känner mig stor tung och klumpig på, alltså rätt stor, och rätt ädel gärna. Men den ska samtidigt vara robust, vill inte sitta och oroa mig för att hästen ska gå i bitar om jag kräver något av den, även fast så aldrig (hoppas jag :d) är fallet, men jag vill inte känna så.

Med andra ord, en lite störra robust men samtidigt ädel häst, inte för spröd. Helst lugnt temperament med en hel del motor. Men jag vill känna det som att jag sitter på en tickande bomb. Jag vill kunna driva utan att det blir skengalopp och jag flyger av. :p

Hmm, märks det att jag har höga krav?? ;)

Typ 1.60 hög, lätt i typen, lite het och suger mot hindren, ska även kunna vara fin på marken! :rofl:

Och jag bara älskar denna :love:

Sandro-Boy-Ehning.jpg

0348d247marcus_ehningsandro_boy1_large.jpg

SandroBoy.jpg

Men allra mest gillar jag denna :love:

Jag tycker också att Sandro Boy är fin :) Han har ett sånt underbart scoop, ser ut som att han skulle kunna hoppa hus :p Tar iof. lite tid ibland i omhoppningar, med det kan man väl offra ;) Sjukt snygg hingst alltså. :love:

Nje jag menar mest Personligheten. inte utseendet. en häst som ser ut som ex:spender S kan fortfarande vara "lätt"riden,dvs hög ridbarhet. jag älskar oxå när dom är den maffigare typen, men dom ska fortfarande inte bli tunga i handen, och dom ska bjuda frammåt och vara rädd om fötterna

Nje jag menar mest Personligheten. inte utseendet. en häst som ser ut som ex:spender S kan fortfarande vara "lätt"riden,dvs hög ridbarhet. jag älskar oxå när dom är den maffigare typen, men dom ska fortfarande inte bli tunga i handen, och dom ska bjuda frammåt och vara rädd om fötterna

Precis, jag vill också ha en ädel, samtidigt maffig häst, den ska helst ha lite grova ben med, inge små tandpetare här inte ;)

Mazarin är av den lite lättare typen och hon är jäkligt snygg enligt mej, men det hade inte varit helt fel med en Hingst oxå som ser ut som cavalor cumano :d

Mazarin
5650940.jpg

5650938.jpg

Cumano
lansink_j_calgary.jpg

030906_jos_m.jpg

okej nu ändrar vi den här tråden, vilken typ: utseendemässigt och ridmässigt tycker ni om ;) lägg in bilder osv.

Din tycker jag inte är särskillt nätt :angel:

Nätta hästar anser jag fullblodstyper. Det är min idealhäst, fullblod. Energisk i temperamentet och en häst som man får bromsa istället för att sitta och driva på i varje språng.

Då jag är lång vill jag gärna ha en hög häst. Jag tycker både om de lite nättare hästarna och de lite mer robusta. Men ideallet är väl att hästen har en naturlig framåtbjudning och sug mot hindret. Det ska var lite att rida, inte bara sitta och åka.

Själv har jag fullblod. Det enda negativa jag ser med honom är att han är ngt liten. Annars är han precis vad jag vill ha. Halvblodet jag rider har helt rätt höjd, inställning till hoppning och sug mot hinder. Problemet där är att han är något tung.

Smidig, lite åt det heta hållet, men inte för mycket. lätt i typen, långa ben..
Jag har henne hemma i stallet :love: Della är just den typ av hopphäst jag vill ha!

8160301.jpg

Jag vill ha lätta och nätta hästar, har hittils inte sett ngn sådan i tråden ännu. Jag vill inte ha dom över 160 cm, och det ska vara gott om motor i dom. Kvicka ben, snabba och lyhörda.

gnuk.jpg

_1235924_papillon300.jpg

_38207275_blowingwind_300x180.jpg

aintree_winner_203_203x152.jpg

11.jpg

Och en egenskap som jag helst vill ha är hästar som säger ifrån när ryttaren gör fel.
over_top.jpg

_1266062_fitzgerald300.jpg

Jaja, drömma kan man ju alltid :angel:

Jag vill ha en häst som tar tag i hindret och som kan öppna upp ordentligt bak (som ett "gångjärn"). Som ren hoppehäst föredrar jag den stora maffiga typen med bra tryck i avstampet. Jag föredrar att rida den lite tuffare hästen inte överförsiktig.
Utseendemässigt är Cumano är en av mina favoriter :d

Nu är min tänkt att bli fälttävlanshäst och hon har lite för mkt fullblod i sig för att rent utseendemässigt se ut som min maffiga "drömhopphäst".
oxer1.jpg

oxer2.jpg

sida5.jpg

Men hon är tuff som få och går på allt i alla lägen :angel:
FEL.jpg

i terrängen är hon en dröm att rida :love:
_J9G0027.jpg

verkar som jag har lyckats ganska väl med att få tag i en häst som matchar min kravprofil :D

Hon ser fin ut.
Vad har du för stam på henne?

Liknande trådar

Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
4 165
Senast: lillamy73
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok I oktober 2007 så kom en liten ljusbrun kille med fyra vita tassar hem till mig, fyra månader gammal! :love: Imorgon fyller samma kille...
Svar
6
· Visningar
2 974
Senast: Takire
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Att komma till ridskolan och se att jag får sitta en lektion till på min fina vita springare Dell kändes nästan osannolikt! Vilken...
Svar
0
· Visningar
593
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Veckans första hopplektion blev en riktigt rolig timme på Juvelen. Jag uppskattar verkligen att jag har fått koncentrera mig på honom nu...
Svar
0
· Visningar
559
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka