Vilken sorts sele?

morgaine

Trådstartare
bör man ha för att dra en enkel rockard? Eller en gigg?
Duger det med bröstsele eller måste det vara loksele? Kan man rent av använda travsele? (det är en travare).
Har ingen vagn än, men drömma går ju...Men vagnen som jag vill ha är en typ rockard med plats för 2 pers.
Kan man dra det med brösta?
Det är väl inte för tungt för en ganska liten (men kraftig) travare? Jag menar, hjulen väger ju en del (saab-axel) och så två pers i vagnen.

Sv: Vilken sorts sele?

Vad du ska ha för typ av sele beror mer på vad som ligger bäst på din häst än vad det är för vagn, du kan dra rockard med både loksele, bröstsele eller collersele. Har du en enaxlad vagn (rockard eller gigg) så ska du ha en silettdäckel på selen, men om det sen är lokor eller brösta fram har ingen betydelse för typen på vagn. Rockard plus två pers är inga problem för en travare om h*n är någorlunda i kondition.

Har du en såpass tung vagn som det bir när man har Saabaxel på så rek jag inte travsele. Vagnen är absolut inte för tung för hästen men väl för travsele, i mitt tycke i a f.

Hmm, vad är silettdäckel? (nybörjare..:angel:)
Jag trodde det hade betydelse för hur tungt det var med lokor/brösta. Kan man dra lika tungt med brösta som med lokor?

Jeeves: Ok, så travsele funkar bara för riktigt lätta vagnar?

Finns det min-mått på hur bred bröstan bör vara?

Ja, travselen är anpassad till sulky=lätt tävlingsvagn samt speedcart/rockard med hjul av grovlek ungefär som mopedhjul. Kan inte exakta vikter på dessa vagnar men man drar dem lätt med en hand=lätta vagnar.

Jag använder travsele plus långbrösta som gör att hästen inte enbart drar med däckeln utan med bröstan. Det finns breda travbröstan att få tag i som funkar utmärkt, brukar klä dem med fårskinnstunnel dessutom. Men som sagt, en vagn av den typ som ni har den kräver sele anpassad att dra tyngre - för hästens skull.

Aha, tack så mkt!
Vagnen är inte inköpt än, jag tömkör och funderar på vad jag vill ha och vad det kräver för utrustning. Selar är ju rätt dyra också, spec lokselar, så helst vill jag ha en vagn som går att dra med brösta. Kanske en rockard med mopedhjul skulle passa bättre då?

Men jag har hört att de med bilaxel ska vara bättre att dra, men jag vet inte på vilket sätt? Skulle de vara bättre för hästen, eller är det för komforten skull de är bättre?
Det borde ju vara bättre för hästen med en lätt vagn?

Dessutom känns det som o en loka skulle kunna vara lika svår att tillpassa som en sadel, är det så?
Den är ju också byggd på en hård ram.. Kan hästen få problem? Eller passar alla lokselar alla hästar? (i sin stl)

Senast ändrad:

Alltså mitt råd ( även om det är fel forum at säga detta i...) det är att om du har en f d travare så skaffa en travsele v bra kvalitet (FinnTack eller Walsh förslagsvis) och köp en travrockard av känt märke t ex Hudik eller Grafströms så har du en sele som hästen är van vid och en vagn med hög komfort.

Nu talar vi om det gäller hobbykörning för om du ska börja tävla i körning så får du ta råd av de här på forumet som pysslar med det, då är det helt andra grejer som ska till.

Personligen gillar jag inte dessa eländiga vagnar med saabaxel på, fruktansvärt tunga åbäken tycker jag! Nej, en vagn med fjädring, stoppad sits och moppehjul ska det vara tycker jag.
Travrockard nypris ligger på ca 15000 och selen i nypris ca 6-7000 alltså bör du kunna hitta dessa beg för ungefär halva priset i a f.

Ok, ska fundera på det och googla lite!

Det gäller bara hobbykörning ja...

Har du ngn aning om varför saab-vagnarna har så bra rykte? Har de några försonande drag? ;)

De är billiga hemmabyggen - kanske därför de är så populära:smirk:

Nej, jag hittar inga försonande drag faktiskt, det finns ju betydligt bättre vagnar om man nu inte ska ha en travsele. Tror att det heter Tidaholmsvagnar? Där har jag sett RIKTIGT fräcka vagnar om än dyra.

Tror överlag att skolkörningens utrustning är bra mycket dyrare än travets, du kan lätt hitta bra beg travgrejer medans jag tycker att skolkörningen håller lite väl höga andrahandspriser.

Jag tror jag skulle nöja mig med travgrejer till att börja med och se hur mycket det blir av etc. Så kan man ju byta till en fin vagn :love:om några år. Du vet, flickdrömmen om cindy-ekipaget med fin blåmålad gigg hägrar... Cindyhästen har jag äntligen!

Hmm, vad är silettdäckel? (nybörjare..:angel:)
Jag trodde det hade betydelse för hur tungt det var med lokor/brösta. Kan man dra lika tungt med brösta som med lokor?

Finns det min-mått på hur bred bröstan bör vara?

En silettdäckel är en däckel med rörliga skackelfästen så inte hela selen dras på sniskan om vagnen lutar.

Gäller det vanlig körning med vagn/rockard så har det ingen betydelse om du har brösta eller lokor, lokor är oftast bättre eftersom dom ligger bättre på hästen och ger en mycket större anläggningsyta, alltså drar hästen bättre med lokor. Ska du dra timmer eller harva etc kan du inte ha brösta, då måste du ha loksele.

En brösta till en stor häst tycker inte jag ska vara smalare än 10 cm, men samtidigt är det inte alla hästar som har plats för en bred brösta mellan strupen och bogspetsen och då är det bättre att satsa på lokor eller coller för att hästen ska kunna dra utan obehag.

Det finns bra bröstselar till lägre pris. :idea: Mellan 2000-5000.
Min sele kostade ca.2000kr ny, och den har baksele, lös brösta, "riktig" däckel och draglinor. :)

Liknande trådar

Körning Kollar längtansfullt på mängder av vagns annonser varje dag och drömmer om en 4hjulig vagn:love:. Men ekonomin finns inte till det och...
Svar
4
· Visningar
1 241
Senast: Buck
·
Körning Fråga: jag har en enkel bröstsele med fast brösta och en "billig" rockard med svängel. Tänker köpa ny sele med lös brösta och baksele...
Svar
7
· Visningar
1 905
Senast: ameo
·
Körning För maxad C-ponny. Hon är just nu hagprydnad men drömmer och hoppas hon kan köras i framtiden. Hon har fel i ryggen så får problem med...
Svar
5
· Visningar
1 701
Senast: fjordtokan
·
Körning Min travare körs idag med remsele, långbrösta och rockard gjord på bilaxel. Förspänd på vanligt sätt med skaklarna fästa i däckeln med...
Svar
6
· Visningar
1 145
Senast: Cilva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama