Vilken typ av elstängsel är minst skaderisk?

annas_makeup

Trådstartare
Min häst sparkade och bråkade med en annan häst genom elrepen i hagen idag och det slutade med ca 1 cm djupt hål in vid framsidan av hasen och är sydd. Jag har idag tt upp en gång emellan hagarna nu men detta var elrep det också och det har jag tidigare dålig erfarenhet av eftersom repet ej går av. Nu undrar jag över dessa tunna eltrådar som finns, är dom bättre och går dom av? Jag minns att det fanns orangefärgade eltrådar på 80-talet som faktiskt gick av och de var tunna. Jag står i ett kollektivstall och har använt mig av deras elrep även vid uppsättningen av gången mellan hagarna. Jag är rädd att det kan sparkas och fastnas ändå så därför vill jag gärna ha tips. Hur som haver så är det elstängsel som gäller på detta ställe. Tack på förhand.

Sv: Vilken typ av elstängsel är minst skaderisk?

Elrep går av om man har säkerhetshylsor på dom.

Inget elstaket är egentligen säkert. Alla har sina risker. Tex kallas ju blanktråden för senskärare pga att den skär som smör i senorna om det vill sig illa till. Men å andra sidan finns det dom som aldrig råkat ut för något sådant...Elband finns det hästar som strypt sig i, likaså elrep osv osv...

Trästaket kanske är det mest säkra om man ska hårddra något. Den oranga tråden är nog Polytråden du tänker på. Den går av lätt, men leder ström katastrofalt...Ingen vidare bra tråd. Sen syns den ganska dåligt med. Den finns att köpa lite här och där. Fast den tråden kan den med fastna runt ett ben och säkert orsaka div skador.

Summan av det hela..införskaffa säkerhetshylsor du sätter upp med jämna mellanrum så repet KAN gå av.

Senast ändrad:

Jag har också ett flertal dåliga erfarenheter av elrep, trots säkerhetshylsor. Repen har inte gått av utan förstört hästarnas ben.

De smala eltrådarna håller inte måttet att använda till permaneta hagar, tycker jag. De är för klena och har kort livslängd. Dessutom verkar inte alla hästar ha sårskilt mycket respekt för dem. Det blir ofta löshästar.

Jag har provat det s.k. franska elbandet och tycker att de är bäst ur säkerhetssynpunkt. Jag har haft fyra hästar som klättrat i eller sparkat sig fast i dem och jag har tänkt när jag sett händelserna att "det här går åt skogen". Men inte en enda skada. Staketen har blivit nerrivna och isolatorerna har rykt, men hästarna har varit hela. Försäljaren försklara det med att banden inte rullar ihop sig. Kan vara så. Dessutom väldigt hållbara, det har gått att återanvända dem.

Nu har jag inte haft råd att köpa dem, tyvärr. Jag har istället en billig kopia som säljs av Nordpost. Det är 40 mm bruna elband. Jag kan inte utvärdera dem ännu.

(Nej, jag är inte försäljare. ;))

jag har vanliga platta elband+plaststolp och en häst som snurrar in sig i tråden väldigt ofta. han har aldrig fått några sår trots att han stått med bandet riktigt tight runt kotan och försökt komma loss.

Vi har haft de tunna eltrådarna, just för att jag vill att de ska gå av om hästen trasslar in sig. Har hållt förvånansvärt länge, tror de suttit uppe i 10 år nu, och det enda vi behövt göra med dem är att laga när rådjuren rivit ner.
Elrep skulle jag aldrig våga använda, inte ens med säkerhetshylsor... Blir väldigt otäcka sår om olyckan skulle vara framme.
Elband finns massor av olika kvaliteer o fabrikat, det franska elbandet är enligt mig bäst av dessa, men dyrt. Skulle jag ha elband så skulle jag satsa på ett brett band, inte bara för att det är snyggast...

Jag går oxå i dessa tankar. En av mina hästar fastnade i elrep i sommras. Såg inte trevligt ut alls... Skar upp enda in till benet, senorna helt av. Min lösning är att sätta "skarvar" (sådana man skarvar elrepet med) o endast dra åt lite löst. Då släpper tråden vid tryck.

När vi satte upp staket föär 10 år sedan så ringde jag till 3 olika försäkringbolag för att höra vad deras erfarenhet var av olika alternativ av staket.
Alla svarade samma sak...järntråden är klart säkraste alternativet.
Allt med nylon förkastade dem, av den anledningen att det inte går av.
Har själv dålig erfarenhet av elrep både tunna o tjocka.
Min väns ponny skar av alla senor i benet när han rullade fast sig...o strömmen bara pumpade på. Hu så hemskt.
Grannens hbl sto dog för 2 somrar sedan då hon gjort samma sak o dog av blodförlust. Observera att hon hade säkerhetshylsor.
En häst hoppade över ett fransk elband o skar upp halva magen o bakbenen på det...såg inte snyggt ut.

Järntråden går av vid kraftigt tryck eller yck. Kan dessutom inte vira in sig i den.
Vi har aldrig under de dryga 10 åren haft en staket skada.
Dessutom är det 30 års granti på tråden, leder stömmen lika bra år efter år o är det billigaste alternativet.
Jag är nöjd.

hästarna vänjer sig vi brukade knuta fast vita tygbitar med jämna mellanrum i början för att den skulle synas.
Nu använder vi dom vita reptrådarna men ska byta till de gamla vanliga ståltrådarna igen då fölis är helt hopplös klättrar igenom allt och trycker sig mot det, de leder strömmen dåligt och vill inte veta vad som hänbder den dag han fastnar i dom.

Grönt eller brunt band.

viktigast är att man surrar repet runt åtminstone varannan isolator- annars går det inte av- med eller utan hylsor.
Det blir som en resårsnodd- måste först spännas ut mellan de punkter där repet sitter fast o sen möjligtvis går det av.

att använda rätt isolator o att spänna det väl- är viktigast.

Nej, det är en nackdel med dom. En annan är att järntråden fungerar som ostskärare, vilket en granne erfarit. Och hästar kan visst sno in sig i det. En kompis blev av med sitt avelssto i just en sådan olycka.

Att rep inte går av utan hylsor stämmer heller inte, vilket vi haft exempel på. Det kan dom visst göra.

Det finns, som redan skrivits här, inga säkra stängsel. Alla har sina fördelar och nackdelar. Mycket beror på hur man använder dom och hur man gör med hästarna.

LIA

Håller med dig- för första ggn:D

Man måste ha ett aggregat som ger bra ström o ett stängsel som inte innehåller 75 knutar- dålig strömledning.

hela konceptet med ELstängsel grundar sig på att det ska vara så stark ström- att det blir en stor mental barriär för hästen.

Alla djur går att stänga in med ström. Det gäller bara att se till att det är tillräckligt avskräckande att ens nudda vid det.

Jag kör med 12 eller 20 mm elband med skarvar. Det har en brottstyrka på 75 eller 85 kg, dvs de går av om hästen fastnar (mina band har gått av) eller så glider de upp i närmaste skarv.

problemet med det är om hästen av olyckshändelse fastnar i stängslet, tex om den rullar fast eller blir jagad av en annan häst. då dör den inom en kvart om man har stark ström!!

jag har bara på strömmen periodvis, om jag ser att hästarna börjar hänga på tråden. och jag har dålig ström.... räcker egt med att sätta på aggregatet så det knäpper, hästarna hör och tror det är el på.

*KL*

Diskuterade ju just den frågan med veterinär (med anledning av en brännskapa av elrep). Och om det ska vara elstängsel så just hon (distriktsveterinär i 30 år) föredrog de där tunna metalleltrådarna. Det hade just hon aldrig sett svåra skador av. Rep var det hon tyckte sämst om.

Men det är ju så att om man frågar runt så ser man att det finns folk som haft skador av ALLA stängseltyper.

Det finns för elrep säkerhetsgrejer, som skär av repet i händelse av olycka, så att det brister om en häst fastnar, det minskar men eliminerar inte skaderisken.

JAG har elrep, och drömmer om att ha sådana vita plaststaket med invävda ledare så man kan koppla ström på. Jag kommer aldrig någonsin mer ha band, och de tunna orangea trådarna leder för dåligt på långa, permanenta stängsel. Den tunna, blanka järntråden går av för lätt tyvärr, dessutom går älgarna glatt rakt igenom den vintertid.

Föredrar järntråden, den leder strömmen säkrast. Sätter en rad med vit tunnt band så det ska synas.
Gillar inte rep som även tyngs ner av snön på vintern.

Vi har våra fölungar går på järntråd o kan dem se den så kan nog de andra också göra det.
Första dygnen går de på ridbanan(trästaket) o när de följer mamma så går de ut i de vanliga hagarna... har ibland haft slitsat så de ser...men det tycks inte göra någon skillnad.
Ett bra sto visar sin fölunge hagen o vart staketet är....Det har iaf våra gjort. De gånger hästar vill ta sig ut så gör de det, oavsett strömstyrka, eller staket material. Det som är viktigt vid ett sådant tillfälle är att de kan ta sig igenom utan för stor skaderisk.

JAG har elrep, och drömmer om att ha sådana vita plaststaket med invävda ledare så man kan koppla ström på.

Menar du a-staket? Ridskolan håller just nu på att bygga a-staket och det kommer bli spännande att se hur dom håller och ser ut om några år.

Menar du a-staket? Ridskolan håller just nu på att bygga a-staket och det kommer bli spännande att se hur dom håller och ser ut om några år.

Vet faktiskt inte vad de heter, bara sett annons om dem (i ridsport tror jag) men inte lagt namnet på minnet. Men runda plastslanor, och så plaststolpar. Men sen är det små eltrådar 'i' plasten, som virat runt slanorna, så man kan koppla på el.

Tyvärr är det ju en aniiiing över budget med sådana staket ;)

Kolla in staketen på Täby. Så ser plaststaketen ut efter några år. Ingen vacker syn...

Liknande trådar

A
Hästmänniskan Behöver bara skriva av mej någonstans. Det var totalt oväntat. Hon har gått på bete med sin bästis, dom har gått tillsammans nästa hela...
Svar
13
· Visningar
2 578
Senast: palle
·
Hästvård Kele strikes again :crazy: Alla hästarna sov ute inatt eftersom bara Vision ville in, och när han insåg han skulle bli ensam inne...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
9 924
Senast: Kassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar