vilken typ av hopphäst?

Sv: vilken typ av hopphäst?

Mitt fullblod är min typ av hopphäst.
Hon är:
HET,känslig, ärlig, positiv, smidig o nätt.

Tyvärr är hon bara 157 cm :( . Hade kunnat vara minst 160 cm.
Men hon är perfekt ändå - Vig som en katt :love:

Jag bryr mig inte hur den ser ut sålänge det är hög ridbarhet på den, den hoppar allt och inte river. ;)

Men måste jag välja en favorit typ så är det denna helt klart! Stora, lite tyngre hästar med en jäkla power.
Catalogue%20SPORTS-52107.jpg

jonellaligresti.jpg

JossLansink_WEG_06_bc_350.jpg

Inga Shutterflyar och Flippor för mig tack ;) . Men självklart så är en bra häst alltid en bra häst. Man väljer inte direkt bort en riktigt bra häst för att den inte är så snygg som man önskat.

Håller med dig.:)

Min idealhäst: ska ej vara för tung eller för ädel, men ganska långbent med mkt muskelmassa, gärna fin extriört sett.

Min ena hopp-ponny, det possetiva:) Självlastad, cool att ha med sig överallt, ha egen motor, älska att hoppa och hoppar allt, väldigt ärlig och uthållig....Det negativa (possetivt?) med henne är att hon måste ha en ryttare med så korrekt sits som möjligt som har en god kroppskontroll och en bra förmågan att inverka rytmiskt, mjukt och följsamt med känsla annars blir hon bara spänd och nervös, detta kan vara jobbigt imellanåt:D
Ska tränas mkt dressyr/lydnad detta året, behöver lära sig hoppar mer på styrka.

Min andre häst possetiv, lätt i handen, av naturen bär sig själv alltså otroliga gångarter, tycker om att hoppa och hoppa väldigt högt, stort och på mkt styrka även på små hinder:crazy: :D

Det negativa är att hon skulle kunna va lite mer framåt mot hinderna, känns liksom om jag vore före hästen ibland:D tro att det är pga lite osäkerhet:smirk: kommer att bli mkt bättre av mer dressyrträning.Skulle kunna vara ngt högre är bara 1.56 cm. Kan även börja bocka som en rodeohäst efter hindret ibland:( :D annars hur go som helst;)

Senast ändrad av en moderator:

Min ponny äroxå en riktig tjejhäst.
Fullblod/arab/welsh korsning säger väl allt ;)

Hon är lätt att rida på marken, väldigt pigg, riktigt suger tag i hindren :d
Hon är oxå bra mentalt, klar i huvet, bra självkänsla, modig, men känslig, inte särskilt tittig (man kan ju tro att hon är tittig med tanke på vilket blod som finns i henne:angel:, men hon är inte rädd för särskilt mke...)

Älskar verkligen hästar som är som sandro Boy, Flippan, Shutterfly i typen :D

Jag rider ju på hög nivå då, men det viktigaste för mig är att hästen är pålitlig och ställer upp.
Ingen "tjurhäst" som kan få för sig om att stanna, eller slänga av om det skulle bli ett litet misstag.
(Passar väääldigt bra in på min häst.. Eller inte.. :angel: :D )

Sen föredrar jag de lättare hästarna som är smidiga och mjuka att rida. Gärna lite hetsigare hästar med känslig mun eftersom de passar mig bäst.

Jag har hittat min drömhäst. Han är 154 cm fullblodskorsning, högställd och lätt i typen med en fantastisk galopp. Han hoppar med självförtroende och tar tag i hindrena på ett bra sätt. Precis lagom i temperamentet, lättsvängd och byter omedelbart till rätt galopp. Dessutom har han en mycket bra teknik. Underbar på hoppträningen igår! :love: Nu skall jag jobba vidare på galoppen så att han blir starkare och mer reglerbar.

Eftersom jag är ganska så vill jag ha en häst som jag inte känner migb liten och hjälplös på. Det finns hästar på 160 som jag känner mig alldeles för liten på och så finns det dem på 170 som känns lagom, alla är ju så olika tycker jag. Jag ser att hästen är inte för tung, gärna ganska så sportig i modellen. Lätt att rida på marken och hoppar allt. Gärna sto, då jag är sto-människa.... ^^
Kan vara lite het, men inte okontrolerbart... :smirk:

Jag vill ha en häst av det lättare slaget. Jag är ganska så lång, (178), så helst ska den inte vara alltför liten (trots att jag lite då och då tar mig an lillsyrrans ponny på 145 för lite tillridning)
Framåt ska den oxå vara (ha mkt egen motor) och ärlig/klok. (vill inte ha någon lömsk typ som i sista millisekunden beslutar sig för att stoppa/springa bredvid, men självklart vill jag att den stannar om det är på väg att gå åt h-vete);)
Välriden på marken är ett måste, (om inte annat så får jag se till att den blir det)
Har haft tur och fått tag i min drömhäst 4 gånger, tyvärr har 2 gått vidare till änglarna, en såldes som dressyrhäst pga att han blev för stark för mig efter att jag skadat axeln och den senaste sålde jag för ett år sedan när jag var gravid...:angel:

Senast ändrad:

jag vill ha en tjejhäst.men min pålle är helt tvärtemot. hon är väldigt tittig men hon tycker det är ganska kul att hoppa. man behöver sitta och driva rätt mycket på henne.

Jadu, har ju min lilla "hopponny" hon är arab/fullblod och väldigt nätt, blir aldrig tung. Suger verkligen tag i hindren och hoppar med god marginal :)

Jag gillar åxå tjejhästar med egen motori hoppningen. Man ska egentligen kunna "sikta in, blunda och släppa". Nackdelen är väl att det tar ett tag innan man lärt dom :angel:

Här är en bild på min favoritmodell. (bara 3,5 år på bilden)
Dessutom är hon, enligt hennes nuvarande matte, pigg, samarbetsvillig och lättlärd, och dessutom en jäkel på att lista ut hur saker och ting fungerar.
Har ridit/tävlat hennes mamma och mormor, och de var två helt underbara hopphästar. (hennes mormor var en liten gummiboll, :bump: 158 cm och hoppade utan problem kombinationer på 160)

Lisa2.jpg

pic_show_id6618049.html

pic_show_id6620091.html

Det är var min dröm häst. Tyvärr fick jag iinte äga henne så länge pga skador. Nu en av himlens finaste änglar!

Jag gillar hästar av lättare modell. Ofta med lite temprament, de får gärna vara ston. Ston är ofta mer fighter, om man kommer överens med dem. Annars vill jag ha hästar med lite motor. Men det viktigaste är att de är vettiga i skallen och att de hoppar bra och att de går att rida dem mellan hinderna! Storleken har ingen betydelse. Den hästen där upp var bara 160, min nuvarandre 175..
pic_show_id8667075.html

pic_show_id6617940.html

min häst är en ganska så typiskt tjej häst, mest för att hon är så ädel och bara 163 cm i mkh, men även (mindre) killar kan rida henne.

hon är relatift lätt att rida, bär sig själv, bjuder på det mesta men kan ha ett jäkla temperament osv för att bara vara 4 år.

jag tycker min hästs modell är en bra hoppmodell. -->> det var därför jag köpte henne. 9-9 i hoppning och 8 på kroppen/gångarter.

bild på stjärnan:

%7BEB213D74-1512-4BD7-8DA7-45480963E2F4%7D.jpg

%7BCB0C8456-24E7-4CAB-AEEF-402F82EF570B%7D.jpg

%7BB0F210B8-0791-404D-82B9-49CE19F305EA%7D.jpg

Senast ändrad av en moderator:

Min typ av häst
Modell: Långbent, ädel, kompakt.
Rörelse: Stor, luftig galopp som är lätt reglerad.
Energi: Ska vara power i hästen, dvs lite tryck och energi från rumpan, men hästen ska inte vara het.
Hoppning: Ha hopp huvud, dvs själva kunna till viss del taxera in på hinder, hjälpa ryttaren, samt ha koll på sina fossingar. Inte stanna på hinder om den inte ligger helt galet.

Hm, jag har faktiskt en sådan häst, och ev en till, det får framtiden utvisa (om hopp delen)

Min häst är igentligen raka motsattsen av de ja vill ha!:p En riktig Tjej häst!
Har en lätt dam på 163 ( har ponny täcken så hon är liten i kroppen) som inte är speciellt het eller drar mot hindren har inte så speciellt mycke tryck i dojjerna men klarar sig lätt över 130...
Jag vill ju ha en STOR Valack med mycke Power både mot och över hindren, men med hög ridbarhet...

Lite större "tyngre" med enorm kapacitet och tryck.

6128406.jpg

HIttade en ganska bra extriör bild på kusen! :p

Jag har en valack på 9 år som är relativt lat men kan hoppa högt. Han rusar inte mot hindren men han bromsar inte heller, om jag rider som jag ska. Han är stor så han ska kunna hoppa högt. Han är runt 170 i manken (..och lite till..) så han kliver över 110 . Charlie är inte direkt min drömtyp att rida men jag tror på hans kapacitet och målet i sommar är att debutera 1.20. Han är en lugn häst med nerv på så sätt att han kan vara lite onödigt fjantig (skraj för hindren osv) och han springer när han vill och latar sig när han vill, ungefär. Det gäller liksom att vara tuff mot honom från början så att han vet vem som bestämmer! Det krävs mycket ben på honom.

Egentligen skulle jag vilja ha lite mer egen motor men inget skenande lok. Charlie är nätt men ändå inte Flippan-typen, på så sätt är han perfekt. Skulle dock kunna vara lite kortare i kroppen då det blir väldigt mycket att rida ihop.

Detta var min mening! Bilder på Charlie finns på min användare.

Liknande trådar

Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
4 165
Senast: lillamy73
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok I oktober 2007 så kom en liten ljusbrun kille med fyra vita tassar hem till mig, fyra månader gammal! :love: Imorgon fyller samma kille...
Svar
6
· Visningar
2 974
Senast: Takire
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Att komma till ridskolan och se att jag får sitta en lektion till på min fina vita springare Dell kändes nästan osannolikt! Vilken...
Svar
0
· Visningar
593
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Veckans första hopplektion blev en riktigt rolig timme på Juvelen. Jag uppskattar verkligen att jag har fått koncentrera mig på honom nu...
Svar
0
· Visningar
559
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka