Vilken systemkamera?!

Emuliiaa

Trådstartare
Hejsan, förlåt för att jag startat ännu en tråd om dessa systemkameror.
Moderator får ta bort tråden om frågorna jag ställer finns i någon annan tråd som någon har startat.

Jo, efter jul nu så har jag fått rätt mkt pengar, och eftersom jag älskar att fota så tänkte jag investera dem på en systemkamera.
Jag har en digital kamera nu som jag köpte för några månader sedan, bilderna blir bra när det är soligt men när det är mulet blir färgerna jätte tråkiga och korten inte spec. bra.
Har kikat lite på Nikon d60, något "paket" med något objektiv och blixt tror jag för runt 4-5000.

Men, en tjej som nyss köpt en d60 hade skrivit ett inlägg och var rätt besviken på den. Hon tyckte att det skulle bli bättre kort med en kamera som kostade så många tusenlappar, korten blev inte så bra när det var mulet sa hon.

Så därför har jag funderat på en d80 istället, men den kanske är "rörigare" i menyer och inställningar?
Jag är inte direkt oteknisk när det gäller elektronik men kamera inställningar - det kan jag inget om :p
Men måste man köpa en massa andra objektiv utöver det man får med i något kamera paket?
Det jag fotar mest är djur, alltså vill jag ha en kamera som klarar av att ta skarpa bilder när t.ex. djur är i rörelse.

Vore jättebra om jag kunde få några tips av er som är hemma på kameror, eller kan lite om dem.
Ni får självklart lägga in bilder som ni har tagit med just er kamera, skriv då vad det var för kamera och objektiv ni tog bilden med.

Tack på förhand
 
Sv: Vilken systemkamera?!

Precis den tråd jag behöver nu :D:D

Jag, precis som du har blivit ganska rik efter jul och jag vill också spendera pengarna på en finare kamera då jag slavart bort laddaren till min gamla (klantigt).
Jag har funderat på något ganska enkelt som nikon D40 eller D60 då jag har fattat att de ska vara lite enkla.
En kompis till mig köpte en nikon d40 för nått år sen och hon är jätte nöjd med den. Men är D 40 nått att satsa på?
 
Sv: Vilken systemkamera?!

För det första måste man öva och lära sig kameran och lära sig hur allt hänger ihop för att få så bra exponeringar som möjligt. Bara för att man har en digital systemkamera så betyder det inte att man får vykortsbilder. Det ligger så mkt mer bakom det. Mkt hänger på fotografen sen får man bättre forutsättningar med bättre objektiv till exempel. Många djurbilder du kanske sett är nog fotade med objektiv som kostar betydligt mer än kamerahuset du tittat på.

Jag skulle föreslå att du i samband med ditt kameraköp även köper en lättförstådd bok tex Understanding Exposure (finns på svenska också) av Bryan Peterson (kolla adlibris, bokus eller liknande). För att kunna få ut det maximala av kameran rekommenderar jag att du lär dig förstå hur allt funkar, bländare, slutare, iso osv... :)

Jag skulle nog skippa kit-objektiv och köpa tamron 28-75/2.8 tillsammans med kamerahuset, jag gillar det objektivet jättemkt. Sen kan du utöka med ett 50mm till porträtt och sen känna efter hur mkt du vill lägga på ett telezoom.
 
Sv: Vilken systemkamera?!

det jag tycker är lustigt är att bara själva Nikon d60:n kostar 4190, medan om man köper ett paket med kitobjektiv så kostar det ca. 400kr mer..
är det objektivet så billigt??
vad kostar ett sånt tamron objektiv?
 
Sv: Vilken systemkamera?!

kostar drygt 3tusen men det är det värt! Jag har många objektiv men det sitter på för det mesta :)
kitobjektivet kan vara en bra början medans man lär sig kameran helt klart men om man vill utvecklas kommer man förr eller senare köpa fler objektiv :) Det är som att köpa häst massa utrustning får man köpa eftersom.... och tex bra sadlar kostar mer, samma är det i regel med objektiv. 3tusen kr för ett objektiv är lite om man ska vara pessimistisk. Det är en dyr hobby om man vill avancera och få så bra förutsättningar som möjligt.

Jag själv har fotat först analogt (började 1997) sen digitalt sedan slutet av 2005... jag har mkt kvar att lära, hur mkt som helst. Men övning ger färdighet, så det är bara att öva öva öva och inverstera eftersom om intresset ökar :)
 
Sv: Vilken systemkamera?!

jaha =) okej.
jag ska bara fota på hobby nivå, så jag tror inte jag vill lägga ner 3000 på ett objektiv ;)
om man köper en d60 med kitobjektiv, kan man få rätt skarpa och bra bilder då ändå?
 
Sv: Vilken systemkamera?!

Nikon d40 finns ju på el******en för läskiga 2999kr nu i mellan dagarna :D
 
Sv: Vilken systemkamera?!

Jag fotar också bara på hobbynivå men tyvärr är 3000 kr för ett objektiv inte alls mkt pengar... i fina ljusförhållanden kommer du säkert vara nöjd med kameran men annars kommer du nog snart känna dig begränsad och kanske sluta dra med dig kameran. Så jag skulle föreslå en smidigare kompaktkamera sådana fall. Jag har en Canon Powershot G10 som jag tar med över allt då jag inte "orkar" dra runt på sytemkamera. Jag tycker den presterar grymt bra i fina ljusförhållanden.
 
Sv: Vilken systemkamera?!

Kl*
Jag fotar med en Nikon D40 med kitobjektivet och jag tycker att skillnaden från kompaktkameror, även riktigt bra kompaktkameror är milsvid.

Jag hade lätt köpt en kamera med kitobjektiv, lärt mig kameran, lärt mig fota och senare kanske lägga pengar på ett annat objektiv.
 
Sv: Vilken systemkamera?!

okej :)
om du t.ex. skulle fota en häst som hoppar (bara som exempel), tror du benen eller någon annan kroppsdel skulle bli suddiga då?
om du tar kort ute om det är mulet, är korten fortfarande skarpa då?
 
Sv: Vilken systemkamera?!

okej :)
om du t.ex. skulle fota en häst som hoppar (bara som exempel), tror du benen eller någon annan kroppsdel skulle bli suddiga då?
om du tar kort ute om det är mulet, är korten fortfarande skarpa då?

Alla systemkameror som säljs tar bra bilder bara personen som håller i kameran är tillräckligt skicklig.

Kolla tex. på dessa bilder tagna med en Nikon d40 (obs ej mina bilder):

http://flickr.com/photos/fmc550uz/2851571980/sizes/o/
http://flickr.com/photos/rbglasson/3081574785/sizes/l/in/set-72157594392975384/
http://flickr.com/photos/rbglasson/3082420360/sizes/l/

(men du kommer att märka att det inte precis är lätt att ta sådana "actionbilder" även om du har systemkamera ;))

Mulet väder är normalt inga problem om du fotar utomhus.

Det som kan vara kul att ha är ett telezoom, speciellt om du fotar djur. Finns ofta prisvärda paket där det också ingår teleobjektiv.

Jag gör tvärtom själv, har precis beställt en liten kompaktkamera som jag kan ha med mig i fickan.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vilken systemkamera?!

Jag fick ju en Sony a200 i julklapp, med kitobjektiv. INTE hunnit lära mig den alls, men so far är jag väldigt, väldigt nöjd.

Lite bilder jag tog på juldagen när jag mest försökte begripa mig på den:
https://lagring.storegate.se/user/share.aspx?id=43a32ae4-c4b6-4353-8b1b-a7653f55f7af

Insåg FORT hur mycket jag älskade funktionen 'blixtkompensering', den är använd på de två bilderna på den svarta hunden inomhus, utan blixtkompenseringen (men blixt) så blev det alldeles för mörkt.

Sen har jag fotograferat idag, i taskigt ljus (solen påväg upp men inte kommit upp över trädtopparna än), där har jag mest använt sportfunktionen, och på långt avstånd, max zoomat. Dock är de flesta av rörelsebilderna 'snabbt avknäppta' och jag var inte så stadig på handen direkt *harkel* Inte nöjd med de bilderna, men med tanke på att den ändå klarade det såpass bra UTAN att jag ändrat en enda inställning i sportprogrammet (som tar utan blixt, men du håller ned avtryckaren och den rasslar iväg bilder i en rasande fart) så är jag inte ett dugg bekymrad över att NÄR jag lyckas få ordning på hur jag ska använda inställningarna så kommer den ta utmärkte bilder i kasst ljus med.

Bilderna som är på stillastående hästar är taget i ngt fall med porträttfunktion bara för att se, men överlag med 'auto'.
https://lagring.storegate.se/user/share.aspx?id=2e7fbbb3-9422-452b-9757-5be85583356e

De lite 'suddiga' rörelsebilderna är tagna med max zoom och sen har jag klippt ut i bildbehandlingsprogram. I övrigt är alla bilder obehandlade.
 
Sv: Vilken systemkamera?!

Så därför har jag funderat på en d80 istället, men den kanske är "rörigare" i menyer och inställningar?

Jag var nyss på Scandinavian photo och tittade på några kameror och jag måste säga att D80 var den som var minst rörig och mest lik en "riktig" kamera. Man behövde inte klicka sig in på en massa menyer för att ändra inställningarna. De kameror som jag tittade på var Nikons D40, D60 och D80, samt Canons Eos 1000D och 450D.

Jag blev personligen överförtjust D80.
 
Sv: Vilken systemkamera?!

Jag har i alla fall bestämt mig för en nikon d40
Nu behövs det bara skrapas i hop lite mer pengar :D
 
Sv: Vilken systemkamera?!

Idag köpte jag en Nikon D40 på mellandags rea. Tyvärr han jag inte att ladda batteriet innan det blev mörkt ute. Imorgon ska det visa sig om det går att använda.
Där jag köpte det kunde jag få med ett objektiv på öppet köp. Om det inte är bra kan jag komma in och byta till ett annat.
Jag trodde att jag skulle läsa bruksanvisning hela kvällen, men nej det finns bara en kort "Quick Start Guide" och ett erbjudande om ett 2 timmers gratis kurs, som tyvärr inte är i närheten.
Kanske jag kan hitta något på nättet.
 
Sv: Vilken systemkamera?!

Jag var nyss på Scandinavian photo och tittade på några kameror och jag måste säga att D80 var den som var minst rörig och mest lik en "riktig" kamera. Man behövde inte klicka sig in på en massa menyer för att ändra inställningarna. De kameror som jag tittade på var Nikons D40, D60 och D80, samt Canons Eos 1000D och 450D.

Jag blev personligen överförtjust D80.

jaså..okej.
nu gjorde du mig mer förvirrad :p
jag som nästan bestämt mej för en d60 med kitobjektiv till :D

denna kanske? (d80)
http://www.elgiganten.se/is-bin/INT....D&CatalogCategoryID=T0XD4QFHJGYAAAEORFhZtSy9

eller denna (d60)
http://www.elgiganten.se/is-bin/INT...8a&CatalogCategoryID=T0XD4QFHJGYAAAEORFhZtSy9

för ca. 1400:- mer än vad d60:n kostar får man en d80..är det värt?
 
Senast ändrad:
Sv: Vilken systemkamera?!

Tack, Nu vill jag prova att fota i stallet. Vist är stallbilder tråkiga, men man måste ju lära kamerat att känna. Och svårt är det ju att vänta till imorgon.:crazy:
 
Sv: Vilken systemkamera?!

för ca. 1400:- mer än vad d60:n kostar får man en d80..är det värt?

Det beror på vad man gillar tror jag. D60 verkar vara en alldeles utmärkt kamera, liksom D40. Att jag inte riktigt föll för någon av dem när jag väl stod med dem i händerna var att jag tyckte att de såg röriga ut. D80 kräver färre knapptryckningar och mera vridande på rattar. Menysystemet hos D40/60 påminner mer, enligt försäljaren, om de digitala kompaktkamerorna vilket gör dem enklare för många användare.
 

Liknande trådar

IT & mobiler Hej! Finns det några fotonördar här? :) Jag är på jakt efter en systemkamera och har rätt dålig koll. Vill ta bättre bilder till min...
2 3
Svar
50
· Visningar
2 132
Senast: tex
·
IT & mobiler Har börjat bli sugen på att skaffa en systemkamera igen efter att ha varit utan i ca 5 år, hade tidigare en canon eos 1000d med ett...
Svar
0
· Visningar
406
IT & mobiler Har funderat ett tag på att köpa en riktig kamera men det har inte blivit av pga många anledningar, bl.a. då vissa anger att...
Svar
8
· Visningar
1 118
Senast: Lii
·
IT & mobiler Jag ska köpa mig ny kamerahus och nytt teleobjektiv till mig själv i födelsedagspresent. Hur skulle ni tänka: Befintligt kamerahus: typ...
2
Svar
25
· Visningar
2 082
Senast: Rialavargen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp