Vilken storlek på rockard?

P

pavement

Hjälp! Har beställt en Cavaletti rockard i storlek shettis (inga kommentarer angående valet av rockard, tack). Mätte med min nuvarande rockard och den (cavalettin) var aningens mindre.

Dock fick jag jätteångest nu när jag läste mer om b-ponnyversion av rockarden, Oxer kallas den. Kanske jag skulle ha tagit den istället?

Det känns som att Cavalettin blir för liten medans Oxern blir för stor!

Vad hade ni valt till två shettisar, ena 105 cm och andra lite större. Den mindre är längre i ryggen men har å andra sidan korta gångarter.

Har även sett bilder på båda rockards med shettis i storlek större framför. Cavalettin ser lite liten ut, men Oxern ser stor ut :/

Vad är det bästa? En som är lite för stor eller en som är lite för liten?

Sv: Vilken storlek på rockard?

Jag har inte sett modellerna du skriver om men om man sitter lite högre är bara ett fördel. Vikten är nog av ingen betydelse, vagnarna emellan. Skacklarna kan man lätt kortar av medan det är svårt att göra en liten vagn större. Min ponny är lång i ryggen och bred över "hjärtat", då ville jag ha en vagn hon kan stå i bekvämt och inte riskera ta i bak.
Alltså om mina ponnier var på gränsen "större" skulle jag ta den större varianten.

Hur tänkte du när du säger att den är för stor eller för liten? Är det vikten så tror inte jag heller att den stora blir för tung. Eller är det mer hur hästen hamnar i skaklarna?

Hittade bilder på rockarden du har beställt och den ser väldigt fin ut och eftersom de tillverkar den själva så tror jag att du kan höra med dem vilken de tror passar dig bäst och kanske göra vissa anpassningar med tex skaklarna. Oxern hade ju även förstärkning vid hjul osv vilket är ett plus tycker jag. :)

Jag har frågat två återförsäljare, den ena tyckte jag skulle ta Cavalettin eftersom Oxern är för stor men den andra hade valt Oxern om den var jag ;) Lite svårt det där!

Tyngden är absolut inget problem! Jag har starka och arbetsvilliga ponnysar och dessutom tror jag bara det skiljde ca 10 kg.

Det jag tänkte mest på är att den mindre kanske blir för smal? Spårvidden är ju bara 85-88 cm, medans Oxern är runt 120. Sen att skaklarna kanske blir för korta? De är 135 cm på den mindre sorten, men å andra sidan 175 på den större. Oxern är väl dock även gjord för att kunna användas till både B-, C och D-ponnyer. På Oxern kunde man dock ändra så det skiljde mellan 160 och 205, där 175 var standard, så det går förhoppningsvis att länga lite på Cavalettin med.

Såg en bild på en stor shettis framför Oxern och det såg galet stort ut! Men å andra sidan ser Cavalettin så liten och trång ut.

Åh, nu såg jag en annan sida där de rekommenderade Cavalettin till A och mindre B-ponnys. Hmm.

Sparkar/bockar de mot vagnen någon gång träffar de garanterat i Cavalettin. Men å andra sidan, varför ska jag ut och köra om det finns risk att de gör det?

Jag vet inte vad reglerna är för shettis men om du skulle bestämma dig att tävla borde du välja en vagn som inte är för smal mellan hjulen.

Ja ska du tävla så blir Cavalettin alldelse för smal. Minimimåttet är 1.10 i lokal klass

Jag hade nog tagit Oxern. (Fast jag har varken shettis eller kör rockard)

Om jag tvekade skulle jag ta den större! Det är skönt att komma upp lite och det är bra om det är brett mellan skaklarna så att man får plats att forma hästen i svängar och sånt. Jag valde "bponnyhjul" när jag köpte min rockard och det är jag nöjd med. Jag har 125 cm spårvidd på min nya rockard och 110 på min gamla. Med 85 cm så måste det bli väldigt trångt mellan skaklarna!

Jag tror inte det går att tävla med den sortens rockard ändå, det var något med extragrejerna vid däcken tror jag.

Längd mellan skaklarna är nog inte problem, det gick att ändra och mina ponnysar är inte så breda just där. Den jag har nu är ca 55-65 cm någonting där fram och den är alldeles lagom.

Är nog mer orolig för att det blir en liten vagn och att skaklarna är för korta. Vill ju dessutom kunna ha med en kompis. Sitsen är mellan 90-100 cm (står olika överallt) och det känns som att det blir trångt.

Såg dock nyss en bild den större varianten dragen av en övervuxen shettis. Det såg galet stort ut!

Så åååh, det är så jobbigt. Dessvärre råkade jag beställa Cavalettin för några dagar sen... Men men, är väl "bara" att sälja och köpa den andra då om den blir för liten. Längtar tills jag får se den irl så jag slipper fundera så mycket!

Om man ska se någon fördel med liten rockard så tar den ju inte så mycket plats på vägen då vi har rätt smala grusvägar här :)

fast det är inte bredden mellan skaklarna framme vid däckeln jag menar, där är mina också smala, utan att det är bra om det är brett längre bak så att hästen får plats att böja sig.

Men om du redan beställt en cavaletti så är det ju bara att provköra och som du säger sälja vidare om den inte funkar.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 411
Senast: Sedna
·
H
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
13 404
Senast: Bulldoozer
·
Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
1 556
Senast: Queen
·
Kläder & Bli fin Nu skulle jag vilja ha svar av er som har liknande storlek som mig- 105/110 f/g. Utan bh har jag inga problem men strax efter att jag...
2 3
Svar
43
· Visningar
3 559
Senast: Scata
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar