Vilken typ av hantverkare kontaktar man...

aprilmaj

Trådstartare
... när vattenpumpen har lagt av? Elektriker? Rörmokare? Eller vad?

Varför händer sådant här alltid på helger? :banghead:

Ja det är nog bra.
Vad är det som inte funkar? Sugen den inte eller är den tyst?

För egen del håller jag mig med billiga Jetpumpar och då har man råd att ha en extra i lagret
Den har stannat. Först trodde jag att en propp gått för trycket var nästan nere på noll, men jag har kollat och elen verkar okej.

Det här är ett jätteschabrak till pump. Har vattenrening kopplad till också, så det kanske är bäst att stänga av elen till alltihop inklusive varmvattenberedaren.

Verkar lögn i h-ete att få tag på en jourrörmokare här ute i obygden... Kan den vara tills imorgon? Jag kan hämta vatten och duscha hos bekanta tills dess.

Det är inte så att brunnen sinat?
Hoppas verkligen inte det. Den är borrad och 60 m djup om jag minns rätt. Men med tanke på den snöfattiga vintern och regnfattiga våren så vet man väl aldrig.

Usch, vad det är besvärligt att vara utan vatten!

...och nu vill vi ha rapport
Vad var det för fel??
Som om jag det visste - de har inte varit här än :mad:

Inte konstigt att jag inte fick tag på en jourröris, jag får ju inte hit en ens en vanlig arbetsdag :rage: Jag är riktigt arg! Det är tungt och jobbigt att släpa vattendunkar land och rike runt, det är äckligt att inte kunna duscha hemma, det är sunkigt att ha disk liggande i diskhon, det är obra att vara utan vatten! :arghh:

Men de kommer imorgon bitti i alla fall, sa de... Tro't när jag ser't.

Mvh
/Gramse upphöjt till tusen

Förresten: Ska jag kontakta försäkringsbolaget om det här?

Hur känsliga för att gå torr är pumpar man har till hushållsvatten? Jag har noll erfarenhet av dem eftersom jag har kommunalt vatten. Jag vet däremot att vissa borrhålspumpar skär snabbt om vattnet tar slut.

möjligen om den är ny och väldigt dyr? Tror inte det annars. Det är ju inget skadat. En pump är normalt förbrukningsvara med viss livslängd.
Tack! Ingen aning om hur gammal den är, men den ser inte särskilt ny ut. Eller dyr. Men stor. Det skulle vara skönt att få lite ordning därinne i pumphuset, för det är ett gytter av slangar och rör hit och dit, vred här och där och jag vet inte vad hälften av dem har för funktion.

Hur känsliga för att gå torr är pumpar man har till hushållsvatten? Jag har noll erfarenhet av dem eftersom jag har kommunalt vatten. Jag vet däremot att vissa borrhålspumpar skär snabbt om vattnet tar slut.
Frågar du mig? Jag har ingen aning. Jag stängde av elen ganska snabbt, tror jag. Men det har säkert hänt något jätteallvarligt som kostar multum att åtgärda... :cautious:

Frågar du mig? Jag har ingen aning. Jag stängde av elen ganska snabbt, tror jag. Men det har säkert hänt något jätteallvarligt som kostar multum att åtgärda... :cautious:

Enligt särbon kan det vara blåsan som pajat och då är det oftast billigare att köpa en ny pump. En liten hydrofon är en fungerande relativt billig ersättare från typ Jula/Biltema (jag har ingen aning om vad han snackar om, har honom i örat :D).

Har du kollat om det finns vatten i brunnen?

Enligt särbon kan det vara blåsan som pajat och då är det oftast billigare att köpa en ny pump. En liten hydrofon är en fungerande relativt billig ersättare från typ Jula/Biltema (jag har ingen aning om vad han snackar om, har honom i örat :D).

Har du kollat om det finns vatten i brunnen?
Tack! Nu kan jag låta som om jag kan något om vattenpumpar när röris kommer imorgon :up: :D

Men i verkligheten är det såhär illa :angel:: Hur tittar jag om det finns vatten i brunnen? Det är ett tungt cementlock på och det kan jag inte rubba.

Kan du inte rubba kan du inte titta. Jag hade bänt upp med ett koben, det är inte så svårt att flytta en bit. Krånglet för min del är att brunnen ligger under terrassen, tuff arbetsmiljö.

Jag hade skickat ner en liten sten eller så, när jag fått en springa. Och lyssnat efter ljudet.

Kan du inte rubba kan du inte titta. Jag hade bänt upp med ett koben, det är inte så svårt att flytta en bit. Krånglet för min del är att brunnen ligger under terrassen, tuff arbetsmiljö.

Jag hade skickat ner en liten sten eller så, när jag fått en springa. Och lyssnat efter ljudet.
Tack! Men nu är det så sent, jag väntar nog till imorgon så kan rörmokaren hjälpa till.

Liknande trådar

Hemmet Efter minst sju år av handdiskande vill jag inte mer. Jag älskar matlagning och som det är nu får jag diska minst 2 - 3 gånger om dagen...
2
Svar
39
· Visningar
1 127
Senast: Otherside
·
Kultur Vilken är den bästa filmen ni någonsin sett? Behöver inte vara kvalitetsmässigt bra utan kan vara bra av anledningar ni själv väljer...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
4 486
Kropp & Själ Jag har ringt psykakuten två gånger idag, men båda gångerna har jag lagt på luren innan jag kommit fram. Jag tycker inte att mitt...
Svar
6
· Visningar
851
Senast: ginnies
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 680

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka