Vilken sporre ska jag välja? (Trissa utan "taggar")

Vogue

Trådstartare
Jag ska köpa mig ett par sporrar (och innan alla får panik, det är ej min häst som ska ridas med dessa, rider en hel del andra hästar också! ;))

Jag vill ha ett par med trissa, (runda, utan taggar alltså) men det finns ju en hel del att välja på, minst sagt!
Har kikat en hel del på Sprenger men kan inte bestämma mig för vilka som är bäst, vill ha ett par medelskarpa eller hur man ska säga, hästen i sig är absolut inte slö men behöver lyssna och vakna till för skänkeln lite mer.

Några tips? (det får gärna finnas stövelskydd på sporren från köp)

Och jag kan lika gärna slänga in, någon som har några favoritremmar? :D

Senast ändrad:
Sv: Vilken sporre ska jag välja? (Trissa utan "taggar")

Sprenger har ett par korta med slät trissa som jag tycker ser trevliga ut, tror de är gummiklädda också.

Annars har Hööks ett par bra, men de är ganska långa och kanske inte tillräckligt "fina"?

Jag tycker också att Hööks är jättebra.

Jag har faktiskt redan tittat på Hööks modell ;) men den föll mig inte riktigt i smaken, tycker att dom har ganska tråkig passform och är dom långa kommer det inte passa mig bra, har långa ben och kommer om hästen bra, vill bara ha till det där lilla extra med sporren!
Och sen skiljer det ju bara ca 200kr emellan de modellerna jag hittade, inte så farligt! :)

Vilka Sprenger menade du? Dom har ju flera modeller!

Senast ändrad:

Min favoritsporre med trissa är den från sprenger där trissan sitter Horisontelt istället för de klassiska vertikalt...
Jag har ridit med den på flera olika sorters hästar och har fått positiv respons, den är väldigt snäll mot hästen men ger ändå lite "Edge"

Jag har såna där rollerball sporror, de är snällare än vanliga sporrar med trissor eftersom trycket blir på en mkt större yta. Mina är från Mark Todd.

Jo jag läste om dessa men många är missnöjda för att dom har nypt hästen i skinnet, så dom skulle jag inte våga ha!

Jag har dom från sprenger och är jätte nöjd med dom, du kan ju välja olika längd och trissans storlek! Sen har även Pessoa ungegär likadana, de kanske kan vara ngt om du är tveksam på sprengersporrarna?

Dem har jag oxå. Sprenger komfort, mycket bra!

Just de, så heter de!

Jag har ridit med dem på yngre hästar, äldre sega, lite pigga, heta...
Har bara gott att säga om dem! Väl värt 500kr!!

*kl*

Plockar upp tråden igen då jag hittade mina gamla älskade hammarsporrar och red med dom! ;)

Tänkte fråga vilken längd du använder dig av. På en shop hittade jag med svarta sporrskydd över och 35mm och på en annan utan med 25mm.

Priset spelar egentligen ingen roll då det skiljer nån 100 lapp emellan butikerna beroende om sporrskydd medföljer osv, men längden, vad skall jag ha? :)

Har ett par med slät "trissa" från John Whitaker, helt suveräna!! Korta är de oxå :)

// Niikon92

Har klämt på källquists med trissa och de verkar rejäla och inte alls så glappa som jag upplevde Hööks sporrar..! Må ju minska risken för kläm.

Hur långa du ska ha beror väl på ditt skänkelläge. :)

KL

Ang de här sporrarna från Sprenger, comfort roller, där trissan sitter horisontalt..
Ni som har den modellen: hur ger ni hjälper för sporren?

För mig som vill göra en rörelse uppifrån/ned blir det ju superkonstigt med rullen så. Det skulle bli väldigt skarpt!

Jag rider både med rundade hammarsporrar och med Sprengers med trissor, dock de modeller med trissan vinklat åt andra hållet. Mest dock utan..

Jag lägger bara till skänkeln och sluter om med foten, gör inte direkt rörelse med foten, jag har korta ben och foten nästan mitt på magen.

Yes, har dom korta nu och är supernöjd! :)

Hittat några bra remmar? Tycker de flesta är kassa. Har ett par från Kieffer som är bra.

Ja jag köpte ett par i läder, märkeslösa tror jag? Enda som fanns med spännen i mässing :)
Skulle vilja ha ett par andra nu dock, spännet är lite klent! O_o

Mina första höll i typ 7 år, vet inte vad det var för märke på dom heller...

Senast ändrad:
Väcker liv i den här gamla tråden, har själv ett par sprenger comfort roller men efter ändringarna i dressyr TR i år får man inte rida med dem som har horisontell trissa.:cry: Vad ska jag köpa för några istället? Hjälp!

Liknande trådar

Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 393
Hästmänniskan Min situation: Jag börjar tänka mer och mer på att skaffa en till häst, det började som ett "skämt" att jag kanske ska köpa en kompis... 2 3
Svar
48
· Visningar
3 981
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra... 10 11 12
Svar
223
· Visningar
11 907
Senast: lilsan
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 304
Senast: Edla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka