Vilken systemkamera?!

Sv: Vilken systemkamera?!

För att få ljusare blider kan du höja ISoO, ha längre slutartider eller lägre bländartal. Objektivet avgör hur låga bländartal du kan ha.
När du tar kort på mörk häst i snö, kör med spotmätning. (Ljusmätningen.)
 
Sv: Vilken systemkamera?!

brorsan ska hjälpa mig fota uppställninsbilder på pållen idag, tips på vilka inställningar vi ska ha?
hästen är mörkfux och vi har en del snö/frost på backen.
 
Sv: Vilken systemkamera?!

Prova med några olika, se vilket som blir bäst och kör på det, brukar vara enklast och effektivast. Är ju fördelen med digitalt, man kan testa och se och sen välja =)
 
Sv: Vilken systemkamera?!

Gå helt nära hästen och inställ exponeringen Gå sen tillbaka och fota. Då får du korrekt ljus på hästen.
 
Sv: Vilken systemkamera?!

kan strax ladda upp lite bilder från idag.
min bror (som tagit bilderna) vill att dem ska vara perfekta, så han ändrar en massa men vet väl tillslut inte vad han gör.. :p
 
Sv: Vilken systemkamera?!

jo de e klart, men alltså, inställningarna =P
han ändrar inställningarna så han vet inte vad han håller på med tillslut :D

här kommer några bilder från idag.
1.
25394600.jpg

bländartal: F/3,5
exponeringstid: 1/160sek
ISO-hastighet: ISO-400
exponeringsbias: -1 steg

2.
25394546.jpg

bländartal: F/7,1
exponeringstid: 1/125sek
ISO-hastighet: ISO-400
exponeringsbias: -1 steg

3.
25394490.jpg

bländartal: F/7,1
exponeringstid: 1/100sek
ISO-hastighet: ISO-200
exponeringsbias: -1 steg

det var inte alls så mörkt ute då..så jag hade velat ha dem ljusare.
här är inställningarna han hade:
(tror han hade på S läget när han fotade)
sen enligt mig är dem inte helt jätteskarpa på vissa delar i bilden, men så kanske det blir när man laddar upp dem?
för dem är inte så i original på datorn.
vad skulle han ändrat?
om man nu kan säga det bara sådär =P
 
Senast ändrad:
Sv: Vilken systemkamera?!

Jag velar också just nu mellan Nikon D60 och D80.
Har kikat runt i butikerna idag, men ingen hade inne en
D80 så jag kunde inte jämföra den i storlek med D60:n=(

Undrar nu om man måste köpa till en "överföringsgrej" när man för över bilder till datorn. Minns inte vad de kallas.
Måste man ha en sådan till alla kameror?
 
Sv: Vilken systemkamera?!

använd stativ, säger jag :) så slipper han försöka använda den lilla inbyggda blixten för att ljusa upp motivet. :)
 
Sv: Vilken systemkamera?!

Om Nikon d80 har inbyggd AF-motor (visst har jag rätt?)
behöver man då ett objektiv som heter AF...?
 
Sv: Vilken systemkamera?!

AF betyder att objektivet har autofokus, men inte autofokusmotor (Om det är ett Nikon objektiv.) Nikon objektiv med autofokusmotor heter AF-S.
Till D80 kan du ha vilket som. Till D60 måste du ha AF-S om du inte vill fokusrea manuellt.
För att ha fungerande autofokus måste antingen huset eller objektivet ha autofokusmotor. Objektivet måste ha autofokus, men inte motor om det finns i huset. Du kan ha motor i båda.
Om du har ett hus med autofokusmotor (D80) är det snabbare autofokus med AF-S, än med AF.
 
Sv: Vilken systemkamera?!

Vet inte om ett stativ gör så mycket till eller från, på ett rörligt motiv, med så kort brännvidd?
 
Sv: Vilken systemkamera?!

Fråga till Emuliiaa:
När man köper på internet, hur funkar det om man vill teckna en försäkring på kameran?
 
Sv: Vilken systemkamera?!

det var inte alls så mörkt ute då..så jag hade velat ha dem ljusare.
här är inställningarna han hade:
(tror han hade på S läget när han fotade)
sen enligt mig är dem inte helt jätteskarpa på vissa delar i bilden, men så kanske det blir när man laddar upp dem?
för dem är inte så i original på datorn.
vad skulle han ändrat?
om man nu kan säga det bara sådär =P

Jag tror att antingen var det för mörkt för ditt objektiv (Jag vet ju såklart inte HUR ljust det var...) Du kan prova att höja ISO lite till.
Eller är det matrixmätningen som är fel inställd. Om kameran mäter hela bildens ljus, och försöker täcka in alla nyanser av det vita, blir det mörka bara svart. Du får ställa in på spotmätning, så att ljuset mäts på den mörka hästen.
Kolla dessutom vad du har för vitbalansinställning. Snön är väldigt blå. Ändra i vitbalansen tills snön ser vit ut.
 
Sv: Vilken systemkamera?!

nu när du säger det, så skulle jag också tro att det är vitbalansen och ISOn.
senare när jag fotade några hästar i stallet höjde jag den till 800 och jag märkte en rätt stor skillnad, ska kolla upp det imorrn =)
nu fattas det bara lite SOOL!

(kollade på vädret såhär i efterhand och kan ju säga att det ska vara lika grått och trist imorrn igen..dock spricker det upp på torsdag, så då blir det sol och även på fredag :banana:)
 
Senast ändrad:
Sv: Vilken systemkamera?!

Om man köper från Cyberphoto kan man kryssa i att man vill ha försäkringserbjudande sen får man separat försäkring hem i lådan efter köp från Solid försäkringar.... vet dock inte hur bra den försäkringen är, den är ganska dyr. Jag använder hemförsäkringen, drulledelen om något *peppar peppar* ska gå sönder. Skulle kosta flera tusen att försäkra min utrustning typ 500 per objektiv och ca tusen för kameran tror jag.... dvs de pengarna kan jag ha till självrisk om ngt händer istället :)
 
Sv: Vilken systemkamera?!

*KL*

Hjälp?

Jag har skaffat mig min D80 nu, men när jag har fört över bilderna enligt instruktionerna och ska koppla bort kameran från datorn så finns det ingen ikon för kameran att slänga i papperskorgen/mata ut.

Hur kopplar jag bort kameran utan att trassla till det för mig? Jag är macanvändare.

Trassel, trassel... ;)
 
Sv: Vilken systemkamera?!

Tack Filliduttan och Via för svaren!

Har blivit ganska förvirrad när det gäller obejktiv. Vet inte om jag som nybörjare (men som vill utvecklas) ska köpa ett paket med ett "vanligt" Nikonobjkeitv på 18-55, eller köpa grejerna var för sig.
Blev väldigt förvirrad igår då jag såg någonstans att det inte bara finns 18-55, utan även
18-70
18-135
18-200

När har man dem?! Är det bättre att ha ett 18-200 som "täcker" mer? Eller är det bättre med ett på 18-55 och ett på 55-200? Är det samma sak?
 

Liknande trådar

IT & mobiler Hej! Finns det några fotonördar här? :) Jag är på jakt efter en systemkamera och har rätt dålig koll. Vill ta bättre bilder till min...
2 3
Svar
50
· Visningar
2 132
Senast: tex
·
IT & mobiler Har börjat bli sugen på att skaffa en systemkamera igen efter att ha varit utan i ca 5 år, hade tidigare en canon eos 1000d med ett...
Svar
0
· Visningar
406
IT & mobiler Har funderat ett tag på att köpa en riktig kamera men det har inte blivit av pga många anledningar, bl.a. då vissa anger att...
Svar
8
· Visningar
1 118
Senast: Lii
·
IT & mobiler Jag ska köpa mig ny kamerahus och nytt teleobjektiv till mig själv i födelsedagspresent. Hur skulle ni tänka: Befintligt kamerahus: typ...
2
Svar
25
· Visningar
2 082
Senast: Rialavargen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp