Vilken systemkamera?!

Sv: Vilken systemkamera?!

Alla zoomar är någon slags kompromiss. Det som gör ett objektiv stort och tungt är bländartal (Hur mycket ljus det släpper in), zoom, hur lång brännvidden är. Det är dessutom en kostnadsfråga.
Vad du ska ha för objektiv beror helt på vad du ska fota, och vad du prioriterar.
Jag har tex ett fast 50 1,8. Alltså inte ett zoomobjektiv. Det är ljusstarkt, och sitter ofta på. Jag har ett annat fast objektiv, ett fast makroobjektiv 105mm 2,8 VR.
Jag har en vidvinkelzoom 12-24mm 4.
50 objektivet använder jag både inne och ute, och ofta räcker inomhusbelysningen till, så att jag inte behöver blixt. Vidvinkelzoomen använder jag ute, för landskapsfotografering.
105 är för makro, porträtt och när jag fotar uppställda hästar.
När jag ska fota hästar som springer (och alltså är nära ibland, långt ifrån ibland) lånar jag makens 70-200mm VR. Vid de tillfällena är en zoom mycket bra att ha.
Jag lånar ibland makens fasta 30mm 1,4. Om jag var tvungen att välja mellan mitt 50, och hans 30, skulle jag ta hans, för det är så jättebra inomhus.

Ett fast objektiv är i allmänhet skarpare och billigare än motsvarande zoom.
Ju större zoomomfång (Ju fler mm mellan största och minsta brännvidd) desto större kompromiss. Å andra sidan har du fördelen att inte behöva byta objektiv, och du behöver inte betala för lika många heller.
Framförallt tror jag att de sk zuperzoomarna används som reseobjektiv.

Jag skulle råda dig till att köpa en hyfsat ljusstark normalzoom av en tredjepartstillverkare, tex Tamron, Tokina, Sigma. Använd den, så märker du så småningom vad du behöver mer. Om du kanske vill ha mer tele (längre brännvidd) osv.

Jag vill inte ha något objektiv som är ljussvagare än 2,8. Trots det har jag då en vidvinkelzoom med bländartal (f) 4. Som sagt, en kostnadsfråga. Ljus är dyrt...
Inomhus har jag upptäckt att jag helst inte vill ha högre bländartal än 1,4, eller åtmindstone 1,8. Men då vill jag helst fota utan blixt också. Har du en bra blixt, och gillar att använda den, behövs ju inte lika ljusstarka objektiv.

En annan sak att tänka på: Alltför stora och tunga objektiv gör sig inte riktigt på en mindre och lättare kamera. På en större kamera är det tvärtom. Jag gillar tunga och gedigna objektiv, och de passar på min D300. Makens 70-200 VR vill jag helst ha stativ till dock. Det blir lite tungt annars.
Till den D40 jag hade innan hade jag det 55-70 som nämns innan. Eftersom det är ett lljussvagt objektiv, väger det inte alls speciellt mycket, och passade bra på D40n. Dessutom ett bra objektiv, om man fotar uteslutande i god belysning.
 
Sv: Vilken systemkamera?!

Kanske du också vet hur stor skillnaden är på objektiv med och utan VR?
Skulle du använda stativ lika ofta med VR objektiv?
 
Sv: Vilken systemkamera?!

själv är jag ute i köpsvängen efter antingen ett canon 24-70 f 2.8 L eller sigmas nya 24-70 EX DG HSM F2.8. dock är det dyra objektiv (iaf sett från mitt perspektiv, det rör sig om 10000kr.) men ack de är så värda det.

Karindk60: sett ur bildkvalitetsperspektiv, skulle jag starkt avråda från allt vad 18-200 eller mer heter.
http://www.photozone.de/canon-eos/2...ld-aspherical-if-xr-macro-test-report--review

generellt sett så är linserna lågupplösta, lider av mycket kromatisk abbrevation (eller hur man nu översätter det) samt förvrängning av bilden på nästan alla brännvidder.
dock är det ju en kompromiss, ett objektiv eller flera.
snygga bilder kan man ta oavsett objektiv, det beror på fotografen, men hur mycket man sen kan förstora eller beskära beror på objektivet till stösta del.
 
Sv: Vilken systemkamera?!

Med eller utan VR beror på hur skakig du är själv, hur mycket tele objektivet har, och och du fotar rörliga eller stillastående motiv. På rörliga motiv gör inte VR varken till eller från. Ju mer tele, ju större risk för skakoskärpa.
Sigmas objektiv med VR är ofta ställbara i två lägen, det tycker jag är trevligt.
 
Sv: Vilken systemkamera?!

Ja, som sagt, ljus kostar...
Å andra sidan, när man har fotat med något lite bättre objektiv, vill man inte använda de sämre längre.
Jag var supernöjd med D40 och kitobjektiv först. Jämfört med kompakten jag hade innan var det ju rena proffsutrustningen.


*kl*
Så på sätt och vis tycker jag väl att man kan köpa ett kitobjektiv som första objektiv. Å andra sidan, tror jag att de allra flesta vill ha någon bättre efter ett tag, och då får man noll och ingenting för det där kitobjektivet. Därför tror jag mer på att köpa en lite ljusstarkare normalzoom, av tredjeparts tillverkare för att det inte ska bli alltför hiskeligt dyrt.
 
Sv: Vilken systemkamera?!

själv är jag ute i köpsvängen efter antingen ett canon 24-70 f 2.8 L eller sigmas nya 24-70 EX DG HSM F2.8. dock är det dyra objektiv (iaf sett från mitt perspektiv, det rör sig om 10000kr.) men ack de är så värda det.

Karindk60: sett ur bildkvalitetsperspektiv, skulle jag starkt avråda från allt vad 18-200 eller mer heter.
http://www.photozone.de/canon-eos/2...ld-aspherical-if-xr-macro-test-report--review

generellt sett så är linserna lågupplösta, lider av mycket kromatisk abbrevation (eller hur man nu översätter det) samt förvrängning av bilden på nästan alla brännvidder.
dock är det ju en kompromiss, ett objektiv eller flera.
snygga bilder kan man ta oavsett objektiv, det beror på fotografen, men hur mycket man sen kan förstora eller beskära beror på objektivet till stösta del.

Canons 24-70 2.8L är inte så skarpt som vissa tror, t.ex. Tamron 28-75 2.8 är känt för att matcha skärpa, kontrast och färger på Canons glugg. Dock är det sämre byggt, men kostar å andra sidan väldigt lite.
 
Sv: Vilken systemkamera?!

dock har det långsam autofokus, vilket jag upplever som drygt när man har taskigt ljus. har testat ett sådant, tyckte om brännvidden men skulle gärna ta lite mera vidvinkel, just därför jag vill ha ett 24-70... dock så väntar jag på sigmas monster innan jag bestämmer mig för vilket jag tar. alltså. 82mm filtergänga :)
 

Liknande trådar

IT & mobiler Hej! Finns det några fotonördar här? :) Jag är på jakt efter en systemkamera och har rätt dålig koll. Vill ta bättre bilder till min...
2 3
Svar
50
· Visningar
2 132
Senast: tex
·
IT & mobiler Har börjat bli sugen på att skaffa en systemkamera igen efter att ha varit utan i ca 5 år, hade tidigare en canon eos 1000d med ett...
Svar
0
· Visningar
406
IT & mobiler Har funderat ett tag på att köpa en riktig kamera men det har inte blivit av pga många anledningar, bl.a. då vissa anger att...
Svar
8
· Visningar
1 118
Senast: Lii
·
IT & mobiler Jag ska köpa mig ny kamerahus och nytt teleobjektiv till mig själv i födelsedagspresent. Hur skulle ni tänka: Befintligt kamerahus: typ...
2
Svar
25
· Visningar
2 082
Senast: Rialavargen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp