Vilken systemkamera?!

Sv: Vilken systemkamera?!

okej,
jag har hittat en hemsida där man får Nikon D60 hus + AF-S VR DX 18-55/3,5-5,6G, kameraväska, 4gb minneskort för 5390:-
men vad menas egentligen med alla siffror och saker på objektivet?
är det två olika objektiv? :crazy:
 
Sv: Vilken systemkamera?!

okej,
jag har hittat en hemsida där man får Nikon D60 hus + AF-S VR DX 18-55/3,5-5,6G, kameraväska, 4gb minneskort för 5390:-
men vad menas egentligen med alla siffror och saker på objektivet?
är det två olika objektiv? :crazy:
Det är ett zoomobjektiv. Den kortaste brännvidden på det objektivet är 18mm, den längsta är 55mm. På 18mm är lägsta möjliga bländarvärdet (hur mycket ljus objektivet klarar att släppa in) 3,5f. Vid 55mm är lägsta möjliga bländarvärde 5,6f.
Detta är alltså ett ljussvagt objektiv, vilket alla billiga kitobjektiv är. Det innebär att det släpper in tillräckligt med ljus om belysningen är god. Annars krävs blixt. Skärpan är dock helt ok. Ju lägre bländarvärde (alltså ju lägre siffra) desto mer ljus kan objektivet släppa in.
Ljus kostar pengar, är en av de sakerna jag har lärt mig om fotografering...
 
Sv: Vilken systemkamera?!

lära känna kameran gjorde jag hemma kvällen när jag köpte den. hivade ner en stor tavla, svepte in den i ett lakan, och tog den vita lådan ur guitar-hero förpackningen och vips hade jag ett studiobord, mys mys . :) justera skärpedjup, belysning, vitbalans etc, det var riktigt nyttigt :)
 
Sv: Vilken systemkamera?!

nu har jag köpt en Nikon d60 :banana:
fick kamera, kameraväska, objektiv, blixt (ingick i paketet, egentligen kostar den 1179), 2gb minneskort för 6000:- :D

blixten är man tvungen att beställa från Nikons hemsida då affären inte står för den, det gör Nikon då.
saken är den att jag fattar inte hur man beställer den =P
det skulle bara vara att gå in på hemsidan, skriva in serienumret som står på förpackningen och sedan skulle den vara hemma inom 2 veckor..
det var inte fullt så enkelt, jag fattar fortfarande inte..
www.nikon.se
 
Sv: Vilken systemkamera?!

Jag är också väldigt inne på att köpa en D60. Tycker inte att D80 är värd sina ganska mycket extra pengar, lägger hellre dem på ett lite bättre objektiv.

Men objektiven är jag lite osäker på. Klarar man sig med BARA ett zoomobjektiv? Kan någon tipsa om ett prisvärt sådant? Vill gärna ha ett som klarar ner till F2.8.
 
Sv: Vilken systemkamera?!

Om du går in på Nikonsidan och sedan på supportcenter så kan du registrera din kamera genom att fylla i serienumret. Det kanske är det som de avser?
 
Sv: Vilken systemkamera?!

Nu är jag fundersam över vad jag ska välja egentligen. Jag har bestämt mig för en Nikon D80 och jag hade bestämt mig för den och kitobjektivet AF-S 18-55 VR (för att ha något att börja med). Detta skulle gå på 6000 kr. Men när jag satt och funderade över om jag inte skulle köpa bara huset och köpa ett annat objektiv separat så stötte jag på följande erbjudande: D80 med ett AF-S DX 18-135/3,5-5,6G IF ED + väska, 4GB minneskort + UV-filter för 8000 kr.

Det senare är väl ett bättre objektiv än det förstnämnda? Är 8000 kr ett bra pris för det senare kitet? Och mer viktigt, är det ett hyfsat bra objektiv?
:)
 
Sv: Vilken systemkamera?!

18-55 vr har inbyggd stabilisator och det kan vara mkt värt. Vet inte hur gluggarna presterar googla och kolla recensioner. Glugg nr 2 har ju roligare zoom-omfång och är dyrare om man köper det löst än nummer ett.... så... tja kolla recensioner till att börja med.
 
Sv: Vilken systemkamera?!

Hm...

Jag vill ju ha ett objektiv att laborera med i början när jag lär känna kameran. Det var några år sedan sist om man säger så...:angel: Och då kan det ju vara trevligt med lite större zoomomfång. Men som du skriver kan ju VR vara bra att ha.

Jag har tittat på en del rescensioner och folk verkar hyfsat nöjda med sitt 18-135, även om det bedöms som plastigt och lite dåligt ljusinsläpp (men där är det ju ingen skillnad mellan de billigare objektiven). Viss kritik som jag har sett på fotosidan.se rörande 18-55 är att det faller sönder efter några månaders användning - det låter ju fint :rofl:.

Ett tredje alternativ som jag nu har kikat på (bland de billigare objektiven) är AF-S DX 18-105 f/3.5-5.6G ED VR. Något mindre zoom, men med VR. Kanske det kan vara något?
 
Sv: Vilken systemkamera?!

Jag har ingen erfarenhet av nått av dom tyvärr utan valde som sagt köpa Tamron 28-75/2.8 istället, det är grymt skarpt för sina pengar. Blir det inte mkt dyrare att ta bara kamerahus och sen köpa till det så gör det!
På hegethorns.se tex får du D80 + tamronet för ca 8550 kr sen kostar ju inte minne och ett filter så mkt. Kan vara värt de extra hundralapparna! :idea: Mitt tamron 28-75/2.8 är mitt billigaste objektiv men det som används mest :rofl: så alltså anser jag det som väldigt bra :)
 
Sv: Vilken systemkamera?!

åh vad trött jag blir!
köpte ju min Nikon igår, och då skulle det ingå bl.a. en blixt som egentligen skulle kosta 1179:-
den fick man dock beställa från Nikons hemsida, bara att välja blixten och skriva in sitt serienummer sa han.
när jag kom hem fattade jag självklart inte hur jag skulle göra, så skrev ett mail till Nikon där jag förklarade att jag köpt en d60 tidigare idag och skulle få med en blixt men inte visste hur jag skulle göra.
idag ringer en tjej och säger att erbjudandet om blixten gick ut den 25:e :crazy::cool::eek:
så nu ska jag ringa till killen på expert, men vad ska jag säga?
han sa ju att det skulle ingå en blixt...men nu kommer jag ju inte få en säkert.
han har ju lurat mej, eller om han inte visste att det gått ut, men jag tycker att de får betala en eftersom han sa att en skulle ingå
 
Sv: Vilken systemkamera?!

Mitt tamron 28-75/2.8 är mitt billigaste objektiv men det som används mest :rofl: så alltså anser jag det som väldigt bra :)

Det kanske kan vara något :) eftersom det är mer ljusstarkt. Men hur är det med din zoomvidd, är det 28-75 motsvarande småbildsformat? Annars tror jag att den är för lite vidvinklig för mig (jag kommer fotografera ganska mycket inomhus, främst trapphus).
 
Sv: Vilken systemkamera?!

Åhh en tråd för mig=)

Jag har tänkt köpa en systemkamera nu egenskaper jag vill ha på den är följande

Kunna ta bilder i mörker och i skymning, kunna ta snabba bilder typ häst som hoppar hinder samt kunna ta många bilder per sekund minst 3 bilder per sekund.
Är ute efter en vanlig vad ska man säga hobby kamera 3000 till max 5000:- får den kosta.

Jag har kollat runt lite på rean nu å de finns massor av olika kameror för runt 3500-4990:- men vilken är bäst för dessa pengar??

Svårt de där när man inte kan ett skit om kameror iaf när det gäller märken och sånt.
 
Sv: Vilken systemkamera?!

fotade lite idag,
är inte riktigt haj på alla inställningar än..

25381430.jpg

25381460.jpg

25381468.jpg

25381399.jpg


slutartiden var 80 eller 100, ska man sänka den ännu mer om man vill ha ljusare bilder?
och för att få lite skarpare bilder, vad ska man ändra då?
eller så kanske jag ska hålla kameran mer stilla (tyckte dock jag höll den rätt still :p)?

ska man kunna kolla på "rutan" när man tar kort?
istället för att kolla i "hålet"?
haha, fina ord x)
 
Senast ändrad:
Sv: Vilken systemkamera?!

Vet inte om D60 har Live wiew? ("kolla i rutan") Personligen föredrar jag att titta i sökaren ("hålet").
 

Liknande trådar

IT & mobiler Hej! Finns det några fotonördar här? :) Jag är på jakt efter en systemkamera och har rätt dålig koll. Vill ta bättre bilder till min...
2 3
Svar
50
· Visningar
2 132
Senast: tex
·
IT & mobiler Har börjat bli sugen på att skaffa en systemkamera igen efter att ha varit utan i ca 5 år, hade tidigare en canon eos 1000d med ett...
Svar
0
· Visningar
406
IT & mobiler Har funderat ett tag på att köpa en riktig kamera men det har inte blivit av pga många anledningar, bl.a. då vissa anger att...
Svar
8
· Visningar
1 118
Senast: Lii
·
IT & mobiler Jag ska köpa mig ny kamerahus och nytt teleobjektiv till mig själv i födelsedagspresent. Hur skulle ni tänka: Befintligt kamerahus: typ...
2
Svar
25
· Visningar
2 082
Senast: Rialavargen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp