Vilken typ av hantverkare kontaktar man...

Stop ,broms! Sa du inte att brunnen var borrad? Då sitter det INTE ett cementlock på,utan ett rör sticker upp någonstans med (oftast) en svart "plast" hatt
...Och pumpen finns inte bredvid hydroforen (om det är en sådan), utan det brukar vara en pump, som finns nån'stans därnere på 60 meters djup...Däremot så finns det ofta en radda med andra manicker där.

På 60 meters djup går det inte att se om det finns vatten därnere. Om vattnet tagit slut, så brukar det rinna till efter ett antal timmar, åtminstone lite. Då kan man prova att slå på pumpen igen, för att kolla.

Och det finns massor med anledningar till att "det inte kommer vatten", varav trasig pump bara är en möjlig anledning...
/Skogaliten, som är lycklig över att bo bredvid en sjö, så att det alltid går att få vatten till djuren i varje fall...

...Och pumpen finns inte bredvid hydroforen (om det är en sådan), utan det brukar vara en pump, som finns nån'stans därnere på 60 meters djup...Däremot så finns det ofta en radda med andra manicker där.

På 60 meters djup går det inte att se om det finns vatten därnere. Om vattnet tagit slut, så brukar det rinna till efter ett antal timmar, åtminstone lite. Då kan man prova att slå på pumpen igen, för att kolla.

Och det finns massor med anledningar till att "det inte kommer vatten", varav trasig pump bara är en möjlig anledning...
/Skogaliten, som är lycklig över att bo bredvid en sjö, så att det alltid går att få vatten till djuren i varje fall...
Fast pumpen i borrbrunnen ska ju även kopplas till en hydro? någonting som står inne i huset (oftast)
Så ja felen kan vara flera.

Ja, hörni, det kanske är hydroforen jag pratar om? :o :o :o En stor grå "tunna" inne i pumphuset. Kopplad till till vattenrening och varmvattenberedare.

Hursom, om en timme ska rörmokaren komma, så då hoppas jag mysteriet löser sig.

Ah, jag tänkte ju att alla har det som vi, djupborra i grävd brunn. Såklart helt fel.

Då är det sannolikt en sådan här pump som sitter nere i borran

1440_1.jpg

Det du beskriver låter onekligen som hydroforen.
DSC_2426.JPG
Ja! Ungefär en sådan!

Undrar om rörmokaren blir galen nu när jag sagt fel... Han kanske har med sig fel grejer då :nailbiting:

Å andra sidan vet jag ju inte vad som är fel. Det KAN ju vara vattenpumpen... Hydroforen kanske bara är symptomet :o

Supertrevlig rörmokare! Det är inget fel på det som har med rörmokeriet att göra utan det är fel på elkabeln till vattenpumpen (den riktiga vattenpumpen den här gången:up:). Så nu väntar jag på elektrikern, som kommer "efter frukost".

Jag har nu tittat ner i brunnen och det finns massor av vatten - puh!

@Lovisaleonora Det är en djupborrad brunn, minst 100 m, sa röris. Han pratade om något rör där också.

Supertrevlig rörmokare! Det är inget fel på det som har med rörmokeriet att göra utan det är fel på elkabeln till vattenpumpen (den riktiga vattenpumpen den här gången:up:). Så nu väntar jag på elektrikern, som kommer "efter frukost".

Jag har nu tittat ner i brunnen och det finns massor av vatten - puh!

@Lovisaleonora Det är en djupborrad brunn, minst 100 m, sa röris. Han pratade om något rör där också.
Haha ja efter frukost hos hantverkare kan vara allt från halv 10 till tre i eftermiddag :D Hoppas dem får rätt på felet iaf. Var utan vatten i en vecka för fem år sen. Fyfan säger jag bara, aldrig igen. Skulle det hända igen flyttar jag hem till min mamma så länge. :wtf:

Haha ja efter frukost hos hantverkare kan vara allt från halv 10 till tre i eftermiddag :D Hoppas dem får rätt på felet iaf. Var utan vatten i en vecka för fem år sen. Fyfan säger jag bara, aldrig igen. Skulle det hända igen flyttar jag hem till min mamma så länge. :wtf:

Vi får se när han kommer. Vadslagning någon? ;)

Hade jag inte djuren här, så hade jag efter bara de här två dagarna flyttat in i släktingars lägenhet i närbelägen stad när de ändå bor i sommarstugan. Det är märkligt hur vattenberoende jag är. Vatten behövs till allt jag gör!

I väntan på elektrikern kan jag berätta vad rörmokaren sa om vattenpumpar. Nämligen att det tar flera dagar om man ska ta upp slangarna och/eller vattenpumpen (?), för det är så djupt. Fattade jag fel eller är det verkligen så?

@aprilmaj: 60 m vertikalt är verkligen inte djupt. Nu går det givetvis inte att jämföra prospekteringshål med brunnar men att ta upp borrsträngen på 60 m (det är 20 borrör) tar kanske 30-45 min om de vet vad de gör. Att det skulle ta dagar att få upp allt låter väldigt märkligt.

För mig är allt under 100 m grunt. De flesta som har brunnar i ett av områdena där jag jobbar har fått borra ner till 150-200 m, dvs något grundare än vårt prospekteringsdjup.

I väntan på elektrikern kan jag berätta vad rörmokaren sa om vattenpumpar. Nämligen att det tar flera dagar om man ska ta upp slangarna och/eller vattenpumpen (?), för det är så djupt. Fattade jag fel eller är det verkligen så?
Är man skitförbannad och har gett sig fan på att man ska "proven the Point" då tar det ca 2 tim att få upp en djupvatten pump som ligger på 102 m ,dom sista kanske 20m med hjälp av bilen.:o:devil: Om man är tjej och ej fackman.

Liknande trådar

Hemmet Efter minst sju år av handdiskande vill jag inte mer. Jag älskar matlagning och som det är nu får jag diska minst 2 - 3 gånger om dagen...
2
Svar
39
· Visningar
1 127
Senast: Otherside
·
Kultur Vilken är den bästa filmen ni någonsin sett? Behöver inte vara kvalitetsmässigt bra utan kan vara bra av anledningar ni själv väljer...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
4 486
Kropp & Själ Jag har ringt psykakuten två gånger idag, men båda gångerna har jag lagt på luren innan jag kommit fram. Jag tycker inte att mitt...
Svar
6
· Visningar
851
Senast: ginnies
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 680

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka